Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fult med vardagsmat??

  • amoz 10 januari 2010

    Jag drar mig till minnes att då vi hade sommarstuga så kunde våra vänner och även släktingar komma på besök utan avisering. Det var jättekul och det spelade ingen roll vad jag hade att bjuda på utan det kunde bli vad som helst. Det viktigaste var ju själva besöket!!!(Y)

  • rektorskan 11 januari 2010

    Jag tycker att det gör det samma vad jag blir bjuden på, det är alltid gott när någon anna har lagat maten.

  • boz1965 11 januari 2010

    Skrivet av rektorskan den 11 jan 2010

    Jag tycker att det gör det samma vad jag blir bjuden på, det är alltid gott när någon anna har lagat maten.


    Sen är det ju också som så att "gratis är gott"... :p

  • Okänd 11 januari 2010

    Skrivet av amoz den 10 jan 2010

    Jag drar mig till minnes att då vi hade sommarstuga så kunde våra vänner och även släktingar komma på besök utan avisering. Det var jättekul och det spelade ingen roll vad jag hade att bjuda på utan det kunde bli vad som helst. Det viktigaste var ju själva besöket!!!(Y)


    Nu börjar vi närma oss vad jag menar. (L)
    Det viktigaste är själva besöket.
    Kom som du är!
    Det har inte så stor betydelse vad som bjuds.
    Vill ni äta middag med oss?
    Ja, Vad trevligt! (L)
    Det handlar inte om att gratis är gott.
    Tanken om vänner, som bjuder till helt improviserad samvaro med god mat. (L)
    Jag tror att vi behöver mer av det.

  • imminn 11 januari 2010

    Det var det dummaste jag hört. Är det mättnaden och gemenskapen som ska gälla eller vad? Tänk vad trevligt att träffa på någon man känner och be dem följa med hem och äta. Detta hände faktiskt oss i förrgår, vi var ute på promenad och träffade bekanta. Tidigare på dagen hade jag gjort storkok på spenatsoppa, som jag tänkt frysa in, men det blev istället en trevlig middag med spenatsoppa,ägghalvor, mjukt bröd med ost och öl. Det var en av de trevligare bjudningarna jag gjort. Det var inget tillrättalagt på något vis och inga måsten. Stå på dej och låt den gamla devisen gälla "är det bjudet, så är det fägnat".

    Ha det gott//

    Imminn

  • matsfotografi 17 januari 2010

    I mitt fall är det nog så att tillgänglig tid i köket får styra... Om det blir en trerätters så är det helt enkelt pga av att ingen hindrat mig! Jag är fullständigt tokig i att laga mat, en fullt utblommad "foodie".
    Detta innebär att trerätters här hemma endast innebär en lycklig (men uppskruvad) Mats!

    Dock måste jag säga att några av våra trevligaste bjudningar har börjat med telesamtalet: "Eeh, vi har väldigt mycket mat på spisen! Har ni tid att komma över?" Halv ett samma natt sliter man sig från sällskapsspelet för att fixa nattamat med ett saligt leende på läpparna. Det är sånt som gör livet värt att leva (Y)

  • boz1965 17 januari 2010

    Skrivet av matsfotografi den 17 jan 2010

    I mitt fall är det nog så att tillgänglig tid i köket får styra... Om det blir en trerätters så är det helt enkelt pga av att ingen hindrat mig! Jag är fullständigt tokig i att laga mat, en fullt utblommad "foodie".
    Detta innebär att trerätters här hemma endast innebär en lycklig (men uppskruvad) Mats!

    Dock måste jag säga att några av våra trevligaste bjudningar har börjat med telesamtalet: "Eeh, vi har väldigt mycket mat på spisen! Har ni tid att komma över?" Halv ett samma natt sliter man sig från sällskapsspelet för att fixa nattamat med ett saligt leende på läpparna. Det är sånt som gör livet värt att leva (Y)


    Kunde inte sagt det bättre själv. (Y) Jag är också en sån typ som hellre bjuder än blir bjuden - bara precis för att få en anledning att ställa mig vid spisen... :p

  • Erajscha 17 januari 2010

    Jag tycker det är svårt för jag tycker faktiskt att det är kul att laga mat, både förätter, varmrätter och efterrätter och känner ofta att jag får hålla igen för att inte "skrämma" gäster...

    Så oftast blir det bara åt oss själva det blir trerätters, har vi gäster bjuder vi på "halvfestliga" rätter som chili con carne med tortillachips, kycklingratäng och ris eller tacos och såna saker...

  • Wombat04 17 januari 2010

    Vad glad jag blev när jag såg den här tråden ... vardagsmat är det bästa och finaste jag vet. Och när det är fest är det numera sällsynt att bjuda på husmanskost. Häromsistens hade vi middag för släkten med rotmos och fläsklägg och en härlig stark senap till, mycket bejublat vill jag lova!!!

  • anmawa 17 januari 2010

    (L)Det var en bra tråd det här. Skulle gärna vilja bli bjuden på vardagsmat. Det viktigaste är ju att träffas. Tyvärr så krånglar jag gärna till det själv när jag ska bjuda och då skrämmer man iväg en och annan känns det som., så jag försöker hålla igen. De där "gå bort presenterna" har vi slutat med i alla fall.

  • monfo 17 januari 2010

    när jag var singel och arbetslös brukade jag ofta ringa min arbetande kompisar och bjuda på middag efter det att de slutat jobba. Alltid "vardagsmat" och ALLTID uppskattat. Jag fick lite sällskap en stund efter att varit ensam hela dagen och de slapp både handla, laga mat och diska.

  • hansdotter 17 januari 2010

    Spontana middagar har vi ganska ofta och vi går mest bort på spontana middagar. I dagens samhälle krävs det så mycket planering av allt så det är skönt med spontana middagar. Eller ibland så ringer vi in till grannen vid sju-tiden på kvällen och bjuder över på kvällssmörgås med barn och vuxna. Inget särkilt utan bara smörgås och mjölk och te. Eller en sockerkaka. På sommaren är spontanmiddagar mer ofta- man ses på stranden- ska vi grilla ikväll? Eller- vi har så mycket mat kvar sen helgen- kom och hjälp oss äta upp den!
    Jag skäms inte över att bjuda grannarna på köttbullar och pasta en tisdagskväll och tillefterrätt en knattepinne. VArför inte? Det är just det här som jag tror vi kommer minnas. Det som sätter guldkant på tillvaron. Hemmagjorda köttbullar är en delikatess! Och hemmagjort potatismos likaså! Många familjer hinner inte ens göra eget potatismos i vardagen så det är ju lyx! En tre-rätters är härligt- men vi vet ju alla vilken tid det tar och vad det kostar! Det brukar landa på ca 1500 med dryck å allt...ibland mer om man är många.
    Jag umgås hellre ofta med våra vänner och låter varje tillfälle kosta mindre. Ofta ber vi även "gästerna" ta med sig något- tex efterrätt.
    Jag är inte snål- men jag vill gärna träffas ofta och inte sällan(Y)
    Håller med tidigare talare- de spontana middagarna som slutar vid ett-två på natten är underbara och det är ju dem vi minns!!!

  • sabo72 8 februari 2010

    Såklart går det alldeles utmärkt att bjuda på vardagsmat, då kanske man "orkar"bjuda offtare istället om det inte är så avanserat(L)

  • The_mama97mia 8 februari 2010

    Jag vet inte, men för mig är det lyx att bjuda på mat som tar mkt tid att laga...
    Senast gjorde jag pitepalt, bjöd min mamma o gav bort hälften.
    Sen bakar jag mkt surdegsbröd nu - det ger jag gärna bort också.

    Oerhört sällan ´jag lagar trerätters, tycker det kan räcka med en drink o tilltugg o sen huvudrätt.
    Men sån är jag.

    Om jag hade såna vänner som bara förväntade sig trerätters så - skulle dom få vänta på mat här...

  • amoz 8 februari 2010

    Mina vänner förväntar sig inte att jag måste bjuda på tre-rätters eller för den delen oxå två-rätters. Nej det är jag själv som tycker det är så himla kul att komponera ihop en meny (gärna något jag aldrig prövat innan ) och dessutom duka snyggt för mina vänner. Hade jag inte tyckt det vore roligt så hade jag naturligtvis inte gjort det.
    Därmed inte sagt att vid ett annat tillfälle bjuds vad som helst om mina vänner kommer apropå, vilket är jätteroligt men tyvärr inte så vanligt numera.:(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.