Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

GI-Metoden!

  • Inabina 16 juli 2008

    Jag har länge hört om GI-metoden och att den ska vara så bra. Har aldrig prövat själv.
    Nu känner jag att jag måste ta tag i mitt liv, börjar bli lite väl rund om rumpan (N)
    Jag skulle vilja ha lite tips och råd, gärna recept också. Vad äter ni som följer denna metod? Ska man äta något speciellt i början så man kommer in i det, eller är det bara att plocka bort kolhydrater? Om jag har fattat rätt så "bantar" man inte, och det är det jag tycker verkar så bra. Jag vill kunna äta mycket och gott! :p

    //Ina

  • Skinna 16 juli 2008

    Hej!
    Jag rekomenderar dig till att köpa Ulrikas bästa GI-mat, av Ulrika Davidsson. Där står allt om GI och det finns 100 olika recept.

    Jag började i april i år med GI med att byta ut potatis och "vit" pasta till matvete, mat havre, bulgur och råris sen följde jag alla mina recept som vanligt. Därefter bytte jag ut brödet till det absolut grovaste som finns. Sen kom mjölet, bort med all vanlig vetemjöl till dinkel. Jag tog ett litet steg i taget för att vänja mig... och du märker snarthur bra du mår, jag gick ner 2 kg på 1 månad utan att anstränga mig. Inte att förglömma 2-3 promenader i veckan...

  • tina62 16 juli 2008

    Har provar Gi samt viktväktarna och själv tycker jag att viktväktarna är lättare då det är samma mat jag lagar som tidigare.
    Behöver inte tänka på de andra i familjen utan helt sonika håller räkningen på det jag äter och har på 6 månader gått ned 18 kg. (Y):D

    Man räknar ut längden x vikten = de point du får atä på ett dygn. Sedan är det många 0 point osv.

  • Skinna 16 juli 2008

    Idag har vi ätit GI pizza, vilket uppskattades av hela familjen. Jag gjorde degen själv och bytte bara ut vetemjölet mot dinkel fullkornsmjöl, sen lade jag på musslor, räkor, paprika färska tomater och mozzarella ost. Hur gott som helst, till min 3-åring lade jag bara på ost och skinka.

    Det bästa med GI är att det handlar så mycket om fullkorn, och jag håller mig betydligt mättare längre. Min son älskar pannkakor, och smeten gör jag på 50/50 fullkorn av dinkel. Sen gör jag en egen aprikosröra, där jag tar torkade aprikoser, klipper sönder dem och kokar dem i lite vatten ett par minuter. Sist mixar jag röran. Det har jag till hans pannkakor.

  • vanillalover 16 juli 2008

    www.gi-metoden.nu är en kalasbra sida tycker jag. Finns massor av recept, tips osv där.
    /Marie

  • Inabina 17 juli 2008

    Tack för alla tips.
    Jag har varit runt lite på internet och kollat olika sidor. Men jag får inte riktigt till det. Jag har hört att de två första veckorna skulle vara tuffast. Men jag hittar inget om det.
    Jag tror att jag skall köpa en bok om det och lära mig mera.

  • festmaten 17 juli 2008

    Finns många läkare som varnar gör GI metoden!
    Bl.a Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i med. kemi.
    Hon säger att glykos är hjärnans bränsle, gamla människor blir virriga och glömska pga. cellerna inte tar upp tillräckligt med glykos!!
    Efter en natts sömn är kolhydratförråden slut och det är det i första hand vi behöver fylla på.
    Om vi inte tillför kolhydrater så svälter vi alttså hjärnan, och kärlen skrumpnar ihop(N)

    Själv tror jag på livsföringen som diabetiker har, ( alla som får diagnosen diabetes går ju ner i vikt! ) minska på fett och socker, och framförallt att röra på sig(Y)

  • vanillalover 17 juli 2008

    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2917617.ab
    Kolla denna länk! Säger en hel del...
    /Marie

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.