Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glutenfri Ugnspannkaka......

  • ylwa 20 februari 2009

    Är det någon som har ett recept
    på glutenfri ugnspannkaka.
    Har letat men hittar inget.:(

  • dystraior 20 februari 2009

    Skrivet av ylwa den 20 feb 2009

    Är det någon som har ett recept
    på glutenfri ugnspannkaka.
    Har letat men hittar inget.:(


    Kanske en dum fråga, men kan du inte göra vanlig pannkakssmet, men byta ut vetemjölet mot glutenfrit mjöl? :o

  • ylwa 20 februari 2009

    Har tänkt så jag med,
    men det är så att det är mitt barnbarn som är glutenallergiker.
    Så jag är inte så säker på hur det blir,

  • LEDIVO 20 februari 2009

    Googlade och fann
    http://www.allergimat.com/recept.asp?id=320

  • safir74 20 februari 2009

    Man kan även köpa Oatleys färdiga pannkakssmet i tetra.
    Innehållsförteckning: Havrebas (vatten, havre 10%), ägg, risstärkelse, salt, rapsolja, konserveringsmedel (kaliumsorbat, äppelsyra)

  • piaaip 20 februari 2009

    Skrivet av safir74 den 20 feb 2009

    Man kan även köpa Oatleys färdiga pannkakssmet i tetra.
    Innehållsförteckning: Havrebas (vatten, havre 10%), ägg, risstärkelse, salt, rapsolja, konserveringsmedel (kaliumsorbat, äppelsyra)

    Men det är väl inte så lämpligt att använda oatly, det är ju gluten!!!

  • busan37 21 februari 2009

    Nej det är inte gluten i oatly´s produkter, jag använder dem själv. Det är en speciell renodlad havre de använder. Gå gärna in på www.oatly.com och läs mer om deras produkter

  • ylwa 21 februari 2009

    (L)(L)
    Tack så hemskt mycket för dessa tips.
    Nu kan jag göra ugnspannkaka till mitt barnbarn.

    //Ylwa

  • DeniseH 27 februari 2009

    Det är inte alla som är glutenallergiker som klarar av havre fast det inte är gluten i. Jag gör det inte och jag vet många andra som inte gör det

    Det går oftast bra med de flesta recepten att bara byta vetemjölet mot glfritt mjöl.

  • Blanche 28 februari 2009

    Hej!
    Jo det ÄR gluten i havre - men det en annan sorts gluten än den som finns i vete och råg.

    Solhavre använder jag själv och det går bra.
    Minns inte riktigt vad den dryck heter som är baserad på ris, kan det vara Rice Dream?
    Har du provat sojamjölk?
    Om inget av detta funkar så kan du mixa mjölkersättning på sesamfrön eller sötmandel.

    Lycka till!

  • MatHanna 1 mars 2009

    Hej!
    Ett tips är att använda bovetemjöl, har tyvärr ingen erfarenhet av ugnspannkaka men vanliga pannkakor går utmärkt!

    Lycka till!!!:D

    MatHanna

  • ylwa 1 mars 2009

    Tackar. (L)
    Jag tror inte han kan äta havre, :(
    men bovete har jag ingen aning om:o
    det får jag fråga om.
    Men det ska jag göra.
    Tack så länge.

  • Fredrika69 28 maj 2009

    Skrivet av ylwa den 20 feb 2009

    Är det någon som har ett recept
    på glutenfri ugnspannkaka.
    Har letat men hittar inget.:(


    En bra sida med många glutenfria recept finns på: www.glutenfriatorget.se

  • ylwa 28 maj 2009

    Hejsan!

    Tack för alla bra tips. (Y)

    Jag har testat det mesta,
    så nu vill mitt barnbarn ha ugnspannkaka varje gång han kommer. :D
    Men vad gör man inte för de små liven.(L)


    // Ylwa.//

  • prov 29 maj 2009

  • prov 29 maj 2009

    Jag gräddar gluten och laktosfri pannkaka åt min fru i pannkakslagg visserligen.
    Men det kan vara värt att pröva i ugn.
    4 dl glutafin brödmix (vitt Bröd) eller Sempers Finmix
    1 liter Laktosfri mjölk (Valio) Eller vanlig standardmjölk (om man inte är laktosintolerant.
    5 st. Ekologiska ägg
    4 msk Rapsolja eller smör
    halv deciliter outspådd citron /apelsinsaft. ca: 13 -14 st Pannkakor
    Själv brukar jag experimentera med att blanda i pofiber, fibrex havregryn (glutenfri) krossade linfrön,
    flytande honung, mängden av detta får man pröva sig fram
    LYCKA TILL ps. Jag använder Gammeldags mjölk
    (Min fru klarar det)

  • ylwa 31 maj 2009

    Tack Prov. :)

    Ditt recept såg väldigt spännande ut, :p
    det kommer jag nog testa.

  • Tundra 1 juni 2009

    Jag har själv gluten allergi och brukar alltid byta ut vanligt vetemjöl mot glutenfritt mjöl. Funkar hur bra som helst. Man kan bli tvungen att använda lite mer glutenfritt mjöl men det märker man själv.
    När man bakar brukar det oftast behövas lite mer.

  • Fiona 1 juni 2009

    Det där med havre och glutenallergi är väldigt omtvistat då vissa tål det och vissa inte. Man rekommenderar dock (gjorde när jag gjorde specialarbete om det i alla fall) inte att man ger havre eller produkter där av till glutenintolleranta barn, utan det är något man ska vänta med tills man är vuxen för att inte ev. skada den tolerans som finns.

    Att byta ut mjöl/havregryn mot glutenfri mjölmix i ett recept ska inte vara några problem. Tänk bara på att mjölmixen suger åt sig väldigt mycket vatten i själva bakningen vilket gör att man om man bakar bröd får ett extremt hårt och torrt bröd (som knappt går att äta) om man gör som vanligt med det, så titta hellre på förpackningarna och baka efter dem.
    Glutenfria "bröddegar" är i regel ett mellanting mellan smet och deg vilket kan kännas konstigt om man inte vet om det i förväg.

  • ylwa 1 juni 2009

    Tack alla som har kommit med tips och råd.(L)

    Nu kan jag både baka och göra ugnspannkakor.:D
    Stora kramar till er. (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.