Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gastric bypass

  • Valeska 21 augusti 2008

    Skrivet av Tillberga den 27 jun 2008

    Skrivet av tulipan den 28 feb 2008

    Av alla motgångar och "biverkningar" osv... skulle ni göra om det? Är ni nöjda att ni genomförde det?


    ja skulle gör om den (eller hur de nu blir:'( )
    med facit i handen så vill jag inte ha de ogjort

    kom inte igång med maten fick vara sjukskriven i 10v men som sagt vill inte ha de ogjort

    har tappat 75kg och väger nu 61 så jag har tappat mer än halva jag(Y)
    gjorde min operation i mars 2005

    har oxå fixat buk och lår genom plastikop
    är MYCKET NÖJD

    skulle önska att ALLA kunde/fick en sådan operation om det behövs vill säga

    sommarkramar från lilla mej

  • Valeska 21 augusti 2008

    Skrivet av Tillberga den 27 jun 2008

    Skrivet av tulipan den 28 feb 2008

    Av alla motgångar och "biverkningar" osv... skulle ni göra om det? Är ni nöjda att ni genomförde det?


    ja skulle gör om den (eller hur de nu blir:'( )
    med facit i handen så vill jag inte ha de ogjort

    kom inte igång med maten fick vara sjukskriven i 10v men som sagt vill inte ha de ogjort

    har tappat 75kg och väger nu 61 så jag har tappat mer än halva jag(Y)
    gjorde min operation i mars 2005

    har oxå fixat buk och lår genom plastikop
    är MYCKET NÖJD

    skulle önska att ALLA kunde/fick en sådan operation om det behövs vill säga

    sommarkramar från lilla mej

  • rostok 10 oktober 2008

    Hej alla. Såg denna tråd först nu. Jag gjorde en Gastric Bypass den 28 januari 2008. har gått ner 33 kg sedan dess. Min dotter gjorde en i augusti i fjol, hon har gått ner mellan 55 och 60 kg.

    Det har gått bra för oss båda. Allt med maten har fungerat bra. Vi får B 12 tabletter samt kalktabletter utskriva av läkare samt ska även ta multivitamintabletter med mineraler i. Allt detta eftersom näringsupptaget är något försämrat efter operationen.

    Min dotter började träna för tidigt och fick en skada i ett muskelfäste. Det är läkt nu. Hon fick då veta av läkaren att det inte är bra att börja träna förrän man är nere i vikt och är viktstabil. Dvs tvärt emot vad många säger. Det är inte operationen som gör att man lättare får skador på senor och fästen utan just viktminskningen.

    Någon undrade över risken att dör av denna operation. Risken är idag ca 0.4 %, alltså lika mycket som vid en vanlig galloperation. Inte mer. Sedan är det ca 10 % risk att drabbas av några komplikationer. Men de flesta av dessa ordnar sig ganska fort. Risken att få tarmvred ökar för alla som går ner i vikt, i och med att det finns mer plats för tarmarna att röra sig.

    Det är ju också en stor risk att leva med svår övervikt. Något som många inte tänker på är att till och med vid sådant som ex en trafikolycka så är risken mycket större för att ex levern spricker eller att kroppen inte klarar det, om man är överviktig. Så jag tror faktiskt att under en 10-årsperiod så är risken större att leva med övervikt än att operera sig.

    Svårigheten är ju oftast inte att gå ner i vikt utan att man går upp allt igen. Min dietist säger att 98 % av alla som gått ner i vikt går upp igen. Det är detta som är operationens främsta effekt, att man slipper att gå upp allt igen. Nåja, det finns några som lyckats göra det ändå, men de skulle säkert ha lagt många kg till sin tidigare övervikt ändå.

    Jag har inte ångrat mig en sekund att jag valde att operera mig. Jag äter nu varannan timme och det fungerar bara bra.

    Det får bra att maila till mig om någon vill fråga något mer privat.
    Rostok
    [email protected]

  • Okänd 17 oktober 2008

    En av mina kollegors man gjorde en gastric bypass för två månader sen. Det gick inte så bra, han fick inre blödningar och fick åka in på sjukhus igen. Nu mår han bättre och är hemma. Hans föda är barnmat på burk.
    Man måste vara försiktig när man ska eller vill göra en sådan operation. Både bra och dålig biverkningar.
    Oprah hade ett avsnitt om gastric bypass. Man äter betydligt mindre. De klarar inte ens av att äta en hel hamburgare. Kanske kan klara av en liten klase med druvor.
    Även om man gör en gastric bypass kan man även gå upp i vikt då oxå. För att det går alltid att få matsäcken större. Operationen minskar ju bara.
    Det som är viktigt att göra innan operationen är att man ska få kostrådgivning om hur man ska få i sig vitaminerna och näring.

  • Okänd 17 oktober 2008

    Hoppas att de hjälpte dig lite.

  • boz1965 17 oktober 2008

    Skrivet av Lilloo den 13 jan 2008

    Önskar att komma i kontakt med personer som gjort en gastric bypass operation eller någon likn typ av operationen. Eller nära anhörig till någon som gjort en.

    Är intresserad av att byta erfarenheter osv.

    Hör gärna av er...
    Mvh Linda


    Jag har genomgått en VBG-operation som är en variant på Gastric Bypass. Jag kan INTE rekommendera dylika operationer. Det enda man åstadkommer med en sådan operation är att flytta problemen till en annan front. Det finns bara ETT sätt att gå ner i vikt och det är att minska kaloriintaget och öka uttaget. Det funkar på samma sätt som ett bankkonto: är storleken på dina uttag större än på dina insättningar minskar saldot. Så nej, bantningsoperationer avråder jag starkt utifrån mina egna erfarenheter. Missförstå mig rätt... Jag ångrar inte att jag gjorde den, men rekommenderar det inte till andra. För har man inte karaktären att äta rätt redan innan operationen kommer man heller inte att ha det efter operationen. Man lär sig att gå omvägar kring den minskade MÄNGDEN mat/godis och lära sig att få det i sig på andra sätt. Själv har jag en förkärlek för öl och chips/ostbågar. Jag gick ner 33 kg i början. Dessa kilon har kommit tillbaka med ränta eftersom jag har lärt mig att fuska och inte kan stå emot. Det handlar inte om viljestyrka som somliga vill göra gällande, utan om ett etablerat missbruk som man måste ta itu med FÖRST innan man går på en operation. Matberoende, sockerberoende och liknande är precis lika svårt att slå sig fri ifrån som alkoholmissbruk eller narkotikamissbruk om inte svårare eftersom det är mer "accepterat".

  • boz1965 17 oktober 2008

    Skrivet av tulipan den 28 feb 2008

    Hur ofta händer det att någon avlider av den operationen???


    Alla operationer, utan undantag, innebär risker. Det finns de som har avlidit på operationsbordet för betydligt mindre komplicerade operationer.

  • malla71 17 oktober 2008

    Skrivet av Lilloo den 13 jan 2008

    Önskar att komma i kontakt med personer som gjort en gastric bypass operation eller någon likn typ av operationen. Eller nära anhörig till någon som gjort en.

    Är intresserad av att byta erfarenheter osv.

    Hör gärna av er...
    Mvh Linda

  • boz1965 17 oktober 2008

    Skrivet av tulipan den 28 feb 2008

    ...skulle ni göra om det?


    NEJ!, NEJ! och åter NEJ!

  • dystraior 17 oktober 2008

    kan även rekommendera www.viktop.se för de som har en operation eller ska göra eller har anhöriga.

  • Lilloo 17 oktober 2008

    Jag gjorde min operation i april förra året och ångrar mig inte det minsta. Visst finns det risker i samband med denna typ av operation, men det finns det vid alla andra typer av operationer också, MEN de ökar iom att man är överviktig och det innebär alltid en större risk för komplikationer när man söver överviktiga personer.
    Vi var 15 personer i min grupp. 2 Valde att inte operera sig vi andra gjorde den. 1 avled tyvärr av komplikationer efter opertionen.
    Jag har i dag gått ner 35 kilo och har några kvar men de kommer allt eftersom, jag stressar inte bort dem. Har inte haft särskilt mycket dumpings heller. Försöker tänka lite på vad jag äter, men äter också ibland onyttigt. Men har nu stått stilla i vikt i 6 månader. Så kroppen vilar med tanke på att det inte är bra att gå ner för fort.

  • babblis 17 oktober 2008

    Hej!
    Jag gjorde en gastric by pass den 11 april-07
    Har nu gått ner 55 kg Och det är det BÄSTA jag nånsin gjort för MIN skull. Jag var livrädd innan, rädd att dö, men tänkte samtidigt att jag kommer att dö av min övervikt annars, så för mej fanns inget val. Jag hade tänkte igenom detta ordenligt innan och var väl inställd på det, tror det är väldigt viktigt att vara VÄL informerad och inställd på allt!
    Jag har mått "oförskämt" bra, bara haft ett fåtal dumpningar, å inga svåra såna. jag skulle ABSOLUT rekomendera andra OM de har SVÅR övervikt, som har försökt ALLT,.. det kan vara ett val mellan liv å död som jag kände det!!
    Mvh Ewa "babblis"

  • rostok 17 oktober 2008

    Hej, det är stor skillnad på VBG och Gastric Bypass. Den förra är en form av Banding. Många som har gjort VBG eller GB har fått operera om dig till GBP (Gastric Bypass)., eftersom många med VBG har fått problem med den, många som har gjort den operationen har också gått upp i vikt igen.

    Jag såg också Oprahs prgram om GBP. Det var mycket som sas där som inte stämmer. Mycket av besvären som man får i Usa får man inte på samma sätt i Sverige, mycket beroende på både vården innan operationen men även på att man får bättre hjälp efter den. Det där med att man bara kan äta pyttelite stämmer inte heller. Man kan äta som en normal barnportion, eller till och med mer. Man behöver också äta ofta, helt varannan timme. Det är det som är det största problemet för mig. Att få det att fungera, men eftersom jag mår dåligt om jag inte äter så ofta så blir det lättare och lättare att få det att fungera.

    Visst förekommer det komplikationer efter en GBP men dessa är inte större än vid andra operationer. Ex är dödligheten inte större än vid en galloperation nuförtiden. Detta har ändrats mycket de senaste åren. Dödligheten är däremot fortfarande större i USA. Man måste också tänka på att det är stor risk att vara överviktig. Till och med om na skulle råka ut för en bilolycka så är riskerna mycket större om man väger mycket, det är det inte många som tänker på.

    Att vara kraftigt överviktig är en sjukdom, det beror inte på vare sig lathet eller andra saker som folk ibland påstår. Problemet är inte heller att gå ner i vikt. Problemet med att vara överviktig är istället att man går upp i vikt igen. Det gör 98 % av alla som lyckas gå ner i vikt på ett eller annat sätt, såvida man inte låter operera sig. Det säger mitt sjukhus, både läkare och dietisten. Så det där med att man ska göra si eller så räcker inte. Våra kroppar är sönderbantade och det fungerar inte när man har försökt flera gånger. Tro mig, annars skulle det inte finna så många överviktiga.

    Man kan inte alls töja ut magsäcken, som någon påstår här. Detta eftersom man gör en mycket lite ficka av den bit av magsäcken som är minst töjbar. Denna fick är så liten som 15-30 ml. Men det innebär inte att man bara kan äta så lite utan maten stannar inte kvar i denna lilla magsäck. Den fungerar bara som en passage ut till tarmen. Däremot kan tarmen vänjas vid att ta emot större mängder mat, vilket innebär att man kan gå upp i vikt igen efter operationen, om man inte sköter sig. Tarmen är också avkortad, vilket gör att den inte kan ta upp lika mycket näring som tidigare, vilket också är en fördel för vikten. Det gör också att man behöver några kosttillskott efter operationen, som B 12, kalktabletter och multivitamintabletter.

    En GBP är ett verktyg, man måste själv också arbeta med att äta rätt, men det är bra mycket lättare med det verktyget. Faktiskt det enda verktyg som fungerar på de flesta om man ser det hela på sikt, enligt många undersökningar, säger min läkare. Jag tänker ex på de som nu deltar i "du är vad du äter", viktväktarna och alla andra metoder. De går alla upp i vikt igen, men mycket få undantag.

    Jag ångrar mig inte en sekund att jag har opererat mig. Inte heller min dotter, som fick son GBP före mig, ångrar sig.

  • tulipan 19 oktober 2008

    Efter att tillbringa MYCKET tid inne på www.viktdropp.se så har jag bestämt mig för att genomföra en GBP..
    Viktdropp är en underbar sida.... där får man all hjälp man behöver och svar på ALLA frågor :-)

    Håller med rostok.. man kan INTE töja ut magsäcken efter en GBP..
    Jag har inte sett/hört någon ännu som har gått upp i vikt efter en GBP.. finns säkert någon men tror det är väldigt sällan... däremot vet jag MÅNGA som har fått göra en GBP efter en misslyckad
    VGB...

    Komplikationer finns det överallt... å ska jag ha en chans att bli av med alla mina krämpor så är detta min chans...

    Så på tisdag träffar jag min kirurg så får vi väl se när det blir op:-)

  • tulipan 19 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 17 okt 2008

    Skrivet av tulipan den 28 feb 2008

    ...skulle ni göra om det?


    NEJ!, NEJ! och åter NEJ!


    Skulle man kunna få höra varför?

  • Lilloo 19 oktober 2008

    Man kan gå upp i vikt igen efter en gbp. Jag vet folk som gjort det. Man äter mera än kroppen vill ha... eller ja man äter som förrut kan man väl säga och allt eftersom tiden går så töjs magsäcken och man ökar i vikt, men det tar tid och kan vara smärtsamt... men det går...

  • Tillberga 19 oktober 2008

    Skrivet av Lilloo den 19 okt 2008

    Man kan gå upp i vikt igen efter en gbp. Jag vet folk som gjort det. Man äter mera än kroppen vill ha... eller ja man äter som förrut kan man väl säga och allt eftersom tiden går så töjs magsäcken och man ökar i vikt, men det tar tid och kan vara smärtsamt... men det går...


    Nu är de ju så att de inte är MAGSÄCKEN som man tänjer ut för de går INTE. Den del av magsäcken som är kvar går inte att tänja ut utan de är nog mer så att de tamen under som vi vänjer vid att ta emot mat i större mängd och fel mat så att säga

  • Annettenn 19 oktober 2008

    Visst måste det väl gå att tänja ut magsäcken? Varför skulle det inte gå? :o

  • Lilloo 19 oktober 2008

    Enligt papperen jag har kvar ifrån kursen vi fick gå så GÅR det... Det tar dock tid och är smärtsamt. Finns de som gjort Gbp operationer som valt att göra en ny efter ett par år...

  • rostok 19 oktober 2008

    Skrivet av tulipan den 19 okt 2008

    Skrivet av boz1965 den 17 okt 2008

    Skrivet av tulipan den 28 feb 2008

    ...skulle ni göra om det?


    NEJ!, NEJ! och åter NEJ!


    Skulle man kunna få höra varför?


    Hej, Vad jag kan se så har boz1965 gjort en VBG vilket inte är detsamma som en GBP. Denna typ av operation har i stort sett alla sjukhus i Sverige slutat med, just på grund av de många komplikationer som brukar följa. Vad jag vet så utförs den numera bara vid ett enda sjukhus i Sverige. Många som tidigare har gjort en VBG har idag fått en omoperation till GBP.

    Så jag förstår varför boz1965 inte skulle göra om det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.