Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Går det att frysa kroppkakor?

  • Gottetrollet 5 november 2008

    Funderar på att göra kroppkakor för första gången till helgen. Undrar om det går att frysa dom som blir över? Blir dom bra sen?

  • boz1965 5 november 2008

    Skrivet av Gottetrollet den 5 nov 2008

    Funderar på att göra kroppkakor för första gången till helgen. Undrar om det går att frysa dom som blir över? Blir dom bra sen?


    Mjae... Egentligen inte, potatisen blir gärna grynig i frysen. Men du kan alltid spara dem i kylen några dagar och sedan steka upp dem till lunch eller så. Eller stoppa dem i gubbens matlåda till jobbet.

  • ThomasP 5 november 2008

    Jag fryser palt och det fungerar bra

  • Glitterfia 5 november 2008

    Jag har fryst kroppkakor både hemlagade och köpta men det var längesedan nu , kan inte minnas att det blev något annorlunda med dem.
    (Pssst *viskar* -Jag brukar skicka med "gubben" det i matlåda (fryst) och han har inte klagat än, men han kanske bara är snäll)

    Pufffar, för nu blev jag nyfiken.... :D

  • kristin1979 9 december 2008

    Jag älskar kroppkakorna när de varit frysta!! Det är helt suveränt att frysa för att sedan tina upp, steka och servera med skirat smör, extra salt, rivna morötter och lingonsylt!!! Oj nu vattnas det i munnen :)

  • elpatron 10 december 2008

    ALLT går att frysa, för att ge svar på frågan. Precis ALLT, sen hur det blir vid upptining är en annan femma, men frysa allt går bra. Se hur bra jorden klara sig efter istiden (Y)

  • famsallstrom 15 december 2008

    Kroppkakor går jätte bra att frysa, tina och värm dom sedan i lättsaltat vatten.

  • FreSus 7 januari 2009

    Hej
    Jag har alltid fryst kroppkakor, har inte varit ngt problem.
    Tipset är att tida dem och sen dela dem på mitten och steka dem i lite smör. Då blir inte potatisen krynig eller degig.
    Lycka till!

  • Matvagott 7 januari 2009

    Hejsan...

    Jo, frysa går men blir lätt gryniga vid uppvärmning..
    Jag skivar dem innan in frysning och sedan nästa gång jag tar fram dem så steker jag dem.
    Det tycker jag blir bra...

  • MatHanna 30 januari 2010

    Funderade precis på denna fråga....TACK ALLA (L) som är så "på hugget" och riktiga fantaster i köket med mängdera av erfarenhet.....vilken tur att i kan hjälpa varann(Y)

    Kram på er alla
    MatHanna med kroppkakor på G i köket

  • Okänd 30 januari 2010

    Skrivet av Gottetrollet den 5 nov 2008

    Funderar på att göra kroppkakor för första gången till helgen. Undrar om det går att frysa dom som blir över? Blir dom bra sen?


    De här kroppkakorna går alldeles utmärkt att frysa, de innehåller ju inte rå potatis, vi gör alltid en stor sats, fryser in så att man kan ta fram och steka upp dem, mycket gott!
    Småländska kroppkakor

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.