Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grädde och creme fraiche

  • mulle640 21 mars 2010

    Jag använder väldigt sällan grädde eller creme fraiche i matlagning.
    Grädde har jag mest till efterrätt och till kladdkakan{laugh}
    Såsen gör jag av buljong och reder av med mjöl eller maizena.
    Till den varmrökta laxen serveras däremot en sås med både creme fraiche och grädde{clap}

  • mammamus 21 mars 2010

    själv gillar jag grädde och creme fraich i maten .. använder även creme fraiche som tillbehör ..
    tycker man det är för mycket av nått i ett recept är det väl bara att byta ut eller minska mängden till vad man själv vill ha :)

  • siggemums 21 mars 2010

    Mig kan man inte kalla hälsofreak men jag tycker helt enkelt inte så mycket om varken grädde creme fraiche eller fet mat.
    Jag känner mig ganska ensam om det för resten av familjen och även de flesta mina vänner tycker inte som mig. Därför blir det oftast att jag lagar med grädde eller eg matlagningsgrädde och försöker få med så lite sås som möjligt när jag tar till mig själv. Har mer och mer gått över till riktig grädde och hellre inte ha i så mycket av det i stället.
    Senast häromdagen pratade ett par vänner och jag hur vi brukar laga fisksoppa som vi alla älskar. När jag sa att jag tycker att jag tycker den är godare helt utan grädde blev det märkligt tyst \o/ där fick jag inget medhåll.
    Men just fisksoppa är enkelt för då jag brukar blanda vitlök och kryddor med creme fraiche vid sidan av som de andra kan ta en klick av så slipper jag.

  • svengelsk 21 mars 2010

    Jag tycker om grädde men inte för ofta. Skall man t.ex planera måltider för en hel helg med gäster, kan det vara svårt att hitta snabba recept utn grädde. Jag får ofta plöja igenom många recept för att hitta några utan.

  • carimba 21 mars 2010

    Vardagsmaten hos mig är fri från både grädde och creme fraiche, men till helgen finns det nästan alltid med. Undviker magra varianter, vill att allt jag stoppar i maten ska vara så naturligt som möjligt. Därför undviker jag också konserver och halvfabrikat, fast nån gång trillar det ner en konserv i maten....

  • Penne 21 mars 2010

    Perfekt tråd, har själv funderat mkt på detta. Så vad har ni istället för grädde och cf? Om man tex ska göra pastasås. Eller vad för sås som helst egentligen. Bara kött och potatis/fisk och ris/pasta och kyckling är ju torrt och inte så kul (även om man har grönskaer till)? Och tomatsås till allt tröttnar man ju också på. Vad gör ni? Här vore det kul att få tips!

  • amoz 21 mars 2010

    Jag erkänner gärna att jag använder både grädde och créme fraiche i både de recept jag själv knåpat ihop och andras, men det är ju inte till vardags jag gör sådan mat. Så inte går det åt några mängder av de varorna i veckan inte. Tycker nog ändå att grädden/créme fraichen många gånger förhöjer och sätter knorr på rätten. Men naturligtvis ska det inte överdrivas och det ska ju mer till än de produkterna i en god maträtt. Det är väl balansen som kanske är det svåra???{dont-know}

  • chrisq 21 mars 2010

    :DD{messed}{kiss} här är en grädd freak skulle nog kunna leva på visp grädde går väl en liter i veckan om vi inte har gäster då går det betydligt mer creme fraiche gillar jag inte helt men i vissa rätter måste det till men grädde kan jag inta va utan älskar dessa gräddsåser o gratänger o grytor med grädde MUMS MUMS och jag lovar min mat är väldigt omtyckt o en del är gräddens förtjänst o min kryddning så bara häll i med kärlek(Y)

  • frucaos 21 mars 2010

    Sant att de flesta pastasåser är cf-baserade ... synd. Visst är det gott, men jag hör till dem som försöker passa på vikten, och då får det ju inte bli för mycket av den varan. Håller även med om att det blir lite för lik smak ... Men aldrig i livet att jag skulle klara mig helt utan!! Som några andra poängterat så blir ju vissa saker helt enkelt mycket festligare och godare med grädde eller cf i.

    chrisn - hjälp, använd gärna kommatering! Det blir så otroligt svårläst annars ...

  • hillan66 21 mars 2010

    Jag har också tänkt på att det är mycket grädde och creme fraiche i många recept ....och ost!! Det kan bli hur mycket fett som helst i ett och samma recept. Min mage brukar säga ifrån om maten blir för fet. Det gör att jag tänker mig för när jag komponerar recept. Man behöver ju inte använda 3dl grädde för att förhöja smaken i en maträtt. Man kan pytsa i några msk och det blir kanongott ändå! Grädde och creme fraiche använder jag mest bara till helgmaten men som sagt så tar jag sällan några mängder.

    Människor är ju olika på utsidan men jag tycker att det är viktigt att tänka på hjärta och kärl också. Undrar vad all denna grädde, creme fraiche och ost gör med insidan! Det får man sällan kvitto på förrän det är försent...

  • amoz 21 mars 2010

    Som jag skrev tidigare här så visst använder jag både grädde och créme fraiche i många rätter men oftast bara då jag ska festa till det lite. Jag har oxå en mycket känslig mage (IBS) och använder därför bara laktosfria produkter och då funkar det utmärkt.

  • monfo 21 mars 2010

    Skrivet av Penne den 21 mar 2010

    Perfekt tråd, har själv funderat mkt på detta. Så vad har ni istället för grädde och cf? Om man tex ska göra pastasås. Eller vad för sås som helst egentligen. Bara kött och potatis/fisk och ris/pasta och kyckling är ju torrt och inte så kul (även om man har grönskaer till)? Och tomatsås till allt tröttnar man ju också på. Vad gör ni? Här vore det kul att få tips!



    Sås till kött och fisk gör jag ofta av buljong eller steksky som jag reder. Ibland kan jag hälla i en skvätt mjölk men det är inget som är nödvändigt. Pastasås kräver nog grädde eller cf precis som en citronkaka "kräver" citron. Man behöver ju inte utesluta dessa varor helt, eller hur?

  • Erajscha 21 mars 2010

    ...och tänk på att alla recept inte är vardagsrecept.

    Sen har man olika inriktningar på sin diet. En del äter bara "vad som är gott" andra har ideologiska synpunkter på maten, en del undviker fett andra kolhydrater...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.