Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fy tusan vad äckligt!

  • Lenkan 5 januari 2011

    Läste ett recept på helstekt sidfläsk med knaprig svål som lät så gott, så jag gick till affären och köpte en stor bit från Hemgården.
    Kom hem och öppnade förpackningen och höll på att krevera!
    Hela svålen var full av borst! Pyttesmå hårstrån som kändes som skäggstubb.
    Jag försökte bränna dem och sedan raka bort, men de satt envist kvar.
    Det var bara att skära bort hela svålen, den som jag såg fram emot att få knapra på.
    Har de börjat slarva med sådant i affärerna?
    Jag vet att jag har köpt hel kyckling (fryst) flera gånger och det har suttit fjädrar kvar på vingarna och dun på benen.
    Så var det inte för 10 år sedan vad jag kan minnas?

  • boz1965 5 januari 2011

    Låter inte som nån höjdare precis.

    Men allt ska ju vara i billighetens tecken nuförtiden, så det är inte omöjligt att de har sparat in på den biten också. Förr i tiden skållade och svedde man grisen innan styckningen så att all behåring försvann. Det kanske man inte har "råd med" nu?

  • Okänd 5 januari 2011

    Jag hoppas du gick tillbaka med det och visade vad du fått! Urrkk.

    Jag vet en gång på tidigt 50-tal som mamma kom hem med en bit leverpastej som hon köpt på Konsum som det kryllade av små vita maskar i. Jag har svårt för leverpastej fortfarande. Men hon gick tillbaka med det. Det är det bästa.

  • RoheifaHawile 5 januari 2011

    Skrivet av danniella den 5 jan 2011

    Jag hoppas du gick tillbaka med det och visade vad du fått! Urrkk.

    Jag vet en gång på tidigt 50-tal som mamma kom hem med en bit leverpastej som hon köpt på Konsum som det kryllade av små vita maskar i. Jag har svårt för leverpastej fortfarande. Men hon gick tillbaka med det. Det är det bästa.


    fyy f*n vad äckligt {beat-up}. Vi brukade köpa frysta kycklingar förr men där satt pyttesmå fjädrar kvar, jätteäckligt

  • bernit 5 januari 2011

    Jag tror det är ganska vanligt när man köper hel bit med svål, åtminstone om man köper hos charkuteri eller slaktare som jag alltid gör (inte fabriksförpackade i ICA eller COOP där allt är sterilt) {beauty}

  • poffa 5 januari 2011

    Köper man griskött med svål så är det inte helt ovanligt att det medföljer borst/stubb av hår.

    Det beror på olika fabrikat mm, samt vad du ska göra med produkten/köttet.

  • poffa 5 januari 2011

    Skrivet av RoheifaHawile den 5 jan 2011

    Skrivet av danniella den 5 jan 2011

    Jag hoppas du gick tillbaka med det och visade vad du fått! Urrkk.

    Jag vet en gång på tidigt 50-tal som mamma kom hem med en bit leverpastej som hon köpt på Konsum som det kryllade av små vita maskar i. Jag har svårt för leverpastej fortfarande. Men hon gick tillbaka med det. Det är det bästa.


    fyy f*n vad äckligt {beat-up}. Vi brukade köpa frysta kycklingar förr men där satt pyttesmå fjädrar kvar, jätteäckligt


    Är du säker på att det var kyckling och inte höna? Även idag är det inte ovanligt att kyckling blir förväxlad med höna, i frysdisken..

  • monfo 6 januari 2011

    Jag har full förståelse för att du blev äcklad, har också vissa "saker" jag bara inte klarar av...men samtidigt full i skratt....om det kryllar med oinbjudna gäster i maten är ju aldrig ok men grisar har borst, höns har fjädrar och det är helt natturligt...vi har hamnat i någon bubbla där vi inte vill veta eller rättare sagt se vart köttet kommer ifrån....åtminstone är jag sådan...trotts att jag många gånger som barn såg grisar bli styckade och tyckte det var helt naturligt då...

  • sva 6 januari 2011

    Jag håller med dig monfo.Det var så när man var liten då var man med vid slakten
    av gris,så jag ser det som hel naturligt.

  • wedebrand 6 januari 2011

    Kött kommer från djur, djur har päls, fjädrar, skinn, fjäll vad det än må vara- Varför skulle det vara äckligt att de bär bevis på sitt ursprung?

    // Oförstående...

  • Lenkan 7 januari 2011

    Skrivet av wedebrand den 6 jan 2011

    Kött kommer från djur, djur har päls, fjädrar, skinn, fjäll vad det än må vara- Varför skulle det vara äckligt att de bär bevis på sitt ursprung?

    // Oförstående...


    Hade jag velat ha kött med päls, fjädrar, fjäll etc så hade jag handlat på ett slakteri eller av en fiskare.
    Jag var ute efter kött som har behandlats för att man ska slippa få detta på.

  • tomospj 7 januari 2011

    Skrivet av Lenkan den 7 jan 2011

    Skrivet av wedebrand den 6 jan 2011

    Kött kommer från djur, djur har päls, fjädrar, skinn, fjäll vad det än må vara- Varför skulle det vara äckligt att de bär bevis på sitt ursprung?

    // Oförstående...


    Hade jag velat ha kött med päls, fjädrar, fjäll etc så hade jag handlat på ett slakteri eller av en fiskare.
    Jag var ute efter kött som har behandlats för att man ska slippa få detta på.


    När man själv styckar lamm, ren, älg eller skogsfågel, eller tar rätt på nyfångad fisk så är det naturligt, inte ''äckligt''. Men är man känslig så kanske man ska hålla sig till korv, fiskpinnar och hamburgare. ...eller bli vegetarian ;-)

  • Lenkan 7 januari 2011

    Det där tycker jag var onödigt.

    Jag vet vartifrån köttet kommer, men det betyder inte att jag vill ta del av "slaggprodukterna" för det, när jag köper kött som ska vara fritt från det.
    Köper du en sallad vill du slippa få sniglar i den, även om det är naturligt för sniglar att vara i sallad.
    Köper jag färdigpaketerat kött vill ha det fritt från slaggprodukter, även om det är naturligt att det är slaggprodukter på originaldelen.

    Om du köpte kyckling på restaurang, skulle du klaga om det satt dun på skinnet?

  • Lenkan 7 januari 2011

    Och jag styckar inte själv lamm, ren, älg eller skogsfågel. Alltså förväntar jag mig inte det "naturliga" på köttet.
    Man kan vara passionerad när det gäller mat utan att behöva vara uppfödare eller slaktare själv.

  • tomospj 7 januari 2011

    Skrivet av Lenkan den 7 jan 2011

    Och jag styckar inte själv lamm, ren, älg eller skogsfågel. Alltså förväntar jag mig inte det "naturliga" på köttet.

    - då har vi kanske kommit till pudelns kärna... ;-)
    Och kolla upp definitionen på slaggprodukt.
    Att sen jämställa köttråvara med en restaurangrätt är att jämföra otvättad potatis och potatisgratäng.
    Men för att återknyta till ditt ursprungliga inlägg, så förstår jag faktiskt att du blev besviken! Du kunde ju inte laga det du hade tänkt. Och det finns folk som äcklas av själva svålen, oavsett om den är behårad eller inte - nutidsmänniskan vill gärna äta kött men helst ska det vara kliniskt fritt från associationer med dess naturliga ursprung.
    Så din rubrik ''Fy tusan vad äckligt'' kan jag tycka verkar lite sjåpig. Om du ursäktar.

  • Amika 7 januari 2011

    Men snacka om att en diskussion kan spåra ur... Det enda hon gjorde var att kommentera att hon tyckte det var äckligt när borsten satt kvar på svålen, vilket den inte brukar göra...
    SO?? Varför reagera och börja dumma sig med det?? Låt henne tycka det! Om någon stör sig på det så blunda och gå vidare... Enkelt!
    Man behöver inte slänga ur sig "dumma" eller "elaka" kommentarer... Hur "sjåpig" någon än tycker att någon annan är så behöver man inte kommentera på det sättet.

  • Okänd 7 januari 2011

    Jag håller med dig Amika. Och jag förstår Lenkan, vi lever i 2000-talet inte stenåldern! Köper man i affär ska man kunna få det som man vill ha det. Nu blev det hennes reaktion på detta. Åsikter ska man väl kunna få ha utan massa trams tillbaka.

  • Lenkan 7 januari 2011

    Skrivet av tomospj den 7 jan 2011
    Och kolla upp definitionen på slaggprodukt.

    Min egen definition av slaggprodukt innebär en del av en produkt som inte kan användas, och därför kastas.

    Så din rubrik ''Fy tusan vad äckligt'' kan jag tycka verkar lite sjåpig. Om du ursäktar.

    Jag ursäktar. Men om jag tycker det är äckligt så tycker jag det. Vissa människor tycker det är äckligt att trampa i hundbajs utan att bli kallade för sjåpiga. Men de ursäktar säkert också.

  • hlse 7 januari 2011

    Skrivet av Lenkan den 5 jan 2011

    Läste ett recept på helstekt sidfläsk med knaprig svål som lät så gott, så jag gick till affären och köpte en stor bit från Hemgården.
    Kom hem och öppnade förpackningen och höll på att krevera!
    Hela svålen var full av borst! Pyttesmå hårstrån som kändes som skäggstubb.
    Jag försökte bränna dem och sedan raka bort, men de satt envist kvar.
    Det var bara att skära bort hela svålen, den som jag såg fram emot att få knapra på.
    Har de börjat slarva med sådant i affärerna?
    Jag vet att jag har köpt hel kyckling (fryst) flera gånger och det har suttit fjädrar kvar på vingarna och dun på benen.
    Så var det inte för 10 år sedan vad jag kan minnas?



    Coop (Malmö ) brukar ha både sidfläsk och kotlettrad med svål avsedd för " dansk fleskesteg". De är kliniskt fria från borst och färdigskurna i svålen. Har de inte sånt i din butik så säg till om det.
    Tips: http://www.flaeskesteg.dk/

  • Lenkan 7 januari 2011

    Tack för tipset! Det ska jag säga till om när jag handlar där nästa gång :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.