Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa yoghurtglass

  • ellenborjesson 8 juni 2010

    Jag äter inte sånt som är riktigt onyttigt t.ex. glass, godis, pizza och kakor och jag har hållit det i ungefär ett halvår. Nu när sommaren kommer tycker alla att jag är tråkig som inte tänker äta glass så jag tänkte att jag skulle göra en nyttig yoghurtglass. Alltså ställde jag in en burk med lågkaloriyoghurt i frysen men när jag tog ut den blev jag mycket besviken. Det var som ett isblock!

    Jag undrar hur man ska frysa det för att det ska bli bra. Jag vet att vi har en glassmaskin hemma men jag har aldrig använt den. Är det någon som har något bra tips?

  • idea_ 8 juni 2010

    Ett tips är att göra en variation på åttitalets turboglass. När mamma på åttitalet köpte sin första matberedare följde det med en liten receptbok där man skulle köra frysta bär i bunken med knivtillsatsen tillsammans med socker och lite vaniljsocker. sen när det var finfördelat skulle man hälla ner ett paket grädde (3dl) genom röret medans maskinen gick. Blev lite som glass eller parfait. Har själv, likt dig tänkt att det måste gå att göra något lite nyttigare (amerikanarna har ju nått de kallar frozen youghurt). En gång körde jag därför bär med lite florsocker (nån matsked) och fyllde på med vaniljyoghurt, lite i taget med ide från den gammla turboglassen. Ett mycket lyckat försök. Har gjort om det många gånger. :D Har försökt köra vaniljyoghurt i glassmaskin, och det gick bra, blev lite som mjukglass. Försökte även att frysa in en del av det efteråt, men då blev det kompakt och isigt precis som du beskrev.

  • The_mama97mia 8 juni 2010

    precis, jag tror man ska tänka isig smoothie. Frusna bär/frukt, isbit och vaniljyoghurt.

  • charlottat 8 juni 2010

    i senaste numret av Laga lätt finns "snabbglass" - kesella jordgubb/lime, frys minst 2 tim. ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.