Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gastric bypass

  • Jess77 2 oktober 2009

    Hejsan.
    Jag gjorde en GBP för 3½ år sedan med titthål och har bra erfarenheter av den, ca 2 månader efter OP så fick jag tarmvred och var då tvungen att operera mig igen, denna gång som vanligt så jag är tyvärr buköppnad men i det stora hela så är jag nöjd, i och med att jag hade tarmvred och var tvungen att operera bort några decimeter från tarmen så blev jag ännu mer känslig mot fet mat och det gick inte en dag utan att jag dumpade men på dietistens och läkarens inrådan så kämpade jag ett tag i början med att vänja kroppen med fett eftersom vi alla behöver det och det var några jobbiga månader där i början men nu så kan jag äta precis ALLT (i måttliga mängder) och njuta precis som förr, är jag sugen på gräddtårta så äter jag gräddtårta men oftast så räcker det med någon tugga för att stilla mitt sug, skulle jag trotsa kroppens signaler och ändå fortsätta att trycka i mig hela biten börjar jag naturligtvis må fruktansvärt dåligt.
    Jag har gått ner totalt 40 kg, från 95 till 55 och mår toppen. (Y)
    Jag ångrar ingenting och skulle vilken dag som helst göra om det trots att jag fick tarmvred och allt!

  • Jess77 2 oktober 2009

    Skrivet av Tillberga den 19 okt 2008

    Skrivet av Lilloo den 19 okt 2008

    Man kan gå upp i vikt igen efter en gbp. Jag vet folk som gjort det. Man äter mera än kroppen vill ha... eller ja man äter som förrut kan man väl säga och allt eftersom tiden går så töjs magsäcken och man ökar i vikt, men det tar tid och kan vara smärtsamt... men det går...


    Nu är de ju så att de inte är MAGSÄCKEN som man tänjer ut för de går INTE. Den del av magsäcken som är kvar går inte att tänja ut utan de är nog mer så att de tamen under som vi vänjer vid att ta emot mat i större mängd och fel mat så att säga


    Jag vet inte vart du fått den informationen ifrån att det inte skulle gå att töja ut den "nya" magsäcken men tyvärr så är den informationen felaktig, visst skulle det vara helt underbart om det vore så men magsäcken förändras inte på något annat sätt vid en GBP än att den minskas, det är fortfarande samma funktion på den i den meningen att äter du stora mängder så töjs väggarna på magsäcken ut, detta är naturligtvis väldigt plågsamt med eventuella kräkningar, illamående, smärtor och sedan är det långdraget då det kommer att ta längre tid än i vanliga fall, MEN, det ÄR fullt möjligt att töja ut den nya magsäcken precis som du gjort innan du fick din operation, det finns människor som åstadkommit precis detta.
    Jag kan ta ett exempel gällande en man som jag känner, han har gjort om sin GBP 3 gånger just p.g.a. att han töjt ut sin nya magsäck, efter 3:e gången sa läkarna till honom att detta är sista gången som vi opererar dig eftersom magsäcksväggen håller på att vara så pass tunn nu så det finns risk att den spricker om vi fortsätter såhär.
    Så tipset är att lyssna till kroppens signaler, ät tills du är mätt och sluta sedan.

  • bphp 2 oktober 2009

    Skrivet av Lilloo den 13 jan 2008

    Önskar att komma i kontakt med personer som gjort en gastric bypass operation eller någon likn typ av operationen. Eller nära anhörig till någon som gjort en.

    Är intresserad av att byta erfarenheter osv.

    Hör gärna av er...
    Mvh Linda


    Hej!

    Jag genomgick en gastric bypass operation för snart 4 månader sen. Det är bland det bästa jag någonsin gjort och kan varmt rekommendera det.
    Har du frågor får du gärna lov att fråga mig..

    Mvh
    Bea

  • rostok 2 oktober 2009

    Skrivet av Jess77 den 2 okt 2009

    Skrivet av Tillberga den 19 okt 2008

    Skrivet av Lilloo den 19 okt 2008

    Man kan gå upp i vikt igen efter en gbp. Jag vet folk som gjort det. Man äter mera än kroppen vill ha... eller ja man äter som förrut kan man väl säga och allt eftersom tiden går så töjs magsäcken och man ökar i vikt, men det tar tid och kan vara smärtsamt... men det går...


    Nu är de ju så att de inte är MAGSÄCKEN som man tänjer ut för de går INTE. Den del av magsäcken som är kvar går inte att tänja ut utan de är nog mer så att de tamen under som vi vänjer vid att ta emot mat i större mängd och fel mat så att säga


    Jag vet inte vart du fått den informationen ifrån att det inte skulle gå att töja ut den "nya" magsäcken men tyvärr så är den informationen felaktig, visst skulle det vara helt underbart om det vore så men magsäcken förändras inte på något annat sätt vid en GBP än att den minskas, det är fortfarande samma funktion på den i den meningen att äter du stora mängder så töjs väggarna på magsäcken ut, detta är naturligtvis väldigt plågsamt med eventuella kräkningar, illamående, smärtor och sedan är det långdraget då det kommer att ta längre tid än i vanliga fall, MEN, det ÄR fullt möjligt att töja ut den nya magsäcken precis som du gjort innan du fick din operation, det finns människor som åstadkommit precis detta.
    Jag kan ta ett exempel gällande en man som jag känner, han har gjort om sin GBP 3 gånger just p.g.a. att han töjt ut sin nya magsäck, efter 3:e gången sa läkarna till honom att detta är sista gången som vi opererar dig eftersom magsäcksväggen håller på att vara så pass tunn nu så det finns risk att den spricker om vi fortsätter såhär.
    Så tipset är att lyssna till kroppens signaler, ät tills du är mätt och sluta sedan.


    Hej, lustigt då att läkarna säger att det bara gjorts ett fåtal omoperationer av GBP och att de då har sett att magsäcken INTE har töjts ut. Däremot har det tydligen hänt att de har sett att omkopplingen av tarmen varit för kort. Så de har tagit mer av tarmen för att få bättre resultat.

    Tydligen är det så att den del av magsäcken som maten passerar genom är den del som är minst elastiskt. Magsäcken fungerar inte alls som en magsäck, vid en GBP, utan maten passerar bara igenom, efter ca 2 tuggor så är maten redan ute i tarmen. Det innebär att det är fysiskt omöjligt att töja ut den. Isåfall måste tarmen först vara så full att den inte kan ta emot mer mat. Det man kan göra är att vänja tarmen vid att ta emot mer mat och den kan tydligen även töjas ut till viss del. Men inte magsäcken.

    Jag är säker på att den man du känner inte har gjort en GBP utan kanske istället en GB (Gastric Banding) vilket är en helt annan metod. De som gjort den operationen behöver många gånger opereras om. Den magsäcksdel de har kvar kan töjas ut.

  • Clabbe 2 oktober 2009

    Jag gjorde min april 06 i orsby, med buksnitt.. När jag väl kom upp för egen hand, så knallade det på rätt fort. Hade en underbar personal, osm tog hand om mej o grannen på bästa sätt.
    På grund av andra omständigheter har ja inte gått ner så mycket som önskats, men det går sakta men säkert nedåt. Var känslig för oboy ost osv till att börja med, men det kan ha ev med min diabetes (typII) att göra. Men alla är inte lika, det som påverkar mej mest är ett annorlunda upptag av mediciner. Har Panodil Extend numer för min värk. Talade med kirurgen nyss och det finns inget dokumentation gjord, mer än på p-piller.
    Ang utvidgning mm, så kan man vänja tarmen att ta emot mycket dryck o fast föda, samt att den lilla del av magsäcken kan vidgas något.
    På: viktop.se finns en enorm kunskap, Säkerk någon nära dej.
    Hör gärna av dej om det är något mer.

    Mvh Claes

  • elkelein 2 oktober 2009

    Varför ta såna risker som en operation medför när det finns andra sätt? Jag tycker synd om alla som det misslyckas med. Tyvärr är det ganska många, även om man inte räknar med dem som dör. Och operationen kan aldrig göras ogjord.

  • annicka_b 2 oktober 2009

    Någon från Göteborg som har gjort en gbp eller ska göra?

  • Marjatta1964 2 oktober 2009

    Jag har gjort operationen..och har inte haft större problem med maten..förrutom att jag missar på mängden mat..gamla vanor sitter i..Jag gjorde op -06 och har gått ner 68 kg sammanlagt..och alla behöver inte flyta innan op..det bestämmer doktorn..men däremot flyt 4 veckor-2 veckor puré efter op. Jag gjorde min på Ersta.Med titthål.Så lycka till..med din framtida op.(Y)

  • MosterNettan 2 oktober 2009

    Skrivet av anluk den 25 jan 2008

    Det är väl när man förminskar magsäcken eller hur, vet inte riktigt hur det går till...


    Här hittar du info

    http://www.carlanderska.se/UserFiles/Carlanderska/www.carlanderska.se/Documents/Patientbroschyr%20Operation%20SE.pdf

  • Stighastrup 2 oktober 2009

    Det är helt otroligt så många här som stympar sig själv istället för att banta med LCHF. Om det inte redan är för sent så ät enligt den kosten en tid innan du gör ett så drastisk, i min mening helt vansinnigt ingrepp. www.kostdoktorn.se är ett bra sätt att börja och du kan även fråga om medicinsk vettiga råd av kostdoktorn Andreas Eenfeldt. Dr. Annika Dahlqvist hjälper dig också gärna. Hon svarar alltid på vettiga frågor.

  • Stighastrup 2 oktober 2009

    Kom just på att "Fettdoktorn" Annika Dahlqvist har en otrolig massa föreläsningar runt om i Sverige om fet bantningsmat LCHF som bl.a. botat många diabetespatienter. Kanske kommer hon snart till din trakt. Här är hennes schema:
    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=f%C3%B6rel%C3%A4sningar_kalendarium

  • nadja56a 2 oktober 2009

    Jag har gjort en liknande op men den heter "Duodenal Switch" Efterverkningarna är samma, en öppen op och bara flytande en tid efteråt.
    Sedan januari har jag gått ner 50 kg och känner att jag har fått ett nytt liv. Innan kunde jag knappast förflytta mig med rollator o nu kan jag promenera en halvtimma i rask takt utan vidare.
    Visst kostar det på, det är ju inte lätt att inte få äta det man vill o när man vill det. Men i det stora hela har jag mått bra hela tiden och skulle nog göra om op.
    Det där att man får ett kort där det står att man är op verkar bra det har jag inte fått ngt. Är ju jobbigt att förklara varför man inte kan äta en stor portion mat och inte vill jag betala för ngt som jag ändå inte kan äta upp.
    Annars kan jag numera äta det mesta, bara jag tuggar väl och äter långsamt.

  • boz1965 2 oktober 2009

    Skrivet av Stighastrup den 2 okt 2009

    Det är helt otroligt så många här som stympar sig själv istället för att banta med LCHF. Om det inte redan är för sent så ät enligt den kosten en tid innan du gör ett så drastisk, i min mening helt vansinnigt ingrepp. www.kostdoktorn.se är ett bra sätt att börja och du kan även fråga om medicinsk vettiga råd av kostdoktorn Andreas Eenfeldt. Dr. Annika Dahlqvist hjälper dig också gärna. Hon svarar alltid på vettiga frågor.


    Nu är det såhär att inte alla av oss tror på en svamlande fettdoktor. Det ENDA vetenskapligt säkerställda sättet att gå ner i vikt är att inte stoppa i sig fler kalorier än man förbränner.

    Och angående att "stympa sig" tycker jag INTE att du ska uttala dig i saker du inte vet ett skvatt om. Jag känner mig oerhört förolämpad över ditt ordval eftersom jag har genomgått en VBG-operation och vet vad jag talar om.

  • Stighastrup 2 oktober 2009

    boz 1965
    Kolla http://www.skaldeman.se/ och håll sedan musen över bilden.

  • mynt113 2 oktober 2009

    varför äter man sig så tjock att man sen måste ta till en onaturlig operation?

  • Stighastrup 2 oktober 2009

    mynt113
    Därför man följer de livsfarliga råd från SLV (Statens Livsfarlighets Verk) som fortfarande säger att 60% av näringsämnen ska bestå av kolhydrater = socker. Diabetes hette innan sockersjuka. SLV säger att alla folk, även de som blir sjuka av socker ska äta mycket lite fett, helst margarin med aceton och nickelspån, lite protein, men resten, 60% kolhydrater = socker! Använda flytande kemisk-tekniska fetter på stekpannan istället för naturligt smör. OSV OSV. Sedan ska man träna träna träna. Och när de stackare, som litat blint på, och följer myndigheternas råd, ätit margarin med spagetti och tränat 8 timmar om dagen naturligtvis utan att förbättra något som helst men förvärrat hälsan, griper till sista botemedlet som de kan komma på: Stympning av magsäcken.

  • boz1965 2 oktober 2009

    Skrivet av Stighastrup den 2 okt 2009

    mynt113
    Därför man följer de livsfarliga råd från SLV (Statens Livsfarlighets Verk) som fortfarande säger att 60% av näringsämnen ska bestå av kolhydrater = socker. Diabetes hette innan sockersjuka. SLV säger att alla folk, även de som blir sjuka av socker ska äta mycket lite fett, helst margarin med aceton och nickelspån, lite protein, men resten, 60% kolhydrater = socker! Använda flytande kemisk-tekniska fetter på stekpannan istället för naturligt smör. OSV OSV. Sedan ska man träna träna träna. Och när de stackare, som litat blint på, och följer myndigheternas råd, ätit margarin med spagetti och tränat 8 timmar om dagen naturligtvis utan att förbättra något som helst men förvärrat hälsan, griper till sista botemedlet som de kan komma på: Stympning av magsäcken.


    Jaja, att du har köpt fettdoktorns vettlösa svammel har vi alla begripit. Men hellre en magsäcksoperation än en lobotomi.

  • boz1965 2 oktober 2009

    Skrivet av mynt113 den 2 okt 2009

    varför äter man sig så tjock att man sen måste ta till en onaturlig operation?


    Därför att fetma (obesitas) är en sjukdom, ofta genetiskt betingad. Så ta och väx upp och skaffa lite fakta innan du ställer en lika korkad fråga igen.

  • Shoutoutloud 2 oktober 2009

    .

  • rostok 2 oktober 2009

    Skrivet av elkelein den 2 okt 2009

    Varför ta såna risker som en operation medför när det finns andra sätt? Jag tycker synd om alla som det misslyckas med. Tyvärr är det ganska många, även om man inte räknar med dem som dör. Och operationen kan aldrig göras ogjord.


    Hej, jag valde att göra en GBP därför att jag vill leva. Det finns tyvärr inga andra sätt. Att gå ner i vikt finns många olika sätt, bla den sk "fettdoktorns" men - ingen av dessa är effektiva på sikt. Enligt flera undersökningar så går nämligen 98 % av alla som går ner i vikt upp igen till ursprungsvikten eller ännu mer.

    Vi som låtit operera oss har nog de flesta bantat sönder våra kroppar. Oavsett metod.

    Vad gäller fettdoktorns diet så har nu flera forskare, bl a i USA konstaterat att den är direkt farlig. Dessutom är den inte effektiv.

    Det är ingen som väljer att bli fet. Orsaker till fetma är flera, bl a har man hittat flera sk fettgener. Det är inte alls säkert att den som är fet ätit för mycket!!

    Att man väljer operation är aldrig ett första allternativ, läkarna kräver faktiskt att man ska ha försökt på många olika sätt annars bli man inte godkänd för operation.

    Att påstå att vi blir stympade är ett vidrigt påstående. Hur kan någon påstå något sådant. Är jag mer stympad nu när jag kan röra mig och leva ett normalt liv, mot att jag innan inte orkade någonting. Många klarade inte ens ett toabesök eller att duscha sig själva före en operation Är det då stympning att de numera kan det??!!??

    Nää, anledningen till att vi väljer operation är densamma som gör att läkarna väljer att låta operera oss. Vi vill leva. Det är bra mycket farligare att leva som kraftigt överviktig än att operera sig. Vi får helt enkelt många fler år till våra liv. Är vi inte värda det??

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.