Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

frysa creme fraiche

  • stinalena 17 september 2008

    Ska snart ställa mig och fixa middagen. Ska testa ett nytt recept på pastasås, som till större delen består av creme fraiche.
    Eftersom jag bor ensam, så blir det ofta mat över och därför brukar jag ofta frysa in lite.

    Men hur är det med creme fraiche. Går det att frysa in?? Eller det blir grynigt och tråkigt sen??

  • farmoringer 17 september 2008

    Jag har aldrig provat med det ska inte gå att frysa in det....enligt papper som jag har..

  • The_mama97mia 17 september 2008

    bra fråga. men när man gjort en färdig pastasås, går det inte bättre att frysa då? Jag menar creme fraiche som är kokbar?
    ???

  • farmoringer 17 september 2008

    Jo, när det är tillagat går det ju att frysa...

  • stinalena 17 september 2008

    Ok, japp denna gången var det ju tillagat, så jag gör väl ett försök.

    Tack för era svar!

  • busan37 17 september 2008

    Jag har fryst créme fraiche en gång det blev grynigt. Däremot går det bra när det finns i sås

  • The_mama97mia 17 september 2008

    ja det var väl så jag tänkte med Busan... Alltså "rå" cr fr skulle jag inte frysa, men när det väl har hamnat i rätten så måste det gå att frysa som til lmatlåda etc.

  • busan37 18 september 2008

    Skrivet av mama97mia den 17 sep 2008

    ja det var väl så jag tänkte med Busan... Alltså "rå" cr fr skulle jag inte frysa, men när det väl har hamnat i rätten så måste det gå att frysa som til lmatlåda etc.


    Ja det går bra.Jag har inte haft problem med det iallafall

  • amorella 23 september 2008

    Vispgrädde går ju att frysa in. Går utmärkt att använda i ex potatisgratänger. Borde vara likadant med c f. *snillet spekulerar*

  • frucaos 23 september 2008

    Jag fryser "rå" crème fraiche hela tiden - den funkar inte så bra om den ska användas i kalla rätter - eftersom den blir grynig, men så fort man kokar den är den bra igen. Även den gryniga blir bättre om man rör om ordentligt i den.

  • The_mama97mia 23 september 2008

    Himla bra att veta! Hur många c f burkar jag slängt för de passerat bäst föredatum, med RÅGE.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.