Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gräddfil för mjölkallergiker

  • sockerflis 6 september 2008

    Hej.
    Jag undrar om det finns något som kan ersätta gräddfil eller creme fraige som är mjölkfritt. Någon soya, ris eller havre produkt kanske? Jag har nämligen inte hittat något.

  • busan37 6 september 2008

    Skånemejerier har ett stort laktosfritt sortiment. Så även Valio

  • sockerflis 6 september 2008

    Eftersom det är skillnad på mjölkallergi och laktosintollerans, så tål jag tyvärr inte laktosfria produkter. Men tack ändå.

  • busan37 6 september 2008

    Okey, då missförstod jag. Men det finns sojaprodukter du kan kolla. Imat kan du iallafall ersätta grädden med, den är gjord av havre och jättegod i mat

  • starfighter 6 september 2008

    Det finns en produkt som heter Sour Supreme - den påminner om creme fraiche, men är soja-baserad. Du hittar den i välsorterade butiker. Själv tycker jag att den funkar bra om man ska göra en kall röra av något slag, men jag har aldrig testat att värma den...! Istället för gräddfil så brukar jag använda Alpros Naturella Yofu, eventuellt smaksätter jag den med lite majonnäs eller lite senap, beroende på vad jag ska ha den till.
    Lycka till! :D

  • marwis 6 september 2008

    På Ica Focus har jag hittat ett sortiment som består av pulver som blandas ut med vatten. Jag har använt en sort att ersätta yughurt till röror, och en istället för grädde. Det har fungerat jättebra i sommar då vi varit ute med båten.
    Hälsn. Marie

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.