Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gastric bypass

  • tulipan 29 februari 2008

    Ett sånt kort är säkert bra att ha vid vissa tillfällen. Antar att det kan vara jobbigt emellanåt med att man får ner så lite.. ja speciellt då om man är ute å äter. Men själv känner jag att jag gladeligen kan hoppa över hela biten med att äta ute bara jag får detta genomfört. Orkar inte leva som överviktig längre. Har tänkt på denna operationen i tio år.. övervägt för och nackdelar hela tiden. Nu har jag kommit så pass långt så jag inser att jag inte får ner min vikt på något annat sätt. Jag är visserligen inte stor i maten. Äter alldeles för dåligt. Men när man väl äter så blir det juh en lite större portion eftersom man då är svinhungrig.

    Men det är kul att få höra om andras tankar och funderingar. Och speciellt ni som genomfört operationen. Hur ni ser på det idag.. om ni ångrar er eller om det är det bästa ni gjort :-)

  • mubi1234 10 mars 2008

    Hej;
    Har gjort op 30 jan i år. Op gick bra men fick temperatur efter några dagar och fick återvända till sjukhuset där man gjorde många undersökningar och tester men hitta inget. Tempen gick tillbaka av sig själv. Den13 mars har jag återkontroll hos kirurgen. Kan inte riktigt svara om ja är nöjd eller inte. Mer eller mindre har jag ont i magen nästan konstant. Jag gör precis som man har sagt till mig (vad och hur ska jag äta) men ändå har jag magont. Jag känner mig sjuk efter operationen. Innan kände jag inte så. Har ont i hela kroppen, leder, benen... Det hela känns konstigt för mig. Hela tiden hoppas jag att mina besvär är övergående och att jag kommer så småningom säga att jag är nöjd men min operation. Detta kan jag inte säga nu.

    Mvh
    Mubi

  • Lange 10 mars 2008

    Alla operationer medför ju en risk men vilken tur att det finns hjälp. Såg en dokumentär från USA om operationer av personer med extrem övervikt 400-500kg vikt. Det hemskaste var att se hur förnedrade dom blev när dom skulle flyttas till sjukhus för operation. Oavsett hur någon avviker finns det ingen anledning att stirra,viska eller fälla kommentarer.
    Det var en nyttig tankeställare till oss som gnäller över några ynka kilo som sitter på fel ställe utan att ägna människor som verkligen har problem en enda tanke.
    Jag hade för många år sedan en vårdtagare som vägde över 300 kg och var fånge både i sin kropp och i sitt hem. Han har fortfarande en stor plats i mitt hjärta som en av dom finaste människor jag mött men tyvärr var det många som aldrig gav honom en chans.

  • fatzzie 11 mars 2008

    Skrivet av mubi1234 den 10 mar 2008

    Hej;
    Har gjort op 30 jan i år. Op gick bra men fick temperatur efter några dagar och fick återvända till sjukhuset där man gjorde många undersökningar och tester men hitta inget. Tempen gick tillbaka av sig själv. Den13 mars har jag återkontroll hos kirurgen. Kan inte riktigt svara om ja är nöjd eller inte. Mer eller mindre har jag ont i magen nästan konstant. Jag gör precis som man har sagt till mig (vad och hur ska jag äta) men ändå har jag magont. Jag känner mig sjuk efter operationen. Innan kände jag inte så. Har ont i hela kroppen, leder, benen... Det hela känns konstigt för mig. Hela tiden hoppas jag att mina besvär är övergående och att jag kommer så småningom säga att jag är nöjd men min operation. Detta kan jag inte säga nu.

    Mvh
    Mubi

  • Carroolillaan 12 mars 2008

    Skrivet av Lilloo den 13 jan 2008

    Önskar att komma i kontakt med personer som gjort en gastric bypass operation eller någon likn typ av operationen. Eller nära anhörig till någon som gjort en.

    Är intresserad av att byta erfarenheter osv.

    Hör gärna av er...
    Mvh Linda



    Hej, Jag ska göra en gastric bypass den 31/3. Har du gjort en eller har nån i din närhet?
    Ha det bra! :)

  • sandkorn 21 mars 2008

    jag gjorde en op i nov -06.
    hitintills har jag minskat med 47 kg.
    jag har varit överviktig hela mitt liv .
    men det är först nu som jag har känt mig mogen för det beslutet.....och det ångrar jag INTE
    MVH SANDKORN

  • Okänd 21 mars 2008

    Jag vill önska er alla lycka till,både innan operation och ni som redan har det avklarat.Hoppas att ni alla mår bra och får må bra i framtiden också.
    Kramar till var och en av er(L)

  • fatzzie 22 mars 2008

    Skrivet av Liliane den 21 mar 2008

    Jag vill önska er alla lycka till,både innan operation och ni som redan har det avklarat.Hoppas att ni alla mår bra och får må bra i framtiden också.
    Kramar till var och en av er(L)

  • nannes 22 mars 2008

    Hej!
    Jag har en kompis här i Finland som blev opererad i december, allt har gått bra, hon har gått ner ca 20kg.
    En annan kompis som bor en bit utanför Stockholm blev opererad i januari, han mår rätt så bra, har gått ner 34 kilo (män går ner snabbare i vikt).
    Jag undrar om ni som genomgått operationen i Sverige får B12 injektioner nu efteråt? Min kompis här i Finland kommer att få det resten av livet, det sägs att kroppen inte kan ta upp vitaminet ur mat, naturligtvis äter hon en del andra vitaminer i pillerform, hon har regelbunden kontroll hos dietist.
    Kompisen i Sverige får en massa piler, men inga B12 injektioner! Kontakten med dietisten har uteblivit pga.flera orsaker. bla. har inte dietisten ringt upp min vän trots att han sökt henne flera gånger per telefon, lämnat ringbud osv.Detta trots att det är Sveriges största sjukhus i fråga.
    Har någon annan liknande erfarenheter.
    Orolig medmänniska

  • sandkorn 23 mars 2008

    nannes
    det är olika direktioner i olika län ang vitaminer.mm
    men jag äter varje dag
    1 tablett vitamineral 1 kalk tablett
    b12 har man "lagrat" i kroppen i 1 år,sedan kan endel behöva ta tabletter eller sputor.
    men vi går på kontroller och tar massor av blodprover,sist kollades ca 16 olika prover på mig,
    nu är det 1 ggr/år som proverna tas.
    så vi följs noga upp

  • tina62 23 mars 2008

    Min Vän gjorde en sådan operation för ett par månader sedan. Hon mådde lite dåligt i början men nu mår hon kanonbra. Kilona mer eller mindre rinner av henne och hon har bredan börjat jobba ( 50 % ) igen.

  • kajsa36 23 mars 2008

    (Y) undrar... finns det någon gräns på hur mycket övervikt man måste ha innan man får en operation??

  • sandkorn 23 mars 2008

    vissa sjukhus har en gräns på 150 kg.
    det är för att deras operations bord bara klarar av det.
    sedan är gränsen för att få en operation .....bmi 40
    eller lägre om du tex har diabetes eller andra sjukdomar.

    sedan finns det att du kan operara dig privat och då kostar det ca 150.000 KR
    vissa vill inte vänta när de väl har bestämmt sig utan vill göra det direkt istället och då tar det bara nån månad privat.....om de blir godkänd dvs.

  • tulipan 24 mars 2008

    Det var verkligen inte billigt :o

  • sandkorn 24 mars 2008

    tulipan
    det kan jag hålla med om.
    men många resonerar att de satsar på sig själv,på deras egen hälsa.

  • Lilloo 25 mars 2008

    Min operation är bland det bästa jag gjort. Och det var bland det första jag gjorde för "MIN" skull. När det gäller gb operationer så är de himla olika i olika landsting. Vi skulle äta flytande 2 veckor innan operationen iform av modifast, atkinsmetoden eller nutrilett.

    Efter operationen skulle vi äta soppa i 4 veckor. Då vanlig soppa som är mixade och silade... fick inte förekomma några bitar alls. Efter det åt vi puré i 2 veckor. Dessa 8 veckor var himla jobbiga men nu efteråt så var det verkligen värt det.

    Min läkare har "koll" på mig. Jag lämnar prover på labb ungefär var 2:a månad... de tar ca: 6-9 rör med blod och urinprov.

    Efter operationen fick vi järntabletter och vitamintabletter. Ett tag fick jag äta folacin också för folsyran var för låg. Nu sedan 6 månader äter jag inga tabletter alls. Får i min såpass genom maten så det behövs inte, men det gäller ju att planera att äta mycket frukt och grönt... jag äter också mycket kyckling och hårtbröd.

    Men som sagt... det är himla individuellt och olika från landsting

  • Sagolika 25 mars 2008

    Hej hej!
    Jag har gjort en gastric by pass för snart 5 årsedan.Mådde bara fin fint tills jag fick tarmvred på grund av dåligt vätske intag (av vatten) ... så drick. drick så mkt ni bara kan.

    Läkaren sa att det är livs viktigt eftersom det är lättare för gbp opererade att få tarmvred. Annars äter jag mat som alla andra men väldigt lite. Lurar mig själv ibland och har även gått upp10 kg på 5 år men det var av mina mediciner. och pga att jag varit hemma för muskel å ledvärk i 4 år (tröst ätit godis å kakor)
    Har förvisso sadlat om , sagt upp mig i vården å jobbar numera som montör. Det gjorde susen för vikten bara att komma igång igen!! Har nu haft en viktrasning på 10 kg bara på ett par veckor... detgår fort att gå ner bara man bestämmer sig för att sluta lura sig själv.Så passa er alla gbp opererade man kan gå upp i vikt om man inte passar sig.
    kramar till er alla

  • tulipan 19 maj 2008

    Ja se nu är läkarbesöket fixat och remissen inlämnad. Kön ligger på tidigast om13 veckor men ´läkaren gissade på att detk an bli av tidigast senhösten eller vintern.
    Här i blekinge hade dom visst börjat med "titthåls" operationen nu med.
    Ska bli skönt att få det gjort nu. När man tänkt på detta i åtta tio år.

    *ÄNTLIGEN* fick man ändan ur vagnen *hehe*

  • sannna 26 juni 2008

    Jag är opererad i okt-07 har tappat ca 26kg sen operationsdagen, har den vikten som min startvikt. Jag ångrar inte operationen alls, man kan ju fungera som "vanligt" endå. Det är ovärt att äta ute dock men i västerås finns det ett häfte med 2 för 1 kuponger så såna kan man använda sig av när man ska slå på stort =) ha ha.. jag går o tar b12 sprutor var 3e månad.. har oxå fått ett sånt kort som säger jag är opererad o bara kan äta mindre. Hade missat ta med det på en kryssning, men då sa jag bara att de kunde få se ärren om de inte trodde mig så fick jag äta för ett barn ha ha=)

  • Tillberga 27 juni 2008

    Skrivet av tulipan den 28 feb 2008

    Av alla motgångar och "biverkningar" osv... skulle ni göra om det? Är ni nöjda att ni genomförde det?


    ja skulle gör om den (eller hur de nu blir:'( )
    med facit i handen så vill jag inte ha de ogjort

    kom inte igång med maten fick vara sjukskriven i 10v men som sagt vill inte ha de ogjort

    har tappat 75kg och väger nu 61 så jag har tappat mer än halva jag(Y)
    gjorde min operation i mars 2005

    har oxå fixat buk och lår genom plastikop
    är MYCKET NÖJD

    skulle önska att ALLA kunde/fick en sådan operation om det behövs vill säga

    sommarkramar från lilla mej

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.