Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysbara pajer

  • MsChilly 14 april 2011

    Hej! Jag vill ha lite tips på frysbara pajer.

    Tanken är frysa in dom i portionsbitar och sen ta upp en bit till kvällen och värma lite snabbt.

    Vad jag har märkt så blir vissa pajer gryninga när de tinas igen = inte gott.

    Så, vad har ni för förslag?

  • The_mama97mia 14 april 2011

    Jag har inte receptet - men minns att Mat-Tina gjorde matpajer i teve för många år sen, en enkel pajdeg med bakpulver i, det receptet finns nog här på MK. Sen var fyllningen köttfärs och trattkantareller, den gjorde vi en masse och frös in, perfekt att ta med till lunch. Köpte små runda alu formar att frysa in i. De gick att återanvända ibland med...

    Jag tänker att de flesta pajer med mkt äggstanning i gärna blir lite blöta och gryniga annars.

  • Cassiopeya 14 april 2011

    Jag brukar göra en kycklingpaj där man gör som en tjock gräddig sås att lägga i pajskalet istället för att använda äggstanning, den är okej att frysa. :D

  • Cassiopeya 14 april 2011

    Ungefär som den här, fast jag har ananas i istället för champinjoner...supergod (Y)

    Krämig kycklingpaj

  • The_mama97mia 14 april 2011

    Tinas Kantarell och köttfärspaj
    tror det var ngt i den här stilen!

    täcke av creme fraiche och riven ost

  • MsChilly 14 april 2011

    Tack för tipsen! Portions aluminium formar ska införskaffas, blir ju jättesmidigt.

    mama97mia: Har du testat att frysa den? Min erfarenhet av att frysa creme fraiche är inte bra....

  • The_mama97mia 14 april 2011

    som jag minns det så frös vi dom och tina-de ... haha ... med bra resultat,. men jag kan minnas fel!

    det kanske är så att man må acceptera att frusna pajer inte är lika bra som nygjorda...

  • Vetebullen 14 april 2011

    Pajer som denna ( du kan byta ut köttet till annat kött som du tycker om ) går utmärkt att frysa i portionsbitar och plocka fram vid behov. Jag har för det mesta ett antal i frysen. Snabbt och enkelt när man inte har tid att laga mat. (H)


    Smarrig Vildsvinspaj

  • Bumbis 15 april 2011

    Jag har frusit tacopaj med en topping på fraiche och ost och det funkar hur bra som helst.

  • voffa3 15 april 2011

    Jag brukar frysa paj och har lärt mig acceptera att de är lite gryniga. Jag tycker de flesta pajer går bra att frysa. Jag gör mycket vegetariska pajer men grönsaker med kort koktid gillar jag inte i paj ärtor blir bara äckliga. Rotsaker, linser och svamp i paj är gott.

    Jag har prövat både portionsformar i aluminium och att dela större paj. Tycker att det går lika bra att dela en större paj och frysa in bara pajen svalnat först så det blir snygga bitar. Det ska inte bara vara gott det ska se gott ut också.

    Jag brukar göra skal med 1/3 havregryn i pajskalet ibland och det blir lite krispigare skal, kanske det kan passa dej?

  • MsChilly 15 april 2011

    Tack för alla svaren! Jag ska testa nån paj med creme fraiche på och se. Den erfarenheten jag har av fryst creme fraiche är som pasta sås och det blir inte gott alls! Kanske funkar bättre på paj.

    Att en frusen paj aldrig blir lika god som en färsk är ju inte så konstigt. Färskt är ju alltid godast!

    Jag minns en paj som mamma brukade göra, med stuvning som bas i ett skal av smördeg.
    Smördegen är väl fryst när man köper den? Hur tror ni en stuvning skulle reagera i frysen/när den blir tinad?

  • jas65 15 april 2011

    Det handlar om frysteknik och upptining. Jag har aldrig märkt att creme fraiche har blivit dålig eller att den smakar sämre efter ha varit fryst.

  • WilmaZ 15 april 2011

    Använd keso istället för äggstanning till din favoritpaj. Jättegott även att frysa. Tina i kylskåp över natten för absolut bästa resultat!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.