Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grilla ett redan kokt/ugnsstekt kött!??

  • Gnurf 14 maj 2009

    I senaste numret av Buffé från ICA står att läsa om en grillbuffé där man använder sig av redan färdigkokt (buljongkokt) eller färdigstekt (i ugn) högrev/karré som man skär i skivor och penslar med glaze för att sedan återuppvärma 3-4 minuter på grillen. Alltså helt GENOMSTEKTA köttbitar.

    Pseudogrillning!?? :o

    Har Ni praktiserat denna metod!?? Jag känner mig lite tveksam till att benämna det för grillning överhuvudtaget...:o Iofs så är det väl samma sak om/när man grillar chorizo eller annan korv....:)

    Fördelarna är uppenbara; Man får ett mört resultat av billigare/segare styckningsdetaljer (tex högrev), kan servera många personer snabbt och minimerar risken för bränning samtidigt som man kan vara en engagerad värd. Större kontroll/säkerhet således.

    När jag kör fyllda kycklingfiléer på grillen eller hamburgare brukar jag ibland hastigt försteka i en panna...men inte färdigtillaga helt och hållet för att därefter bara återuppvärma.

    I nyfikenhetens tecken har jag nu plockat fram en Nötstek från frysen som ska buljongkokas (1-2 timmar) och imorgon skivas, glazeas och "grillas".....:D

  • MatAnders 14 maj 2009

    Jag brukar förkoka revbenspjäll i buljong,lök och kryddor i ca 1 timme och sedan pensla på glace och grilla en kort stund och det blir otroligt saftigt men får grillsmaken som man är ute efter.(Y)

  • Gnurf 14 maj 2009

    Brukar oxå grilla spjäll ibland...men då kör jag med indirekt grillning i min klotgrill så den får tjänstgöra som en ugn helt enkelt. På samma sätt gör jag med hel fläskfilé, oxfilé etc. Sista minuterna kan man lägga på lite färskt enris så får man en lite annorlunda karaktär på köttet, men man får vara lite försiktig med röktiden då eftersom det ger väldigt kraftig rökkaraktär. Men men...det ska bli kul att prova något nytt....(Y)

    "Den dagen man slutar prova något nytt,
    är den dagen man slutar utvecklas"

    /Gnurf 2009 :D

  • babbs 14 maj 2009

    Jag kokar alltid revbenspjäll innan jag grillar dem. De ska kokas nästan färdiga och sedan läggas i marinad över natten och sedan grillas de färdiga. Jag har gjort samma sak med bl. a högrev. Resultatet blir jättebra. Det finns ju numera också att köpa fläskfilé som är nästan färdig, behöver bara kryddas med svartpeppar eller annan peppar och sedan läggas på grillen eller i ugnen för att bli genomvarmt. Fungerar bra när man har bråttom.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.