Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

GI-mat

  • tilde01 5 mars 2008

    Hej. Jag har börjat äta Gi- mat och det är mycket gott men det blir ju så:@ dyrt.
    Är det nån som har några tips på billig GI-mat?
    Jag är helt ny på detta så det blir lite rörigt emellanåt när jag ska försöka läsa mig till på innehållsdeklarationen hur nyttigt det är........kolhydrater /socker/energi.......
    Finns det nån som har några andra GI-tips....så vore jag mer än tacksam.
    Ha det

  • The_mama97mia 5 mars 2008

    på Tasteline.com eller Aftonbladet viktklubb finns en del tips, jag är själv inte GI-frälst än. Läser gärna recepten dock... :)

  • tina62 5 mars 2008

    Laga GI-mat är dyrt men VV-mat är mycket billigare. Höll på med GI tidigare men gick över till VV och det blev mycket billigare. Går faktiskt ned snabbare.

  • 5 mars 2008

    Skrivet av tina62 den 5 mar 2008

    Laga GI-mat är dyrt men VV-mat är mycket billigare. Höll på med GI tidigare men gick över till VV och det blev mycket billigare. Går faktiskt ned snabbare.


    Och vad är W-mat - är te Wanlig mat eller?

  • bernit 5 mars 2008

    Skrivet av dfg d den 5 mar 2008

    Skrivet av tina62 den 5 mar 2008

    Laga GI-mat är dyrt men VV-mat är mycket billigare. Höll på med GI tidigare men gick över till VV och det blev mycket billigare. Går faktiskt ned snabbare.


    Och vad är W-mat - är te Wanlig mat eller?


    VV mat står för Vikt Väktar Mat

    /BÅ :p

  • pehrzonflickan 5 mars 2008

    Jag tror inte att det är gi-mat man ska satsa på i längden.

  • enAnnan 8 mars 2008

    Bönor och Linser
    är mycket billigt och gott och nyttigt.
    Och ägg
    Allt detta stort och mycket inom GI

    GI är ju inte bara en massa kött och fett, det är ju de extrema kolhydratsnåla dieterna som är så.
    Blanda inte ihop dessa.

    GI handlar om rätt mängd fett/protein/långsamma kolhydrater. Men du ska fortfarande äta kolhydrater..

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    oavsett vilken metod man är anhängare av så är det alltid bra att dricka mkt vatten. Jag köpte mig en soda streamer för att göra eget kolsyrat vatten, men har kommit på att det räcker egentligen med att vattnet är ordentligt kallt (behöver inte alltid ha bubblor i) för att det ska vara riktigt gott. Så nu står det alltid en massa behållare med vatten i i kylen. Vad som är skoj är annan smaksättning på vattnet. Jag kör med rätt mkt citron o/eller lime! Ibland gurkskivor, ibland vattenmelon.
    Är det ngn som har andra tips på god smaksättning på världens godaste dryck så säg till här????? :)

  • enAnnan 10 mars 2008

    Röda vinbär!!

    Vi plockar och fryser in repor.
    Jättgott att slänga i några i en tillbringare med vatten!

    Annars är lime min favorit oxå
    :)

    Fram för mer Kranvatten!!

  • vanillalover 10 mars 2008

    Hejsan!

    Fick tipset på denna sida här på matklubben, där hittar du massor av gott, nyttigt & billigt!http://www.gi-metoden.nu/

    Lycka till!
    /Marie

  • evaldo 10 mars 2008

    Med GI- metoden så ska man undvika potatis, vanligt ris och pasta och utan det så anser jag att det är svårt att variera måltiderna. Då är VV bättre, där får man äta nästan allt förutom fetter och sött . Jag håller också på att få ner några kilon, men det är svårt tycker jag som är en matälskare.

  • JennyV 10 mars 2008

    Detta med att äta rätt, beroende på vilken metod man använder, är inte lätt!! Själv har jag inga problem alls med vikt (tack gode gud) men min sambo har det. Han har nu kört cambridge metoden snart ett halvår. Det har funkat jättebra; 30 kg har han gått ner hittills. Tyvärr äter man ju ingen mat utan dricker soppor och milkshakes. Tråkigt för min del men possitivt för han!!

  • biggan1 10 mars 2008

    Jag har nu gått ner ca 10 kg på 2 månader. Det enda jag tänkt på är att undvika kaffebröd och annan onyttig mellanmål. Förr använde jag en hel del grädde och creme fraiche i maten. Jag har gått över till minigrädde och minifraiche de få gånger jag lagar mat med gräddprodukter nuförtiden. Steker dock i smör och olja till helgen men flytande margarin eller olja till vardags. Gillar dock potatis för mycket för att undvika det men har börjat äta bulgur som alternativ ibland vilket är förvånansvärt gott. Alltså inga stora ansträgningar utan maten är god ändå. Motionen är dock viktig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.