Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grädde och creme fraiche

  • Lovis 11 augusti 2008

    Hej !
    Grädde o creme fraiche ger en godare, fylligare, rundare smak ,men som du säger
    avgör man själv hur ofta man använder grädde eller creme fraiche.
    Har varit med viktväktarna och dem lärde mig hur jag ska tänka annorlunda och ersätta smaken.
    Men för mig är orginalet det bästa. Åt idag en kantarellsås med riktig grädde, den var mums.
    Vanligtvis försöker jag göra som viktväktarna säger:D För mitt eget bästa.

  • irko 12 augusti 2008

    Matlagningsyoughurt eller grekisk o turkisk youhurt är jättebra smalare alternativ! Men grädde och creme fraiche är helt klart godare. Men det fastnar på magen och lår hahahahahaha!

  • -karo- 12 augusti 2008

    Skrivet av enAnnan den 11 aug 2008

    Skrivet av ros den 11 aug 2008

    :)Hej
    Alla vet att det blir godare sås och gratänger om man använder mycket grädde eller créme fraiche.
    Till vardags använder jag ca 2 msk grädde och 2 msk créme fraiche i såsen till fyra personer.
    Det är inte farligt med fett.
    Det är nyttigare att använda smör och créme fraiche än lightprodukter.
    I vår familj har vi en tonårskille som har minst 10 kg undervikt. Han lider oerhört av detta.
    I vissa recept behövs det mer grädde och créme fraiche än i andra.
    Det var några tankar ifrån mig(Y)(Y)(Y)


    Jag har oxå en son på 10 år som lider av riktig undervikt (och diabetes) men skulle aldrig komma på idéen att försöka få upp vikten med en massa animaliskt onyttigt fett, även om han oxå får extra tillskott av det t ex.
    Men det värsta var när han var inne på utredning sist och läkaren tyckte att han skulle dricka grädde till maten, istället för mjölk för att gå upp i vikt!! Jag tycker inte att det är en lösning.

    Men absolut är det naturliga klart bäst, och jag använder mig av smör och grädde. Men inte på rutin och inte en trea i varje maträtt "bara för att"..


    Jag kan också bli lite "mättad" på grädde och cf i mat, längtar ofta efter fräschören, eller vad jag ska kalla det, i maträtter som helt saknar dessa ingredienser. Jag kan t.ex plötsligt börja längta efter Sjömansbiff mitt i när jag sitter och äter en potatisgratäng. :p

    Just det här att det "ordineras" fett för undervikt verkar faktiskt vara rätt underbyggt, dock. Jag jobbar själv (inom vården) med barn och ungdomar där _riktig_ undernäring är vanligt förekommande och den dietist som är kopplad till vår verksamhet brukar till och med prata om att det vore bra om de fick i sig lite chips och godis mellan varven... Och får medhåll av läkarna. Genomgående brukar det i alla fall handla om att försöka "spetsa" maten med fett i form av smör eller grädde. Nu gäller ju det här ren undernäring så jag kan ju inte svära på att det är rätt väg för ungdomar som "bara" har undervikt.

  • monac 12 augusti 2008

    använder mycket tomatbas i soppor & grytor...kokar ner morot/andra rotfrukter,paprika,lök,vitlök m.m. & mixar.(fräser runt de först i olja tillsamman med ev.tomatpuré & kryddor)
    Aijvar är oxå en ooootrolig smakförhöjare...
    Den turkiska yoghurten är toppen!!!(Y)
    En skvätt grädde(eller ännu hellre creme fr.) kan åka i som smakförhöjare men absolut inte för att spä nånting med...då blir det grädde+vatten eller mjölk i så fall.
    Elller soya grädde som jag ofta använder...den är super i matlagning!

    ja det är på fallande mycket recept med massor av grädde i!...grädde ,bacon & fläskfilé verkar rysligt populärt i ingredienslistan:D

  • dystraior 12 augusti 2008

    Jag använder en hel del grädde och cf i maten, men det har mycket att göra med att jag lagar mat åt äldre människor på mitt jobb, där maten ska vara energität, dvs mycket kalorier och dylikt i små portioner och sen så ska maten smaka för de och då ska man undvika just salt, som är en stor smaksättare, så det är en abalansgång, men jag fortsätter med mina cf och grädde, maten är till för att njutas av.

  • Smulpajen 12 augusti 2008

    Grädde och Creme fraiché blir det på helgen. Det kan bli den lättare cf även i veckan också, men använder ofta turkisk youghurt som är jättegott. :p

  • Ullis1 12 augusti 2008

    Intressant tråd detta! :)
    Själv använder jag mest matlagningsgrädde/bas till vardags eller buljong, kryddor och rena råvaror. Jag använder också redning för att göra såserna tjockare utan grädde.
    Ska jag däremot göra t.ex en potatisgratäng, Jansson eller god sås så tar jag naturligtvis grädde. :p

  • marwis 12 augusti 2008

    Jag reagerade också på all grädde och creme fraiche i recepten när jag efterlyste fiskrecept i våras. Naturligtvis ska man unna sig cf och g, men kanske inte mer aän någon gång eller 2 i veckan. I alla fall inte decilitervis som det äri vissa maträtter. Har läst någonstans att det räcker med några msk grädde för att få smaken, och det tycker jag stämmer i de flesta fall.
    Jag använder mycket grönsaker som jag mixar och reder av med mjöl. Ajvar är en kanonsmakgivare som ngn skrev förut, samt fonder. Använder även coops fond som är utan glutamat.
    / Marie

  • kawaii 12 augusti 2008

    I mitt hus brukar vi inte använda så mycket grädde eller crème fraiche, oftast blir det dock matlagningsgrädde. På en vecka kanske vi förbrukar 3-4 dl. Men däremot använder vi aldrig någon smaksatt crème fraiche, utan kryddar med på hederligt vis.

    Det här är en intressant tråd, den har fått mig att vilja undersöka mina recept hur de egentligen är uppbyggda och hur jag skulle kunna ändra dem.:)

  • festmaten 12 augusti 2008

    Vilka bra tips ni ger om att mixa grönsaker o kryddor, det måste jag testa(Y)

    Annars föredrar jag grädde framför "smalvarianterna". Tycker att de innehåller alldeles för mycket konstgkorda ingredienser, grädde är ju en ren naturprodukt.
    Jag använder kaffegrädde i t.ex. sås, ger samma goda smak som grädde, men färre kalorier.

  • martina63 12 augusti 2008

    Har ni inte upptäckt Milda Mat Extra? endast 4% fett??? Helt suverän ochinte så tunn som de andra varianterna. Finns också Turkisk youghurt 3,5% också helt ok.
    Testa vettja!!

  • Mormorsrutan 12 augusti 2008

    Att det blir gott med de fetare varianterna av grädde och cf är inte så konstigt. Rent kemiskt är det så att smakämnen är fettlösliga så ju mer fett det är i maten desto mer frigörs de andra råvarornas smakämnen. Själv tycker jag att det är roligare och mer utmanande att försöka få fram goda smaker utan så mycket fett. Numera finns det mycket bra att välja på och att påstå att de flesta magrare produkter innehåller kemiska tillsattser är att ta i. För det mesta är det bara fettet som är borttaget:)
    Ica har förresten ett magrare laktosfritt, ekologiskt alternativ i sin I love eco serie som är strålade att använda.
    Jag har också en ny favorit av smaksättare nämligen Renee Valtairs ekologiska grönsaksbuljong i pulver form.

  • hansdotter 12 augusti 2008

    JAg använder 4 % grädde i matlagningen. Ibland creme fraiche.
    Renee Voltaires produkter är kanon! Grönsaksbuljongen använder vi ofta här hemma! Mycket god i det mesta!
    JAg tycker att det är bättre att dra ner på efterrätter m.m. och laga riktigt god mat- det går även utan grädde m.m. Maizena , buljong och vatten fixar det mesta.

  • delikat 12 augusti 2008

    Skrivet av -karo- den 11 aug 2008

    Vi använder väl ca 2 dl cf och kanske 3 dl grädde i veckan. I snitt alltså, periodvis blir det mindre och periodvis mer. (vi är sex personer i hushållet) Däremot köper jag aldrig "lättare" alternativ, jag inbillar mig att ju mindre raffinerat/hanterat desto bättre. Och då menar jag alltså även ur "viktuppgångssynpunkt". :) har inga som helst belägg för det, det bara _känns_ bättre.


    Jag verkar vara inne på samma linje som -karo-. Jag köper alltid äkta fet grädde, medan creme fraichens fettinnehåll varierar med humör. Naturligtvis används grädde/creme fraiche inte varje dag, men uppskattningsvis 3 ggr per vecka.

    Tror att Doktor Dahlqvist vet vad hon talar om. Läs t.ex. hennes kostråd för Lågkolhydrat-Högfett dieten på:

    http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf

  • tilda 12 augusti 2008

    Jag använder buljonger, krossade tomater, och som sås gör jag oftast en vanlig skysås. Detta för att undvika laktos och för att maten inte blir så "tung". Det klart att jag använder gräddprodukter, men lååångt ifrån så ofta som jag gjorde förr.(Y)

  • tilda 12 augusti 2008

    Jag använder buljonger, krossade tomater, och som sås gör jag oftast en vanlig skysås. Detta för att undvika laktos och för att maten inte blir så "tung". Det klart att jag använder gräddprodukter, men lååångt ifrån så ofta som jag gjorde förr.(Y)

  • tilda 12 augusti 2008

    Oops! Lite segt idag, så det gick iväg 2 gånger. Inte meningen.:D

  • busan37 12 augusti 2008

    Jag brukar använda imat (laktosfritt) eller laktosfri grädde eller créme fraiche för att piffa till såsen. Blir bara en skvätt grädde isåfall eller kanske 2 msk créme fraiche.Använder annars mest mjölk eller buljong. Till potatisgratäng blir det imat. Är laktosintolerant.

  • ros 12 augusti 2008

    Skrivet av delikat den 12 aug 2008

    Skrivet av -karo- den 11 aug 2008

    Vi använder väl ca 2 dl cf och kanske 3 dl grädde i veckan. I snitt alltså, periodvis blir det mindre och periodvis mer. (vi är sex personer i hushållet) Däremot köper jag aldrig "lättare" alternativ, jag inbillar mig att ju mindre raffinerat/hanterat desto bättre. Och då menar jag alltså även ur "viktuppgångssynpunkt". :) har inga som helst belägg för det, det bara _känns_ bättre.


    Jag verkar vara inne på samma linje som -karo-. Jag köper alltid äkta fet grädde, medan creme fraichens fettinnehåll varierar med humör. Naturligtvis används grädde/creme fraiche inte varje dag, men uppskattningsvis 3 ggr per vecka.

    Tror att Doktor Dahlqvist vet vad hon talar om. Läs t.ex. hennes kostråd för Lågkolhydrat-Högfett dieten på:

    http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20för%20LCHF.pdf


    Tack för tipset för intressant och lärorik läsning(Y)(Y)(Y)

  • frucaos 12 augusti 2008

    Tänkte till lite när jag läste det här och insåg att det nog går åt i mesta laget av crème fraiche i det här hushållet - även om jag håller mig till den lättare varianten.
    Provade idag att ersätta crème fraichen i tacopajen med "vit sås". Annars tog jag det som skulle i - dvs majonnäs och ost. Funkade faktiskt riktigt bra till min förvåning!
    Ska försöka vara lite mer uppmärksam på det här i fortsättningen och byta när det går. Det gäller ju inte bara midjemåttet utan även plånboken.
    Tack Enannan för att du tog upp ämnet!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.