Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gastric bypass

  • tulipan 3 februari 2010

    Många träffar dietister, psykologer, kuratorer för att ta tag i sina problem, även om dom gör en magsäcksoperation. Dietisten här där jag bor är rätt duktig på att se om folk behöver prata med en psykolg först innan hon till slut ger det sista godkännandet. Vet nämligen en som åkte på det när han var på första mötet med henne.

    Själv hade jag min ett års dag igår, opererades för ett år sedan.
    30kg minus... har 5-10kg kvar.. beroende på var jag kommer att trivas. 40cm har försvunnit i midjan, vikten står stilla ofta men då dras huden ihop och cm försvinner istället.
    Har inget häng på magen alls och det var ändå där jag hade min största övervikt. Kan vara att det blir ett litet häng när jag går ner dom sista kg för det är fortfarande en degklump på just magen. Men rumpa och lår e borta... häng under armarna tyvärr.. världens gäddhäng.. men det är juh såna smällar man får ta ;)

    Jag är så otroligt glad att jag äntligen tog steget när min kropp vägrade göra något annat. Så många olika sätt som jag försökt med och utan hjälp av läkare, sönder tränad kropp som inte bryr sig om hur mycket jag motionerade, Vikten enligt kg har gått långsammare detta året än vad jag trodde, men eftersom det ändå har rasat rejält när man tittar på foton så inser jag att.. du milde.. hur mycket har egentligen inte hänt detta året, det har juh ändå tagit tio år att gå upp alla dessa kg.. och ett år för att gå ner det.

    Ångrar en sak.. och det är att jag skulle ha gjort denna op.. för tio år sedan.. istället för att misshandla kroppen vidare med alla jäkla dieter osv....

    Jag är nöjd... mer nöjd än så här kan jag inte bli

    Är så grymt tacksam....

    Inte blev min nacke bättre, snarare tvärtom eftersom energin kom tillbaka och jag gör mer varje dag..
    Ryggen fick jag åxå problem med men det är säkert tillfälligt.. mycket som ska ändra sig när hållningen blivit en annan...
    Men det är inget jag ojjar mig över.. det får vara..

    Jag ÄLSKAR mitt nya jag............. ännu mer kommer jag att älska bara poletten ramlar helt ner att jag faktiskt ÄR smal :)

  • Gnurf 3 februari 2010

    Härligt Tulipanen!! (Y)

  • Cim 5 februari 2010

    hejsan!
    jag har gjort en op men det kanske är 8-10 år sen....
    tyckte att den va bra....men inte nu:( skulle vilja göra om den.
    jag gjorde en gasting banding å den är inte bra...ska vara den som man syr om...vet inte vad den heter tyvärr men min syster har gjort den så i dag är hon smal å fin... jag är inte smal....min gick tydligen upp (bandet) morr Mvh Cim

  • rostok 5 februari 2010

    Skrivet av hjallemannen den 3 feb 2010

    Min mamma opades för ca 5 år sedan. Hon gick ner vääldigt mycket och mådde bra. Nu har hon fått ledvärk och har gått upp massor med kilon. Finns det ingen som känner igen sig i det? Hur ska man som nära anhörig ta tag i det här? Hur många går upp i vikt efter en sådan operation? Varför får inte människor som ska göra detta ingrepp prata med en psykolog innan? Bara för att du minskar magsäcken så försvinner väl inte "suget" som man haft hela sitt liv? Just nu är jag hemskt frustrerad och vet inte vad jag ska göra...


    Gjorde din mamma en Gastric Bypass eller en Gastric Banding? Många som gjort den senare har sedan tyvärr gått upp i vikt igen.

    Många får mer värk i sina leder när de går ner i vikt. Tvärt emot vad en del läkare säger. Jag tycker faktiskt många läkare lurar sina patienter när de säger till dem att bara de går ner i vikt så får de mindre värk. Så är det inte om man lider av reumatism eller fibromyalgi, då blir man tyvärr oftast sämre. Det sa min läkare till mig innan jag gjorde min Gastric Bypass. Och det stämmer på mig. Även på ganska många andra.

    En hel del personer behöver nog prata med en psykolog innan de bestämmer sig för en viktoperation, medan andra kan ha behov av det efter en sådan operation. Det är inte alla som är överviktiga på grund av psykiska orsaker, långt ifrån. Så alla blir tyvärr inte hjälpa av att träffa någon psykolog, Det kanske är därför inte alla sjukhus har den rutinen. Sedan tycks det också vara en resursfråga.

  • Tillberga 6 februari 2010

    De är ju svårt att säga om men får värken för man gjort en operation
    eller om värken kommit ändå?
    Jag tror man fått värken ändå............men de är MIN tro.

    sötsug/matmissbruk sitter i huvudet och kan inte OPERERAS bort:@

    jag gjorde min operation för 5 års sen och jag har mina SPÖKEN kvar
    jag känner visserligen igen dom (dock inte alltid)
    och jag kan oftast stå emot (dock inte alltid)
    jag vet att SPÖKENA är i mitt huvud och dom är inte jag
    jag måste aceptera att jag har "inneboende" som inte alltid sköter sej

    vet inte hur länge dom tänker bo kvar.......skulle vilja vräka dom NU med går inte

  • Cim 6 februari 2010

    Skrivet av rostok den 6 feb 2010

    Skrivet av hjallemannen den 3 feb 2010

    Min mamma opades för ca 5 år sedan. Hon gick ner vääldigt mycket och mådde bra. Nu har hon fått ledvärk och har gått upp massor med kilon. Finns det ingen som känner igen sig i det? Hur ska man som nära anhörig ta tag i det här? Hur många går upp i vikt efter en sådan operation? Varför får inte människor som ska göra detta ingrepp prata med en psykolog innan? Bara för att du minskar magsäcken så försvinner väl inte "suget" som man haft hela sitt liv? Just nu är jag hemskt frustrerad och vet inte vad jag ska göra...

    Gjorde din mamma en Gastric Bypass eller en Gastric Banding? Många som gjort den senare har sedan tyvärr gått upp i vikt igen.

    Många får mer värk i sina leder när de går ner i vikt. Tvärt emot vad en del läkare säger. Jag tycker faktiskt många läkare lurar sina patienter när de säger till dem att bara de går ner i vikt så får de mindre värk. Så är det inte om man lider av reumatism eller fibromyalgi, då blir man tyvärr oftast sämre. Det sa min läkare till mig innan jag gjorde min Gastric Bypass. Och det stämmer på mig. Även på ganska många andra.

    En hel del personer behöver nog prata med en psykolog innan de bestämmer sig för en viktoperation, medan andra kan ha behov av det efter en sådan operation. Det är inte alla som är överviktiga på grund av psykiska orsaker, långt ifrån. Så alla blir tyvärr inte hjälpa av att träffa någon psykolog, Det kanske är därför inte alla sjukhus har den rutinen. Sedan tycks det också vara en resursfråga. [/quo

    hallojsan!!
    jag måste säga att man måste få någon hjälp efteråt att ändra sina matvanor....för den går att fuska runt tyvärr. MEN min värk blev mycket bättre kan ja säga rakt av. Så det kanske är olika på olika personer?? jag har fybromyalgi..
    mvh Cim

  • nettejea 6 februari 2010

    Jag ska göra en Gastric Banding. Det är den lite mindre omfattande magsäcksoperationen. Min syster har gjort en gastric bypass, för ca 3,5 år sen och hon är supernöjd. Hon har gått ned ca 55 kg och mår bra. Hon kan inte äta så mycket mat. Nu när hon är gravid så måste hon dricka näringsfylld "shake" varje dag för att få i sig den näring hon behöver. Samt att hon äter vitaminer och mineraler i tablettform varje dag sen operationen.

  • vastanfors 7 februari 2010

    Här kommer nästa västmanlänning som gjort en GBP operation.
    Jag gjorde min november-2004.
    Det bästa jag tagit beslut för känns det som.
    Jag stod i ett vägskäl, lev något år till eller gör något.
    Jag fick JA till en GBP operation i Uppsala.
    Jag satt upp innan operationen i 6 månader då jag skulle sova.
    Efter 1 vecka på sjukhuset, kunde jag sova liggande, barab det var jiiiiiiihaaaa.
    Jag har nu varit opad i lite över 5 år, är inne på 6:te året.
    Visst finns det dagar som det tgår mindre bra, men....
    om jag inte gjort operationen så hade jag inte funnits enligt läkare.
    Jag har även väldigt dåligt med syresättninge, hade även på den tiden.
    Är reumatiker,värken finns kvar, fast på helt annat sätt.....
    Jag har tappat sammalagt 52 kg, men jag lovar, det är det bästa jag gjort..........
    Jag kan följa mina barn och jag har ett tliv idag....

    SKrivv om ni vill ha kontakt med mig utanför denna sida............

    Kram på Er

  • Tillberga 12 februari 2010

    Så här kan de gå när man gjort en GBP (för 5 år sen):(:@:'(

    jag bara undrar hur dum får en människa kan bli (läs MÅD ÖSTBERG)

    jag tror att mitt förstånd tagit semester
    mitt inteligens gått i ide
    mitt förnufft gått in till grannen
    mitt minne spolats ner i toaletten eller nått i den stilen

    jag åt en SEMLA i tisdags

    ja ni förstår ju hur de blev
    SJUK hela natten

    och jag viste de i förväg
    va säger ni om de

    VANSINNE, IDIOT, KNÄPPSKALLE, PUCKAD ...........

  • Gnurf 12 februari 2010

    Ja vad kan man säga.

    Semlor är gott...Köttet är svagt!?? :p

  • Morgondimma 30 augusti 2011

    Denna tråd är typ ett år gammal, men tänkte bara slänga in mig i tråden och säga HEJ! Jag är nämligen också GBP-opererad, sen 6 månader tillbaka.

    Vill någon lägga till mig som vän och därigenom utbyta recept med varandra, så är det fritt fram! :-)

  • stormfrun 17 februari 2012

    Skrivet av Lilloo den 28 feb 2008

    Jag har bara gott att säga om operationen... jag fick inte titthål utan "vanlig" op. Med andra ord är jag öppnad från strax under brösten till naveln. Jag har gått ner 33 kg på 10 månader och jag är glad att det inte gått fortare än så. En kompis som gjorde operationen 3 veckor efter mig han har gått ner över 60 kilo och han mår inte bra.

    Såg vad barbiegirl skrivit om sin släkting. Väldigt tråkigt att det hände men det är ganska ovanligt att det händer sådana fel. Samtidigt är man väl införstådd i innan operationen att det är en risk. De påpekade det flera gånger. VI var 15 st i min grupp... 14 av oss överlevde operationen. En avled tyvärr 3 dagar efter operationen då det vart en väldigt stor påfrestning för hans kropp och en del komplikationer.

    För mig har det funkat bra efter operationen kan äta i princip allt. Finns ju de som har stora problem och inte kan äta så bra. Jag har haft problem med mjukt bröd, men det håller på att reda upp sig och sedan kan jag ha problem med potatis ibland. Ris funkar mycket bättre...

  • mona77 14 april 2012

    hej hej och grattis till din op och att det bara har gått bra.
    Jag läste lite det du skrivit och de här med om det lyckats el inte, men du har ju lyckats =)
    Men för andra så kan de finnas i bakrunden att det finns sjukdomar m.m

    Och skaffa facebook där finns det många grupper ong gastric op.. Jag finns där och många andra som gjort denna op

    och alla skriver att det är jätte nöjda och även dom som inte är nöjda!
    Jag kommer att göra en sån nu i maj =)

    Jag har även diabetes typ 2.

    Och måste säga grattis till att det lycktas för dig,,
    Sen så har man fått en remiss så kan man själv be dom som fått den att skicka den vidare som t ex som jag gjort från då lycksele som har längsta kön men jag flyttade min till ERSTA sjukhus som har såå gott omöde!!

    //Mvh Mona

  • therese_m_johansson_7 7 september 2013

    Hej! Jag har nu gjort denna operationen faktiskt denna veckan!
    Jag mår toppen bara lite orolig hur jag ska äta
    Men läste att ni som inte kunde äta ute för att det är
    Förstora portioner så finns det faktiskt intyg nu
    Jag fick ett litet kort där det står på engelska att jag har
    Gjort denna oper. Och kan inte äta större än en barnportion

    Och då kan inte någon neka dig att bara betala för det
    När du är vuxen...

    Om det är nått ni kanske skulle vara intresserade av
    Så tror jag att ni kan ta kontakt med er dietitist så kanske
    De kan lösa det...

    Tack och hej!

  • rostok 8 september 2013

    Det är inte så att man med det kortet alltid får maten billigare. Det är varje restaurangägare som har ensamsätt att avgöra det. Det är också så att det ju inte bara är maten man betalar för, utan också för tillagningen, uppläggningen, serveringen, lokalhyra, disk mm. Jag har också ett sådant kort, men jag har faktiskt aldrig använt det. Min uppfattning är att ska jag använda det så är det för att få en mindre portion, inte för att behöva betala mindre. Eller kanske också för att få möjlighet att ta med resterna av det jag beställt med mig hem. Men som sagt, någon enstaka gång har jag bett om en förpackning för det (det är självklart bättre att ha med en egen hemifrån), detta då jag oftast inte åker direkt hem efter en utemåltid.

    Jag säger oftast bara att jag inte vill ha så mycket av ex potatis, ris eller pasta. Koncentrerar mig sedan mest på att äta av proteindelen + grönsakerna.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.