Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

grädde

  • Ekorrungen 12 januari 2008

    Använder Milda mat exta 4%, tycker den är god, (Y)inte så rinnig som t ex VV 4%, som jag provat:)

  • 12 januari 2008

    blir det någon skillnad mellan grädde och creme fraiceh/yoghurt i konsistens och smak??

  • Langhol 15 januari 2008

    Riktig grädde ska det vara!(Y)
    Alla andra lättvarianter är bara humbug.(N)

  • Mizan_ 15 januari 2008

    Jag håller fullkomligt med om att man bör använda riktig grädde, smör och inga lättprodukter, om jag vill ha lägre fetthalm använder jag mej av grädde + mjölk, har en tabell där man får fram fetthalt motsvarande matgrädde el kaffegrädde, inga krångligheter, ska man ha fllytande går det lika bra med en klick smör + olja. Naturligast är bäst, som sagt hoppa över godiset istället! :-)

  • Smulpajen 15 januari 2008

    Tror precis som flera av er att det är bäst med "riktiga" produkter, inte lättvariant till allting. Vispgrädde köper jag den 36%-iga. Det bästa är väl att göra mat med grädde till sällan mat. En gång i veckan t.ex. Resten av veckan kan man ju göra mat utan grädde. Turkisk eller grekisk yoghurt är supergott.:p

  • emelieskrypin 15 januari 2008

    Jag använder bara milda mat extra 4%

  • lennali 15 januari 2008

    Jag använder matlagnings-, mellan- och vanlig grädde, men inget går ju upp mot vanlig fet grädde. Jag tycker att Keldas matlagningsgrädde (15%) är bra, blir krämig och fin i matlagning.

  • tilda 16 januari 2008

    Använder sällan grädde numera eftersom min dotter är diabetiker, men försöker välja en sort med så "bra" fett som möjligt.( vilket är svårt )

  • amaria 16 januari 2008

    Oftast kör vi riktiga grejor! Dock grön mjölk (arlas) och ibland matlagningsgrädde isf riktig.
    Margarin kör vi aldrig utan bara riktigt smör. Eller rapsolja.

  • Jessika 16 januari 2008

    4 % Milda och om jag ska göra något som inte kan "kryddas" så myckt blir det som mest 15 %. Att det inte skylle bli lika gott med en mager grädde håller jag inte med om. Det gäller bara att lära sig att krydda på ett annat sätt och med andra ingredienser. Purjolök och andra grönsaker är suveräna sätt att smaksätta med.

    Enda gången jag köper vanlig grädde är när svärfar kommer (han vill ha det i kaffet), när jag ska göra tårtor eller när sambon fyller år och ska göra sin specialsås som han säger måste:D innehålla vispgrädde.

    De animaliska fetterna inte heller de bästa för kroppen. Det är bättre att välja vegetabiliska fetter om man kan. (Fast jag fuskar när jag bakar kaffebröd, då måste det vara riktigt extrasaltat smör.)

  • Svesse60 16 januari 2008

    För det mesta använder vi 40% grädde eller creme fraiche 34%. Då behöver man inte använda mjöl som redning, för låter man grädde eller creme fraiche koka en stund så blir det ett tjock sås. Tycker man det blir för mastigt kan man göra en sås på vatten och mjöl och sen hälla i en mindre mängd grädde, precis före man serverar, så får såsen en god gräddsmak. :)(Y)

  • MammaModesty 16 januari 2008

    Skrivet av mammis den 11 jan 2008

    I våran familj är det bregott och riktig grädde som gäller :p


    Samma här smör och vispgrädde (Y)

  • Mizan_ 16 januari 2008

    Godda igen, tänkte bara ett litet tips till er som vill ha riktig grädde men ändå lite fettsnålare, denna tabell har jag använt mej när det står att man ska ha matgrädde el mellan i ett recept. Det är hämtat ur tidningen LAND,
    1 1/2 dl Mellangrädde = 1 dl vispgrädde + 1/2 dl mjölk
    1 1/2 dl Matlagningsgrädde = 1/2 dl vispgrädde + 1 dl mjölk
    Kanonbra! Dessutom är det billigare i längden att köpa vanlig grädde, synd bara att hållbarheten än sämre, men det tyder också på mer naturligt.
    Använder turkisk yoghurt med ibland, men smaken blir ju annorlunda där ifall man ersätter rent av med det istället för grädde!
    Lycka till med tabellen, hoppas att nån tycker den är bra!:)

  • UllaLindlof 16 januari 2008

    tack för tabellen, lätt att komma ihåg och jag vill inte heller äta light produkter så tack för tipset:D

  • celice 16 januari 2008

    :) Hej, när mina barn kommer hit och äter är det laktosfri som gäller. Annars använder jag matlagningsgrädde, till gratänger o.s.v skall jag använda vispgrädde är det den magra alternativet som gäller, eftersom jag gärna använder grädde i maten, dels för att lätta mitt samvete har det blivit det magrare altenativet.

  • Mammamu 16 januari 2008

    Tyvärr är jag sedan ngt år laktosintollerant och tvingas därför att använda matlagningsgrädde med lågt eller inget laktosinnehåll. Smakar inte alls lika gott som vanlig matlagningsgrädde. Suck!!(N) Tidigare använde jag mellangrädde eller matlagningsgrädde samt lätt creme fraiche.

  • Lena 16 januari 2008

    Använder bara vanlig grädde utom om jag gör sås då kan jag ta mellan grädde. Creme frachie är också gång bart till det mesta men då ska det vara den fetare.:p

  • anluk 16 januari 2008

    Skrivet av Mizan_ den 16 jan 2008

    Godda igen, tänkte bara ett litet tips till er som vill ha riktig grädde men ändå lite fettsnålare, denna tabell har jag använt mej när det står att man ska ha matgrädde el mellan i ett recept. Det är hämtat ur tidningen LAND,
    1 1/2 dl Mellangrädde = 1 dl vispgrädde + 1/2 dl mjölk
    1 1/2 dl Matlagningsgrädde = 1/2 dl vispgrädde + 1 dl mjölk
    Kanonbra! Dessutom är det billigare i längden att köpa vanlig grädde, synd bara att hållbarheten än sämre, men det tyder också på mer naturligt.
    Använder turkisk yoghurt med ibland, men smaken blir ju annorlunda där ifall man ersätter rent av med det istället för grädde!
    Lycka till med tabellen, hoppas att nån tycker den är bra!:)



    Vilket bra tips, tackar!!!!

  • habanero 21 januari 2008

    Känner mig tvungen o lovorda gräddsifonen! (L)
    Man använder mindre mängd grädde, konsistensen blir mycket fluffigare, o grädden håller sig över en vecka längre i sifonen!
    Såklart har jag vanlig vispgrädde i den! (Y)

  • Okänd 21 januari 2008

    Skrivet av zoskey den 11 jan 2008

    Det är numera vetenskaplikt bevisad och citerad i all press här i Sverige att vi människor har levt i många många år och våran kropp har anpassad sig efter de naturliga fetthalter som finns i vanligt mjölk, grädde (samma som smör) kött, grönsaker, spannmål mm. men inte på de onaturliga fetthalter som finns i snacks, godis, hel& halvfabrikad mat, läsk ja ni vet vad jag prater om.
    Det är helt absurt att vi pga den osunda maten begränsa den nyttiga fetthalten i standardmjölken, grädde, kött mm.
    Så drick vanligt mjölk, använd riktig grädde, smör, kött. Men låt bli LÖRDAGSGODIS -CHIPS- SNACKS och allt vad det heter och du kommer mår bra av det!!!!


    vad glad jag blir " PUSS "

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.