Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fyllning till hel lax?

  • ylwa 9 april 2009

    Hejsan!
    :):):)
    Har en hel lax som jag tänker göra iordning i ugnen som den är. (tar bara bort huvudet) :p
    Men vad kan jag stoppa Laxen med.
    Lite örter eller vad, är det någon som har ett bra recept eller tips.Tänkte ha det på Lördag.
    Tack på förhand. (L)

  • Gnurf 9 april 2009

    Jo...mosa in en massa örter och skivad citron, lime och pepparfrukter...salt och peppar såklart. Låt gå på ganska låg värme i ugnen...sisådär 150 grader....(Y)

  • ylwa 9 april 2009

    Tack för tipset, det låter ju helt ok. (Y)

    // Ylwa //

  • The_mama97mia 9 april 2009

    mmm.. och ÖS med smör...

  • lingonsmarr 9 april 2009

    Chévre blandat med crème fraiche tillsammans med lax är helt sjukt gott. Har dock bara provat att bre det ovanpå lax och inte inuti...

  • ylwa 10 april 2009

    (L)Tack för tipsen!(L)

  • monac 10 april 2009

    pesto är gott i och på lax!:)

  • MammaModesty 10 april 2009

    gör en mangochutney sås till på turkisk yougurth ett par finhackade vitlöks klyftor några matskedar mangochutney och hackad dill.... salt o peppar... super gott just till lax..

  • monac 10 april 2009

    Chipotlepesto

    gott för chili-älskaren(Y)

  • anluk 10 april 2009

    Jag gör det väldigt enkelt, salt, citronpeppar, massor med dill och små klickar smör. Gott, enkelt och jättesmidigt.

  • pia61 10 april 2009

    Jag gör det allra enklaste, enklaste! Enligt min lärobok sen skoltiden och som fortfarande revideras titt som tätt: "Vår kokbok"
    Där har jag lärt mig lägga in laxen hel, på långpanna i 100 grader. Inte salta ellr nån fyllning utan bara in med laxen som den är. Väger laxen ca 3 kg tar det 2 timmar. Fantastiskt god blir den! (Y)

  • The_mama97mia 10 april 2009

    Jag har recept på Millans fisk och lax i folie med Millans smör, kan tänka mig att den kryddröran blir superduper i hel lax. Man tar frusna Örtkryddor Provencale, rivet citronskal, citronsaft och ev smör. Salta o peppra inuti laxen först. Det tror jag på.

  • lillafatima 10 april 2009

    Min mamma brukar fylla laxen med hel persilja med kvistar och allt och sen foliebaka den om jag kommer ihåg rätt. :'( Sås till mixade hon dill med filmjölk eller gräddfil och sen salt och peppar. Super gott och saftigt (Y)

  • hillan66 10 april 2009

    Här kommer ett recept som jag fått av min jobbarkompis och som borde funka lika bra som fyllning i en hel lax som till en sida lax!
    Ugnsbakad lax à la Linda

    Lycka till och Glad Påsk!!

  • ylwa 10 april 2009

    Oj, va många bra tips och recept.:D
    Man tackar och bugar för allt.(L)
    Det kommer säkert till andvändning allt.
    Här äter vi mycket lax.(L)
    Tack och glad påsk på er alla.

    // Ylwa //

  • Nusse 10 april 2009

    Skrivet av ylwa den 9 apr 2009

    Hejsan!
    :):):)
    Har en hel lax som jag tänker göra iordning i ugnen som den är. (tar bara bort huvudet) :p
    Men vad kan jag stoppa Laxen med.
    Lite örter eller vad, är det någon som har ett bra recept eller tips.Tänkte ha det på Lördag.
    Tack på förhand. (L)

    Hur många grader har du ugnen på och hur länge har du laxen inne? Tillagar du firren i folie?
    Hrm, många frågor blir det..(H)
    Jag tänker nämligen försöka mig på att tillaga en hel lax jag med, men har aldrig gjort det och de flesta recept handlar om laxsidor.:(
    Glad Påsk!
    //Anna

  • Nusse 11 april 2009

    *puff*

  • ros 11 april 2009

    :)Hej!
    Jag hittade ett gammalt recept på ugnskokt lax

  • Nusse 11 april 2009

    Tack för det receptet Ros! Det ska provas imorgon!
    Glad Påsk på dig!

  • ylwa 12 april 2009

    Hejsan!
    (L)
    Nu är Laxen uppäten, jag gjorde det enklaste för jag blev sjuk ,så inget avancerat orkade jag med. Men jag lade massor med dill smör klickar, salt och citronpeppar, som Anluk tipsade om.(Y)
    In i ugnen i 175º ungefär 45 minuter kanon gott. Det låg bara benen kvar på fatet när alla var klara,
    och jag som tänkte ta lite till lunch idag,:D

    Så tack för alla tips, råd och recept.Skall absolut köpa flera laxar och prova mer tips.
    (L)(L)
    // Ylwa //

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.