Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grodda Alfa Alfa frön

  • MissLo 26 november 2008

    Jag brukar grodda Alfa Alfa men det blir alltid massor med frön kvar i burken som aldrig groddar sig:(. Jag gör som det står på förpackningen; lägger i blöt över natten o sen sköljer 2-3 ggr per dag. Bäst före datum är inte passerat på fröna. Någon som lyckas bättre än jag och som kan ge tips???

  • elpatron 26 november 2008

    Testa Beta Beta-frön. Dom ska va bättre (Y)

  • MissLo 26 november 2008

    Skrivet av elpatron den 26 nov 2008

    Testa Beta Beta-frön. Dom ska va bättre (Y)


    Jag behöver inte tips eller råd eller kommentarer från dig "Elpatron". Det är bara pinsamt att läsa. Föreslår att du söker dig till något chatrum istället för likasinnade som du själv. Det verkar som du saknar något i ditt liv !!!

  • maddec 9 februari 2009

    Du kanske tar lite för mycket? Det skall vara lite glest för att det skall bli bäst och det är såå lätt att det blir för mycket, fröna är ju så små. Vad groddar du i? Jag har en groddmaskin(från hälsokosten) och då blir det lättare att få det jämnt och bra. Hoppas du får det att funka!

  • Gul13 12 februari 2009

    Får jag fråga: Vad groddar du dem i? Jag har köpt frön men måste jag köpa en groddbox oxå eller kan man ta någon annan låda med hål i.

  • festmaten 12 februari 2009

    Jag brukar ta en glasburk. Sätter gasväv som lock o fäster runt med gummiband.
    Jag tycker det funkar jättebra, är lätt att skölja o hälla ut vattnet. Ställer burken på sned i diskstället en stund, så rinner vattnet ur snabbt.

    Tack för att ni påminde om groddar, har inte gjort det på länge. Men det är ju jättegott o nyttigt nu när vi behöver extra vitaminer på vintern(Y)

  • Gul13 12 februari 2009

    (Y) Tack för ett kanontips. Glasburkar har man ju liggandes och väv har man ju oxå någon form av.


    Skrivet av kalasmad den 12 feb 2009

    Jag brukar ta en glasburk. Sätter gasväv som lock o fäster runt med gummiband.
    Jag tycker det funkar jättebra, är lätt att skölja o hälla ut vattnet. Ställer burken på sned i diskstället en stund, så rinner vattnet ur snabbt.

    Tack för att ni påminde om groddar, har inte gjort det på länge. Men det är ju jättegott o nyttigt nu när vi behöver extra vitaminer på vintern(Y)

  • decomama 12 februari 2009

    Något som också är gott att grodda är gröna linser (mycket järn och mineraler). Man gör på samma sätt som med alfa-alfa frön. Viktigt är att lägga en mörk handduk över de första dagarna och sedan när de skjutit långa skott ställa dem ljust så groddarna får "färg". Gäller även alfa-alfa. Och som någon redan skrivit, ett jämnt lager i botten på groddkärlet.

    Lycka till!

  • Gnurf 12 februari 2009

    Nylonstrumpor har jag för mig att man kan spänna framför glasburkens öppning...å såna har man ju säkert liggandes någonstans i huset...:)

  • MissLo 12 februari 2009

    Sedan jag startade tråden i nov, har jag införskaffat en groddburk från en hälsokostbutik. Det går ju utmärkt att grodda i glasburk men det blev mycket enklare med groddburken och för mig var det värt pengarna ca 150:-.
    Groddburken är en fyrkantig liten plastlåda, två våningar med lock med små springor som silar vattnet. Man kan då grodda 2 typer samtidigt. Bara hälla vatten över det översta locket, sen tömma den understa lådan. Själv groddar jag väldigt gärna alfa alfa och mungbönor som jag älskar och nu skall jag även testa gröna linser som någon nämnde.

  • The_mama97mia 12 februari 2009

    jag har just groddat en halv deciliter alfalfafrön. Blir mycket och otroligt gott ochkänns som en riktig ´vitaminkick - E-vitamin? `Tror jag?
    Har en rund groddburk inköpt på hälsokost, med ett särskilt lock som ska filtrera.
    Jag får ibland också problem med många ogroddade... frön. Men tror också som ngn ovan här att det har att göra med mängden... jag mäter inte exakt. På slutet av sen senaste groddningen här så fick jag ta över groddandet till ett större durkslag - man ska ju fortsätta skölja groddarna...
    Det funkar ju.
    Nu är jag mest på jakt efter BRA solrosfrön att grodda. Älskar dom groddarna.

  • monac 13 februari 2009

    gröna linser ska jag testa nästa gång...tack för det tipset!
    :D

  • AsaFredriksson 30 juli 2010

    :) Här kommer ett tips på var ni kan köpa groddfrön och lådor.
    www.plantastic.se

    /Åsa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.