Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

grädde

  • 11 januari 2008

    vad använder ni för grädde i matlagningen? själv använder jag mager, 7%, milda minimat tror jag den heter

  • evaldo 11 januari 2008

    Laga Lätt eller någon annan mager 5-7 %. Turkisk mager yoghurt använder jag ofta.

  • zoskey 11 januari 2008

    Det är numera vetenskaplikt bevisad och citerad i all press här i Sverige att vi människor har levt i många många år och våran kropp har anpassad sig efter de naturliga fetthalter som finns i vanligt mjölk, grädde (samma som smör) kött, grönsaker, spannmål mm. men inte på de onaturliga fetthalter som finns i snacks, godis, hel& halvfabrikad mat, läsk ja ni vet vad jag prater om.
    Det är helt absurt att vi pga den osunda maten begränsa den nyttiga fetthalten i standardmjölken, grädde, kött mm.
    Så drick vanligt mjölk, använd riktig grädde, smör, kött. Men låt bli LÖRDAGSGODIS -CHIPS- SNACKS och allt vad det heter och du kommer mår bra av det!!!!

  • mammis 11 januari 2008

    I våran familj är det bregott och riktig grädde som gäller :p

  • farmoringer 11 januari 2008

    Jag använder vispgrädde till potatisgratänger och liknande ,cremefraiche vanlig. men ananrs använder jag ofta matlagningsgrädde för att få ett gräddliknade utseende..

  • zissi 11 januari 2008

    Skrivet av nelirotger den 11 jan 2008

    vad använder ni för grädde i matlagningen? själv använder jag mager, 7%, milda minimat tror jag den heter

  • zissi 11 januari 2008

    Jag använder 36% vispgrädde .........2½ dl med skruvlock. Den är så lagom på alla sätt tycker jag. Håller sig några dagar längre än den vanliga 40%. Har slutat med de flesta lättprodukter. Kör med Bregott, smör, rapsolja o riktig grädde.
    Mvh zissi

  • zissi 11 januari 2008

    .............glömde säga att jag turkisk el. grekisk yoghurt 10% använder jag ofta isf grädde el creme fraiche. Mkt god.

    Mvh zissi

  • zoskey 11 januari 2008

    Det verka så att min inlägg har väckt flera i kväll

  • Suddisen 11 januari 2008

    Bregott och grädde andvänder vi här hemma

  • Queenie 11 januari 2008

    Tycker inte det blir lika gott eller samma sak med de "nyttiga" gräddsorterna. Så jag använder vanlig och vanlig crème fraiche. Nog för att det kanske inte hade skadat för min del att inte använda grädde, men det struntar jag i! Så det så!

  • Amika 11 januari 2008

    Bregott, 15% milda eller vispgrädde. Riktig creme fraiche och grön mjölk.

  • Queenie 11 januari 2008

    Men med crème fraiche i så blir det krämigare, tycker jag

  • Snorkfroken 11 januari 2008

    Jag använder milda extra 4% när jag lagar mat.
    Fast det blir absolut godast när man använder riktig grädde i maten :D

  • styvan 12 januari 2008

    Jag använder mycket av Crème Fraiche (både lätt och vanlig) och samma sak med gräddsorterna, även sojagrädde går bra för min del. Det beror på vad jag känner för just den dagen när jag ska använda dem.:D

  • Okänd 12 januari 2008

    Grädde,matlagningsgrädde mm.Jag blandar ofta typ vanlig grädde med något lättare produkter.Creme fraiche använder jag också.Det beror alldeles på vad det är för maträtt.I vissa maträtter måste det bara vara riktig grädde.

  • 12 januari 2008

    Jag gör som Liliane, blandar lite, fett och magert och använder creme fraiche ibland.
    Många gånger köper jag även det som råkar vara på x-pris.
    I köttfärssås eller till älgskav gör jag också ofta skysås, alltså vatten, lite redningsmjöl och kryddor.
    Det är inte direkt för att snåla in på det feta, utan vi tycker det är gott.

  • Kockis88 12 januari 2008

    Använder mig bara av riktig grädde. Men visst händer det att jag tar ett lite lättare alternativ ibland.

  • Libra 12 januari 2008

    Använder alltid vanlig hederlig grädde......(Y) har försökt med lättare men det blir inte lika gott....tycker jag iaf... :)

  • anluk 12 januari 2008

    Skrivet av Snorkfroken den 12 jan 2008

    Jag använder milda extra 4% när jag lagar mat.
    Fast det blir absolut godast när man använder riktig grädde i maten :D


    Använder också 4 % milda, tycker den är så krämig och superbra när man gör sås, men potatisgratänger skall göras med riktig grädde!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.