Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Godaste grytan?

  • hansdotter 13 augusti 2008

    En storfavorit hemma hos oss är denna gryta. Går lika bra med lätt cremefraiche.

    Krydddoftande panna

  • lenajeanette 13 augusti 2008

    Skrivet av flabban den 13 aug 2008

    Porterstek är ju en favorit. Kokt i porter och svartvinbärssaft. Sköter sig själv på spisen och som alla grytor, omöjlig att misslyckas med. Har recept på den, men har inte lagt in den på matklubben.


    Porterstek är jättegott och vilken sås det blir mums...det märks att det börjar bli höst man vill ha annan mat nu....

    När jag gör porterstek blir det på en höft, jag gör den på fransyska som jag tycker blir bästa steken.

    En fransyska kokas i;
    1 fl porter
    ett par dl koncntrerad svartvinbärssaft
    någon dl soja
    vitlöksklyftor
    köttbuljongtärning/tärningar
    timjan
    vitlök
    gul lök

    tror det var allt, när köttet är klart sila kokspadet annars blir inte såsen kul....
    red såsen med grädde i valfri fetthalt o mängd samt lite mjöl.

    servera med svartavinbärsgelé, pressgurka och kokt potatis.

  • The_mama97mia 13 augusti 2008

    Min favoritgryta all times är älgskav. Man tager, om man så haver, en frusen bit älgkött, låter tina bara en smula, sen "skaver" man av tunna flagor kött. Fräser detta i stekgryta eller wokpanna, detta är egentligen en svensk wok!
    Sen har jag i kantareller, gul lök, ngn klyfta vitlök, soja och Grädde.... Gärna en msk messmör o ngn msk vinbärsgelé. MUMS.
    Servera med potatis att suga upp den goda såsen med.

  • bernit 13 augusti 2008

    Se min artikel 'Värdens godaste soppa - Bouilabaisse'
    Kan läsas 'gryta'

  • festmaten 13 augusti 2008

    Här är några goda grytor, som jag tycker om.
    VARNING TILL en Annan! innehåller dock creme fraiche:@
    men du kan byta ut det mot något annat:p:p
    Fläskfilègryta med dragon
    Kasslerpanna
    Kycklinggryta med kantareller
    Kycklinggryta med thaisås
    Potatisgryta med indisk doft

  • anluk 13 augusti 2008

    Har många favoriter....Svårt att välja men här kommer fyra förslag. Gå gärna in och sök bland mina recept bland grytor. Älskar grytor särskilt på hösten/vintern...










  • ros 14 augusti 2008

    :)En lite magrare gryta
    Fläskfilégryta á la Nettan (mager)
    (Y)(Y)(Y)

  • majamia 5 oktober 2008

    puffar upp denna tråd.(Y) Nu när det börjar bli höst är det så gott med gryta tycker jag! :D

  • Agi007 8 oktober 2008

    Här är några fler recept som varmt kan rekommenderas:

    Tagine med kyckling och dadlar

    Kycklingcurry fran Mauritius

    No chop chilli con carne

  • enAnnan 9 oktober 2008



    Denna som anluk rekommenderar och har, har blivit en av våra favoriter som vi hittat här på Matklubben. Jag rekommenderar den varmt.

    Gissa om jag är glad att jag hittade hit!! (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.