Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Godaste du vet?

  • nymphen 6 februari 2012

    Saffran! Hemmagjord saffransglass, Saffranskyckling, hemmagjorda saffransbullar.

  • nymphen 6 februari 2012

    Skrivet av LillaJoh den 2 feb 2012

    Jag som bor på en ö på Västkusten fiskar gärna skaldjur. Jag ÄLSKAR krabba! Helst när den är kokt på mitt eget framprövade recept som är ungefär så här:

    6 l. Vatten
    2,5 dl Salt
    2-3 msk Honung
    2-3 msk Äppelcidervinäger
    2 st Öl

    Varsågod!


    Måste vidarebefodra det till brorsan =) Han brukar också fiska krabbor på sommaren (har landställe på västkusten), själv äter jag inget från havet men han älskar krabbor men brukar bara koka dem i saltvatten.

  • lelle71 7 februari 2012

    Bland det bästa jag vet är stuvade makaroner med stekt färskt fläsk och kanske 1 par stekta korvskivor oxå... som festmat är potatisgratin och fläskfilé (gärna grillad) svårslaget... gärna med en kall öl oxå...

  • familjenlundin 7 februari 2012

    Finns inget godare än mammas hemgjorda kålpudding (L)

  • Roggan 7 februari 2012

    Mammas pitepalt. Finns nog inget godare.

  • ViggeDigge 8 februari 2012

    [recept]Törstsläckande Vatten[/recept]

    Detta är jättegott!!! :)

  • elleave 8 februari 2012

    En saftig välkryddad kycklingfilé med klyftpotatis och tzatsiki är det inte mycket som slår! Helst med lite grekisk sallad till :)

  • Cassiopeya 8 februari 2012

    Jag älskar inkokt lax med färskpotatis och kalla såser till {drool}
    Sushi är ju också en favorit.
    Skaldjursfrossa är heller aldrig fel ;)
    Inte en lagom stekt/grillad köttbit heller för den delen, gärna ryggbiff.

    Moussebakelser (gärna choklad + ngn fruktsmak), körsbärssoppa, marängsviss, jordgubbar/smultron/blåbär med grädde/mjölk/glass, hembakad smulpaj på egna äpplen/rabarber och vaniljsås är yummie.

    Finns så himla mycket som är så gott! :DD

  • zorbaz 11 februari 2012

    Enkelt svar: Pappas Dillkött!!!

    Fast det är otroligt gott att bena ur lammfileerna i vid revbenen (de där riktigt små och möra) och steka med. Något mörare och mer fantastiskt kött har vi aldrig ätit, (ja föräldrarna föder upp lamm så det är garanterat fint kött).

  • kallebakom 23 augusti 2012

    palt ! kroppkakor !

  • Vetebullen 23 augusti 2012

    Egna odlade jordgubbar (A) Äter jordgubbar nästan varje dag året runt.
    Dom är sååååååååå.... goda (L)

  • Linlock 23 augusti 2012

    Hembakat bröd! Nuförtiden bakar jag nästan bara på surdeg men ända sen jag flyttade hemifrån och kände mig lite ensam,har jag bakat bröd för att det skulle bli varmt, lukta gott och bli mysigt och hemtrevligt! För mig är hembakat bröd med smör underbart gott, men också kärlek och värme!

  • Fiona 24 augusti 2012

    Mormors öländska kroppkakor serverade med grädde (vispgrädde) och extrasaltat bregott direkt ur paketet. Tyvärr finns inte mormor kvar längre men min mor gör dem nästan lika bra.
    Äkta öländska kroppkakor gjorda av ölänningar helt enkelt och serverade som de gjort i min släkt sedan urminnes tider.

  • piteanna 25 augusti 2012

    Surströmming!!! Det vattnas i munnen av bara tanken {drool}

  • TTJ 25 augusti 2012

    Skrivet av piteanna den 25 aug 2012

    Surströmming!!! Det vattnas i munnen av bara tanken {drool}


    Ååhh...tänkte precis skriva det!!! Svårt att välja bara 1 favorit, men surströmming hamnar absolut i toppen (Y)

  • Molgan 25 augusti 2012

    Pommes strips (friterade), lövbiff och kryddsmör samt sallad till.

  • amoz 25 augusti 2012

    Ja det finns ju hur mycket som helst som går under epitetet "godaste jag vet", men om jag ska välja en rät får det nog bli detta som min kära mor gjorde och som vi gör idag då andan faller på.

    Mors rålåpor (raggmunkar).

  • Solitarie 25 augusti 2012

    Väldigt blodig oxfilé (eller annat mört nötkött) med rostade grönsaker och kantarellsås. En god bit lagrad ost till detta och smaklökarna sjunger! {eat}

  • jas65 26 augusti 2012

    Kalv i dillsås.

  • eva23 26 augusti 2012

    Skaldjur, helst hummer, är nog min favorit. Annars är hemlagade köttbullar väldigt gott, eller pizza, eller surströmming, eller hemlagat potatismos med älgskav....finns mycket gott....{eat}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.