Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grahamsgröt lik mannagrynsgröt i smak?

  • Alexlyndra 11 februari 2010

    Jag läste idag att grahamsgröt ska vara lik mannagrynsgröt i smaken, är den det? Konsistensen osv. är inte det viktiga, utan just smaken. Någon som vet om de påminner väldigt mycket om varann i smaken? :)

  • margitkallgren 11 februari 2010

    Grahamsgröt kokas på grahamsgryn och man kokar de n på hälften mjölk och hälften vatten om jag minns rättl Det står recept på paketet. Den kanske påminner litet om mannagrynsgrötl
    Du kan väl prova! Margit

  • Alexlyndra 11 februari 2010

    Jo men det var just det, hur det smakar, inte hur det tillagas eller så. Men jag är ingen rik student så jag vill inte lägga onödiga pengar på något, därför frågar jag. :)

  • Gnurf 11 februari 2010

    Jag gillar alla former av gröt :D Som du säkert känner till kokas grahamsgrynsgröt 10min ist för 3-4min för mannagryn. Grahamsgryn är "fullkorn" av vete med kli och grodd kvar och mannagryn är bara av vetekärnan. Du kan ungefär jämföra med grahamsmjöl och vetemjöl, båda av vete men lite olika fraktioner. Följdaktligen har grahamsgryn ungefär dubbelt så mycket kostfiber som mannagryn.

    Tänk dig ett vanligt franskbröd och ett lite grövre fiberberikat franskbröd. DÄR har du ungefär smakdifferensen. Mannagryn är barnvänligare. Gillar du mannagrynsgröt gillar du säkert även grahamsgrynsgröt...:D

  • tilda 14 februari 2010

    Min dotter som älskar mannagrynsgröt gillar även grahamsgrynsgröt .(Y)

  • The_mama97mia 14 februari 2010

    hmmm vad är klappgröt då?

  • Mistys 14 februari 2010

    Klappgröt
    4 Portioner
    Klappgröt är väl mer som en eferrätt. Per Morberg hade det som efterrätt i glas i ett av sina program.

    6 dl Vatten
    2 dl Outspädd saft
    1 dl Mannagryn