Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gastric bypass

  • rostok 19 oktober 2008

    Hej, det jag har fått lära mig är att det inte går att töja ut magsäcksfickan som finns kvar efter en GBP eftersom den är gjort av den del av magsäcken som är minst töjbar. Men det spelar väl ändå ingen roll, eftersom det för en del går att äta så fel att de går upp i vikt igen, men det är mycket färre som går upp i vikt efter en GBP än efter andra metoder. Har man svåra ätstörningar så finns det de som lyckas äta upp sig i vikt igen. Men å andra sidan har jag även märkt att folk som tidigare har dämpat sin ångest med mat inte längre kan göra det, vilket i vissa fall har gett dem svåra psykiska problem. Så viss, det är inte problemfritt. Har man ätstörningar eller svåra beteendestörningar runt ätandet så är det lämpligast att först ta itu med dessa. På många sjukhus är man noga med att inte operera dessa personer innan de har fått hjälp för sina problem, men tyvärr så kan ju personer ta sig igenom av olika skäl och blir opererade ändå. Vilket som sagt kan ge dem problem.

    Sedan finns det säkert papper där det står, det finns mycket okunskap även inom vården. Jag tror ex att en del sjukhus fortfarande har kvar information från GB och VBG och bara ändrat lite i den när de har gått över till GBP. Har man gjort en GB eller VBG så går det att töja ut magsäcken, allternativt så hamnar bandingen på sniskan eller ibland skär den in i magsäcken med problem som följd, ibland till och med livshotande.

    Jag har även hört läkare säga att det går att töja ut magsäcken, det de egentligen menar då är att det finns folk som kan äta upp sig igen efter en operation. Men det är alltså tarmen som lär sig ta emot större mängder mat. Redan direkt efter en GBP så kan man ju äta, och bör äta, mycket mer än vad den nya lilla magsäcken kan innehålla. Man rekommendras att äta totalt 1 ½ dl mat, som minst och sedan öka på portionerna. Magsäcken rymmer 15-30 ml.

    Jag ser att någon skriver att han/hon har kvar 1/3 av sin magsäck. I så fall är det inte heller en GBP som har gjorts för isåfall skulle personen ha mycket mindre magsäck. Det görs även en annan operation som heter Sleeve, där syr man magsäcken till ett rör, då kan det kanske stämma att det finns 1/3 kvar. Många gör även en andra operation efter son Sleeve där man kopplar bort en stor del av tarmen. Då kallar man det Duadenal Switch. Ibland görs båda dessa moment samtidigt. Denna typ av operation görs mest på mycket överviktiga personer.

  • Annettenn 19 oktober 2008

    Vad är en VBG för något?

  • rostok 19 oktober 2008

    Hej, här kommer info om VBG. Detta har jag kopierat från www.viktop.se

    Vertical Banded Gastroplasty [VBG]
    Operationsmetoden har samma syfte som Adjusteble Gastric banding men är fast. Det betyder att öppningen för födan är fast och man har redan från början den storlek på magmun som är avsedd för denna operation. Det vill säga ingen successiv påfyllnad tills man når den storlek på magmun som passar dig och ger dig det resultat du önskar.
    Metoden innebär att en ficka skapas i magsäcken vilket medför att patienten inte kan äta mycket. Hur stor viktminskningen blir är mycket individuellt för varje person.
    Efter operationen måste man livet ut tänka på vad och framför allt hur man äter. VBG-anpassad mat innebär lite olika för olika patienter.

    Restriktioner – VBG
    Det finns ett antal typer av födoämnen som är svårt att tolerera och som därför skall undvikas. Detta rör sig om födoämnen som har lätt att fastna i öppningen i magsäcken och som därför medför risk för att orsaka stopp och därmed kräkningar. Det följande är en sammanfattning av dessa:

    Fiberrika födoämnen
    Sparris - filtrera till soppa
    Ananas - pressa till juice
    Rabarber - filtrera till soppa
    Broccoli - använd endast knopparna

    Apelsiner och torkad frukt bör inte alls intas p g a att risken för att dessa skall svälla och fastna i den nya nedre magmunnen är stor.

    Kletiga födoämnen
    Kokosnöt
    Chips
    Popcorn
    Vitt mjukt bröd

    Dessa födoämnen har en tendens att kleta ihop sig och bilda en tuggummiliknande massa, som har lätt för att fastna.

    Svårsmälta födoämnen
    Nötter
    Mandlar
    Jordnötter

    Förutom ovanstående är det för många patienter mycket svårt, och i de flesta fall omöjligt att inta helt kött. Malet kött tolereras av vissa patienter om det tuggas noggrant. Det är därför att rekommendera att helt avstå från köttintag.

    Komplikationer - VBG
    Mat som inte tuggas ordentligt kan fastna under bandet vilket kan leda till upprepade kräkningar. Denna matbit går då att avlägsna med hjälp av gastroskopi, det vill säga att man för ner en slang med en kamera i toppen genom munnen och ner i magsäcken. Ibland kan det bli för trångt under bandet, vilket leder till kräkningar, och ibland är bandet för löst åtdraget vilket leder till dålig viktnedgång. Den raka häftraden kan spricka upp vilket leder till att maten kan åka direkt ner i magsäcken vid sidan av bandet, man kan då äta mer och som följd får man en viktuppgång. De två sistnämnda komplikationerna kan leda till att man behöver genomgå en ny operation för att åtgärda problemet

    Migration av bandet
    I några fall har bandet ätit sig igenom magsäcksväggen och hamnat inuti magsäcken. Dessa fall är klara misslyckanden och patienterna har ganska snabb återtagit sin initiala vikt. Migration innebär att operationen har misslyckats. Om det skall opereras igen måste ofta en annan metod tillgripas, t ex Gastric bypass.

  • Annettenn 19 oktober 2008

    Jag blir bara nedstämd av att läsa detta... :( Att det är så här livet kan se ut för många opererade..oehört ledsamt att det inte funkar med de "vanliga" metoderna, utan att man får ta till detta drastiska för att kunna uppnå ett mer fungerande liv.
    Men tack så mycket för väldigt omfattande information! :)

  • Virre85 20 oktober 2008

    Jag har länge tänkt på en sak gällande denna operationen. När man väl gått ner till "normal" vikt, fortsätter man inte att gå ner då? Kan det inte bli så att man går ner alldeles för mycket? För om jag fattat rätt går det inte att operera tillbaka till en vanlig magsäck igen.

  • rostok 20 oktober 2008

    Skrivet av Annettenn den 20 okt 2008

    Jag blir bara nedstämd av att läsa detta... :( Att det är så här livet kan se ut för många opererade..oehört ledsamt att det inte funkar med de "vanliga" metoderna, utan att man får ta till detta drastiska för att kunna uppnå ett mer fungerande liv.
    Men tack så mycket för väldigt omfattande information! :)


    Det är så det fungerar om man gjort en VBG inte om mna gjort en GBP. Det är därför som läkarna numera i stort sett altlid väljer att göra GBP istället. Jag tycker jag lever ett normalt liv nu. Visserligen har jag ju mina sjukdomar som jag även hade tidigare, men jag har mindre om när jag rör mig, har fått ta bort 2½ blodtryckstablett, har bara ½ kvar. Etc, Alltså har jag redan en bättre livskvalitet trots att jag ännu så länge bara har hunnit gå ner halva min övervikt.

  • Tillberga 20 oktober 2008

    Skrivet av Lilloo den 19 okt 2008

    Enligt papperen jag har kvar ifrån kursen vi fick gå så GÅR det... Det tar dock tid och är smärtsamt. Finns de som gjort Gbp operationer som valt att göra en ny efter ett par år...


    har själv varit GBP i 3 år och har då aldrig hört talas om någon som gjort om sin op ....HUR DÅ? det finns ju inget att ta bort längre
    den som gör en Banding gör oftast om den till en GBP så har även jag gjort men en GBP till en va då?

    att de inte går att töja ut magsäcken beror på att den övre delen av magsäcken den som är kvar inte är töjbar

    så sa i alla fall läkaren på Sophiahemmet för 3 år sen :'(

  • rostok 20 oktober 2008

    Skrivet av Tillberga den 20 okt 2008

    Skrivet av Lilloo den 19 okt 2008

    Enligt papperen jag har kvar ifrån kursen vi fick gå så GÅR det... Det tar dock tid och är smärtsamt. Finns de som gjort Gbp operationer som valt att göra en ny efter ett par år...


    har själv varit GBP i 3 år och har då aldrig hört talas om någon som gjort om sin op ....HUR DÅ? det finns ju inget att ta bort längre
    den som gör en Banding gör oftast om den till en GBP så har även jag gjort men en GBP till en va då?

    att de inte går att töja ut magsäcken beror på att den övre delen av magsäcken den som är kvar inte är töjbar

    så sa i alla fall läkaren på Sophiahemmet för 3 år sen :'(


    Hejt rätt, det går inte att operera om en GBP. Jag tror dock att det tidigare har hänt vid enstaka tillfälle, har för mig att jag har läst det, det var i början av denna typ av operation och man hade inte minskat pp magsäcken tillräckligt. Men det är ganska länge som man har gjort GBP nu och jag är inte ens 100 % säker på att detta jag skriver sämmer, eftersom läkarna idag säger att det inte går att operera om sig om de har gjort en GBP.

  • rostok 20 oktober 2008

    Detta har jag kopierat från Aftonbladet:

    Maten går rakt ner i tarmen

    Gastric bypass är en operation där magsäcken i princip kopplas bort från födans väg från en stor del av tarmarna.

    Ett mycket litet parti av magsäcken vid matstrupens mynning ansluts till en öppning som gjorts cirka en meter längre ner i tunntarmen. Resultatet blir dels att födan i praktiken passerar direkt från matstrupen till tunntarmen, dels att matspjälkningen blir ineffektiv.

    I genomsnitt försvinner 75 procent av övervikten, och hos det stora flertalet av de opererade blir denna effekt bestående.


    Källa: NE

  • rostok 20 oktober 2008

    Skrivet av Virre85 den 20 okt 2008

    Jag har länge tänkt på en sak gällande denna operationen. När man väl gått ner till "normal" vikt, fortsätter man inte att gå ner då? Kan det inte bli så att man går ner alldeles för mycket? För om jag fattat rätt går det inte att operera tillbaka till en vanlig magsäck igen.


    Hej, det stora flertalet som har gjort denna operation stannar i vikt med något kg:s övervikt kvar. Anledningen till att man stannar i vikt är att man äter mer och mer, Tills man stannar i vikt. Det ska så vara. Man SKA öka på sina portioner. En del klarar sedan genom att vara mycket noga med vad de äter att gå ner alla sina kilon, men det läkarna egentligen vill är att man går ner 75 % av sin övervikt.

    Det finns någon enstaka som har problem med att de blivit för smala, men med hjälp av näringsdryck och dietist så får de vikteminskningen att stanna.

    Man bör ställa dessa problem i relation till farligheten att vara kraftigt överviktig.

  • Sockertroll1 20 oktober 2008

    Hej.(Y)
    Jag är på min tredje vecka som gbp opererad.
    Jag har nu en matsäck som rymmer ca 20ml. Jag har nu gått ner ca 7,5kg sedan op. Man opererar om magsäck och kortar av tunntarmen för att maten skall passera fortare igenom. Detta betyder att jag måste äta ofta och lite. Varje måltid skall ta 20 min. Jag skall inte dricka till maten. 10 minuter innan måltid eller 15 minuter efter går ganska bra att dricka. Det går inte att operera tillbaka sig. Utan detta lever man med hela livet.

    :'(Problem jag stött på hittills kräkningar om jag äter för fort och tuggar dåligt. Sår smärta efter op. Gallstens anfall.

    MEN JAG KÄNNER MIG PIGGARE REDAN:D

  • Annettenn 20 oktober 2008

    Jag undrar, om man nu gjort en VGB, kan man då "ändra" denna till en GBP ? :o
    Detta ämnet är ju bara otroligt intressant! Och ni verkar ju oehört kunniga!! :)

  • rostok 20 oktober 2008

    Skrivet av Annettenn den 20 okt 2008

    Jag undrar, om man nu gjort en VGB, kan man då "ändra" denna till en GBP ? :o
    Detta ämnet är ju bara otroligt intressant! Och ni verkar ju oehört kunniga!! :)


    Hej, om du läser i informationen ovan om VGB så ser du att det är just vad man gör. Jag har uppfattat det som att många som tidigare blivit opererade med VBG sedan har fått en omoperation till GBP.

  • Annettenn 20 oktober 2008

    Aha, jag läste det innan, men blev lite vilse i informationen tror jag! :o Tack än en gång! :D

  • annicka_b 1 oktober 2009

    Är det någon här som har gjort en gbp?:)

  • flumhum 1 oktober 2009

    jag har funderat på att göra en vgb bara för att det är det ända som läkaren kan tro att en kirurg skulle acceptera att jag gör..
    men det är ca 5% chans att jag ens för utföra en operation pga att den kan förvärra min andra sjukdom.. vilket är typiskt..

    men det jag undra är..vart ni inte rädda för komplikationer?
    för när min läkare börja säga vad som kan gå fel och jag har hört av en granne som har gjort en gastric bypass att hennes systers magsäck gick helt sönder!? och hon lever nu utan magsäck..

    hur kunde ni bestämma er för att genomföra en operation?

    just nu väger jag för och nackdelar i mot varandra..men det kanske inte är rätt sätt.

  • tulipan 1 oktober 2009

    Man måste juh väga fördelar och nackdelar naturligtvis... Sen får man juh se till hur man mår utöver åxå om man har sjukdomar osv.
    Men detta är juh en op som görs på rutin varje dag. En av dom vanligaste operationerna idag är juh just viktoperationer. Och det är juh inte ofta det går snett och gör det det så går det alltid att fixa..(nästan) väldigt få fall där det tyvärr inte går.

  • rostok 1 oktober 2009

    Hej, att gå ner i vikt är inte själva vitsen. Det klarar de flesta med olika metoder. Men - det stora problemet är att inte gå upp i vikt igen. Det gör tyvärr 98 % av alla som gått ner i vikt med andra metoder än just operationer.

    Vad gäller dödligheten i samband med en GBP så är den lika stor som ex vid en galloperation, inte större alltså. En del får komplikationer, men det kan man ju få vid alla operationer.

    Jag bestämde mig för att göra min operation eftersom jag vill leva i många år till. Med lägre vikt så ökar livslängden.

    Jag gjorde en GBP för knappt 2 år sedan, har gått ner ca 40 kg och har inte ångrat mig en enda sekund, trots att jag fått några mindre komplikationer. Det enda jag möjligen kan ångra är att jag väntade så långe med att låta operera mig.

    Men, det är viktigt att ha mycket kunskap om operationen, eftersom det påverkar hur man äter senare, viktigt för bra resultat och för att inte få näringsbrist. Det som i det samman hanget kan vara intressant är att jag inte behöver avstå från någonting jag äter i princip allt som jag åt innan operationen, men mindre mängd sött och fett eftersom operationen gör att jag inte mår så bra efter att ha ätit det. Dock kan jag äta både choklad, smågodis, chips och ostbågar om jag vill. Men inga stora mängder, men jag njuter desto mer de gånger jag unnar mig sådant.

  • tulipan 1 oktober 2009

    Jag tillhör nog inte den gruppen som har haft enkelt att gå ner i vikt. Min kropp har INTE velat tappa några kg. Därför gjorde jag operationen.. för att få lättare viktnedgång. Tyvärr har jag svårt fortfarande och det går jättetrögt.
    Har dock tappat hälften... vissa andra rinner det av.. INTE mig...

  • boz1965 2 oktober 2009

    Jag har nu beställt tid hos min läkare på VC för att prata om att eventuellt göra om min VBG till en GBP. Vi får se vad resultatet blir. Jag postar igen när jag vet mer.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.