Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

frysa sockerärtor??

  • majamia 12 juli 2008

    Hej
    Jag har fått jättemånga (Y) sockerärtor på mina plantor och kommer inte kunna äta alla på en gång.
    Kan man frysa in dom och ska man då först förvälla?
    Tack på förhand! :D

  • The_mama97mia 12 juli 2008

    jag är ingen expert men skulle tro att du inte behöver förvälla. Tänker på frusna wok grönsaker... o hur sladdriga sugar bönor kan bli ....

  • monac 12 juli 2008

    åh vad lyxigt....nä synd att frysa dem. Men "Måste du ändå det så förväll dem några minuter. lägg dem sedan i iiiiiiiskallt vatten. -Är min rekomendation. Sedan frys...torka av dem först...så lite vatten som möjligt med i frysningen.
    Eller ännu hellre...bjud in några kul kompisar på sockerärts frossa. Strimlade råa socker ärtor är kanon gott i ljummen färsk potatis sallad tillsammans med rödlök & färsk basilika...mums!:)

  • lenajeanette 15 juli 2008

    Ja, de går jättebra att frysa, förväll bara 2-3 min. Fungerar också att frysa råa om du sedan tar de direkt ur fysen utan att tina dem och kokar dem när du ska använda dem.

    Ett litet tips när man kokar gröna grönsaker är att ha i både salt och lite socker så behåller de sin fina gröna färg och slipper bli tråkigt militärgrönt.

  • majamia 15 juli 2008

    Skrivet av lenajeanette den 15 jul 2008

    Ja, de går jättebra att frysa, förväll bara 2-3 min. Fungerar också att frysa råa om du sedan tar de direkt ur fysen utan att tina dem och kokar dem när du ska använda dem.

    Ett litet tips när man kokar gröna grönsaker är att ha i både salt och lite socker så behåller de sin fina gröna färg och slipper bli tråkigt militärgrönt.


    Tack för tipset, då ska jag prova det! :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.