Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grädde och creme fraiche

  • enAnnan 11 augusti 2008

    Hej alla :)

    Jag blir lite fundersam över att det ingår så mycket grädde och creme fraiche i så många recept, speciellt i sånt som ni själva kallar vardagsrecept.

    Jag är absolut inte rädd för fett, men tycker att grädde och/eller en bytta creme fraiche i allt gör att mycket mat smakar lika och blir lite av genvägar till smak.

    Hur mycket grädde/creme fraiche använder ni i veckan egentligen?

    Själv försöker jag mer och mer komma bort från det, och smaksätter med annat.
    Men då jag godkänner recept inser jag hur MÅNGA recept som verkligen används och innehåller detta, ofta hela burkar eller tetror, istället för ett par msk eller så.

  • evaldo 11 augusti 2008

    Jag varierar crème fraichen med turkisk yoghurt och gräddfil i den mån det passar. I en del rätter spelar det ingen roll vilket man använder.

  • sonja55 11 augusti 2008

    Jag använder lättcreme fraiche och mellan el. matlagningsgrädde när det ska vara sådant i recepten. :)

  • Jessika 11 augusti 2008

    Jag gör som sonja55 och använder de magra varianterna. Visst måste man lära sig att krydda på ett annat sätt då men jag tycker det ofta (inte alltid) blir godare än med de feta varianterna som bara gör att det smakar grädde.

  • K-kristina 11 augusti 2008

    Jag använder aldrig grädde ,ibl cremefraiche nån gång turkisk youghurt men oftast bara mjölk o kryddor nån gång kan jag reda med lite mjöl om jag vill ha det krämigare(Y)

  • zonale 11 augusti 2008

    Jag använder grekisk youghurt, ca 10 % fett, till min matlagning. Kall som varm. I undantagsfall grädde som tex i en jansson eller potatisgratäng.

  • ingegerdb 11 augusti 2008

    Jag tänkte på¨precis samma sak som dig i går kväll. Satt och sökte mig igenom recepten här och det är väldgt många recep som innehåller cremefraiche eller grädde ¨( många innehåller både och) eller philadelphiaost.
    Visst kan man välja de smalare alternativen men jag tycker inte att det skall behövas sådana mängder cremefraiche i så mycket.

    Såg ett recept på en vardagsrätt för 4-6 personer som innehåll 1.2 liter grädde och två yttor cremefraiche.

    Usch vad jag lät moraltantig det var inte alls meningen, alla gör ju såklart som de vill.
    Men det var lite lustigt att jag reflekterade över det igår och nu skrev du ett inlägg som nästan ordagrant var vad jag tänkte igår.

  • systeryster 11 augusti 2008

    Använder grädde väldigt ofta och har svårt att låta bli att slå i en skvätt i såser och grytor. Naturligtvis är det en genväg till god smak och inte hälsosamt, men allt för gott att motstå frestelsen, En Jansson utan vispgrädde blir vass i smaken och är inte värd att äta tycker jag.
    Kanske gör min mat att jag förkortar mitt liv och får diabetes, så visst.... det är hög tid att ändra sig.Någon gång i veckan kan man väl ändå få unna sig något fett och gott?
    Har däremot tröttnat på friterade pommes frittes och hamburgare. Så det finns kanske även hopp för mig.:o

  • Annettenn 11 augusti 2008

    Jag/vi använder väldigt lite grädde, de gånger jag gör någon rätt som "kräver" grädde använder jag matlagningsgrädde istället. :)

  • -karo- 11 augusti 2008

    Vi använder väl ca 2 dl cf och kanske 3 dl grädde i veckan. I snitt alltså, periodvis blir det mindre och periodvis mer. (vi är sex personer i hushållet) Däremot köper jag aldrig "lättare" alternativ, jag inbillar mig att ju mindre raffinerat/hanterat desto bättre. Och då menar jag alltså även ur "viktuppgångssynpunkt". :) har inga som helst belägg för det, det bara _känns_ bättre.

  • UllaC 11 augusti 2008

    Håller med systeryster - har svårt att inte hälla i en skvätt grädde i såsen t.ex.
    Till kyckling- och fläskfilérecepten som ni alla lagt in, är det för mej ett måste att
    använda crème fraiche eller grädde. Maten smakar så mycket godare och eftersom
    vi i vår familj är smala tänker vi inte på att ta bort de ingredienserna. (Y)

  • tilda 11 augusti 2008

    Sedan min dotter började känna av laktos så har jag automatiskt mer eller mindre slutat att använda grädde och dyl. Och då endast för att det är bekvämt att göra samma mat till alla här hemma.Skulle jag köpa laktosfritt till all mat jag gör skulle det bli väldans dyrt. Därmed inte sagt att min mat inte blir god. Tvärtom så är det i mångt och mycket godare ( och inte så "tung" ) mat(Y)

  • Okänd 11 augusti 2008

    Jag använder både vanliga produkter och den lätta varianten.
    Jag kan ha vanlig grädde och spä på med vatten......Och ibland frossar jag med bara grädde, eller vanlig creme fraiche....Beror på vad jag lagar.:p
    Vill man inte ha riktig grädde som det står i recepten så kan man ta den magra varianten....:p

  • enAnnan 11 augusti 2008

    Jag startade "debatten" just för att jag reagerar när jag sitter och godkänner. :)
    Inget är rätt eller fel, såklart - alla gör som de vill.

    Jag poängterar att jag inte är ute efter att sänka fettmängd eller så. Och använder jag det så vill jag ha de riktiga - inte de magra som är utspädda med en massa socker eller annat tjafs och som även jag tror påverkar vikt och hälsa mycket mer negativt på sikt än vad fett gör.

    Jag undrade just om det bara hälls i en bytta på ren vana. Eller om man kan kanske borde experimentera sig fram med buljong+kryddor+någon msk grädde/fraiche.
    Eftersom det verkligen är i så många olika rätter.
    Ibland känns det som att man använder det för att det är enkelt att ta till.
    "Häll i en bytta smaksatt mejeriprodukt så smakar maten som igår och då åt ju ungarna i varje fall..."
    Så mycket smakar ju så lika så...tyvärr. Och mycket av våra fina råvaror och smak försvinner. Och vi vänjer oss sakta men säkert, samt våra barn.

    Och ingegerdb - du låter inte alls som någon moraltant. :) men jag gör nog haha
    Mat är ju viktigt! Och bör vara nyttigt och gott och inspirerande.

    Roligt att läsa alla svar! Tack hörrni :)

  • farmoringer 11 augusti 2008

    jag tycker inte jag användet så mycket grädde eller creme fraiche. Smaksätter med annat och när jag gör sås, så bottenreder jag alltid och då behövs ingen grädde. Men självklart gör jag rätter som innehåller det också. Beror på vad man gör helt...Men jag tror högst en gång i veckan om ens det..

  • festmaten 11 augusti 2008

    Skrivet av enAnnan den 11 aug 2008

    Hej alla :)

    Jag blir lite fundersam över att det ingår så mycket grädde och creme fraiche i så många recept, speciellt i sånt som ni själva kallar vardagsrecept.

    Jag är absolut inte rädd för fett, men tycker att grädde och/eller en bytta creme fraiche i allt gör att mycket mat smakar lika och blir lite av genvägar till smak.

    Hur mycket grädde/creme fraiche använder ni i veckan egentligen?

    Själv försöker jag mer och mer komma bort från det, och smaksätter med annat.
    Men då jag godkänner recept inser jag hur MÅNGA recept som verkligen används och innehåller detta, ofta hela burkar eller tetror, istället för ett par msk eller så.


    Du skriver att du försöker komma från det, och smaksätter med annat. Får jag bara vara så nyfiken o fråga vad du använder i stället?
    Håller med att det nog är en ohejdad gammal vana, jag använder ganska ofta cr.fr.
    Jag skulle vilja använda mer färska örter, speciellt nu när det är mitt i säsongen för dem. Det gäller att ta sig i kragen o bryta gamla vanor.

  • segerwitch 11 augusti 2008

    :oDet finns så många goda recept, utan vare sig grädde och creme fraiche, men när jag kom till
    Sverige,tyckte jag inte om maten, grädde och mjöl i såserna?????har fortfarande ont av såser med grädde och redda med mjöl:o Men jag lever ju inte ensam,min man vill ibland ha, svensk
    mat med gräddsås:) men jag tror också att det används, därför man är van vid det:)

  • ros 11 augusti 2008

    :)Hej
    Alla vet att det blir godare sås och gratänger om man använder mycket grädde eller créme fraiche.
    Till vardags använder jag ca 2 msk grädde och 2 msk créme fraiche i såsen till fyra personer.
    Det är inte farligt med fett.
    Det är nyttigare att använda smör och créme fraiche än lightprodukter.
    I vår familj har vi en tonårskille som har minst 10 kg undervikt. Han lider oerhört av detta.
    I vissa recept behövs det mer grädde och créme fraiche än i andra.
    Det var några tankar ifrån mig(Y)(Y)(Y)

  • enAnnan 11 augusti 2008

    Skrivet av kalasmad den 11 aug 2008


    Du skriver att du försöker komma från det, och smaksätter med annat. Får jag bara vara så nyfiken o fråga vad du använder i stället?
    Håller med att det nog är en ohejdad gammal vana, jag använder ganska ofta cr.fr.
    Jag skulle vilja använda mer färska örter, speciellt nu när det är mitt i säsongen för dem. Det gäller att ta sig i kragen o bryta gamla vanor.


    Nyfiken ska man alltid vara. Återigen är det inte fettet jag är rädd för så det blir kanske en klick naturligt smör istället. :)
    Men jag försöker mer och mer komma från det "vita gräddiga" där det inte spelar någon roll vilken råvara (kyckling, filé, fisk, kött) man har eftersom allt smakar lika ändå.

    Jag strimlar och steker råvaran istället, kryddar gärna med flingsalt, peppar och vitlök. Eller spiskummin, curry och paprika. Eller en hel drös med färska örter - beroende på vad det är och vad jag gör. I med en massa grönsaker. Och sedan får det vara klart. :)
    Vill jag ha gryta eller sås tar jag buljong eller mjölk eller en skvätt grädde och reder av. Grädde använder även jag ett par gånger i veckan, det erkänner jag.

    Använder mig gärna av lergrytor, glasgrytor eller hela plåtar så att det tar smak av varann.

    Men ser jag ett recept med 3 dl grädde och 3 dl creme fraiche drar jag öronen åt mig lite och funderar om man inte kan göra på något annat sätt istället. Buljong, lite grädde och ajvar eller sambal eller örter för att ge smak.
    Jag förstår inte varför det måste vara så stora mängder jämt, tror att det går på rutin.

    Men alla är vi olika (Y) och jag vill gärna lära mig laga mat från grunder och låter maten ta tid, och ser mycket creme fraiche lite som en genväg ibland.
    :D

  • enAnnan 11 augusti 2008

    Skrivet av ros den 11 aug 2008

    :)Hej
    Alla vet att det blir godare sås och gratänger om man använder mycket grädde eller créme fraiche.
    Till vardags använder jag ca 2 msk grädde och 2 msk créme fraiche i såsen till fyra personer.
    Det är inte farligt med fett.
    Det är nyttigare att använda smör och créme fraiche än lightprodukter.
    I vår familj har vi en tonårskille som har minst 10 kg undervikt. Han lider oerhört av detta.
    I vissa recept behövs det mer grädde och créme fraiche än i andra.
    Det var några tankar ifrån mig(Y)(Y)(Y)


    Jag har oxå en son på 10 år som lider av riktig undervikt (och diabetes) men skulle aldrig komma på idéen att försöka få upp vikten med en massa animaliskt onyttigt fett, även om han oxå får extra tillskott av det t ex.
    Men det värsta var när han var inne på utredning sist och läkaren tyckte att han skulle dricka grädde till maten, istället för mjölk för att gå upp i vikt!! Jag tycker inte att det är en lösning.

    Men absolut är det naturliga klart bäst, och jag använder mig av smör och grädde. Men inte på rutin och inte en trea i varje maträtt "bara för att"..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.