Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Groddar

  • asasto 17 april 2010

    Kopierat från Runåbergs:

    Några matskedar frön blötläggs över natten i en
    rymlig glasburk. Spänn myggnät eller liknande
    över burken med ett kraftigt gummiband och skölj
    fröerna 2-3 gånger om dagen i kallt vatten. Ställ
    burken lutande upp och ner i diskstället eller i en
    skål och låt vattnet rinna av. Lägg en handduk över
    eller ställ burken mörkt. De flesta frön gror bättre
    och är näringsrikare om de får gro i mörker. Men
    när fröna väl grott bör man ge dem ljus, helst i ett
    fönster, för att bladen ska bilda klorofyll och bli
    gröna.
    Förvara groddarna i kylen. Skölj dem någon
    gång och de håller sig färska upp till en vecka.


    Fast själv har jag ett groddställ i 3våningar där jag kan odla 3 olika sorter samtidigt, jag häller på vatten 2ggr per dag och vattnet rinner från våning till våning och ända ner till en behållare i botten. Alfalfan strösslar jag ut tunnt på sin våning utan blötläggning ca 0,5msk är lagom i mitt groddställ sår man för tätt tycker jag man lättare får problem med mögel. Linser, mungbönor och liknande blötlägger jag över natten och där brukar det vara lagom med ett par msk av varje sort även dessa blir ju större när de växer.

  • Mistys 17 april 2010

    Tack. Ok det står skölj 2-3 gånger om dagen. I hur många dagar? Ska man ställa burken mörkt efter varje sköljning eller tills man inte ska skölja mer. Ska man sluta skölja när dom grott och börjar skjuta skott?

  • asasto 17 april 2010

    Du ska skölja dem hela tiden även när de är klara för skörd (sköljer man inte är risken för bakterietillväxt större) hur lång tid det tar för dem att bli klara beror på vad det är du groddar. Man kan ha burken mörkt de första dagarna och som Runåbergs säger när de väl grott kan de ställas ljust för att bli lite gröna. När de är klara att ätas kan man ställa burken i kylskåpet då bromsas tillväxten, innan man ska äta groddarna så brukar jag skölja dem väl.

    Ett tips ifall du inte har myggnät att sätta om burken så funkar även nylonstrumpor, det går även bra med begagnade bara de är tvättade.

  • Mistys 17 april 2010

    Åhh tack snälla asasto för svar! Mk medlemmar är toppen att ta till när man inte kan själv. Ska prova så fort jag inhandlat frön \o/

  • MosterA 17 april 2010

    På den nivån är jag också. Har groddat lite för länge sedan, men nu har jag svårt att avgöra vad som kan groddas. Har sökt efter solrosfrön på affären idag men hittade bara kärnor, massor av kärnor.

    Tackar för all upplysning i denna tråd. Ska nog få till något efter det. :)

  • The_mama97mia 17 april 2010

    Kul att vi kan hålla liv i groddningstrådar
    Själv skulle jag köpt ny groddburk i dag, haha, när jag kom till häölsobutiken stod en lapp om att de hade flyttat till ny adress...
    Jag gick omkring o letade efter denna nya adress, fann till slut och då var där en ny lapp -
    Hälsobutiken STÄNGD PGA SJUKDOM....
    hmmm

  • Okänd 18 april 2010

    Skrivet av mama97mia den 17 apr 2010

    Kul att vi kan hålla liv i groddningstrådar
    Själv skulle jag köpt ny groddburk i dag, haha, när jag kom till häölsobutiken stod en lapp om att de hade flyttat till ny adress...
    Jag gick omkring o letade efter denna nya adress, fann till slut och då var där en ny lapp -
    Hälsobutiken STÄNGD PGA SJUKDOM....
    hmmm


    Stackare! Kan man ha mkt mer otur? Hoppas du får fatt i en ny groddburk snart! Själv ska jag definitivt prova rättikafrön nästa gång-tack för tipset asasto :)

  • Mistys 11 juli 2010

    Puffar tråden lite då jag skulle vilja men inte vågat börja grodda än.
    Kanske för varmt ute nu? Slutar kanske med en möglig massa i burken!

    Har på sista tiden läst och fått höra en massa om Hampafröets otroligt bra och bortglömda egenskaper. Ja,jag vet att det är den som man får drogen ifrån. Men läste också att den som säljs i Svenska livsmedelsaffärer är drogfri och om man nu får tag på originalfröet måste man om man väger 68 kg äta 2,5 kg/ dag för att få drogeffekt. Knappast möjligt.

    Min fråga är nu om man kan grodda detta frö. Har nämligen också fått förklarat för mig att detta frö är det ända som har gröna blad i sig utan att ha börja grott och blivit utsatt för ljus. Det innehåller nyttigt clorofyll redan innan det grott . Det är också det ända livsmedlet som innehåller exakt rätt kombination av omega 3,6 och 9 oljor.

    Tror ni groddexperter att man kan och hur gör jag???

  • The_mama97mia 11 juli 2010

    http://www.reidarsson.se/info-om-hampafro.html

    Inte helt lätt att tolka info här, först står det om groddade hampafröer sen står det att deras fröer inte går att grodda. DU får se själv.

  • maxxess 11 juli 2010

    Skrivet av danniella den 13 apr 2010
    Ja jag tar hela påsen men jag har en stor plastburk med grönt lock med hål i. Sen har jag den upp o ner hela tiden så överflödigt vatten rinner ut. vi är storkonsumenter av groddar.


    Groddar är bästa grönsaken sett till priset!

    Grodda linser är inget jag kan rekommendera att grodda. Gillar det inte alls, linser är gott till annat.
    Alfalfa och mungbönor går hem.

    Bockhornsfrö groddade jag för länge sedan, det var gott vill jag minnas (men det fanns sten bland fröerna när jag testade).

    Sedan heter det Alfalfa, inte Alfaalfa eller Alfa alfa. Kan vara bra att veta :-)

    2 msk (30 ml) ger en liter tätt pressade groddar. 1/2 dl ger ca 1.5 liter.
    0,5 dl frö väger 40g, den minsta förpackning jag sett är på 300g.

    Alltså: 300/40 x 1.5 == 11 liter. Den som groddar en hel påse behöver ett riktigt stort kärl hehehe.
    Två matskedar är lagom Alfalfa i kärl för 1 liter.

  • Mistys 11 juli 2010

    "" Det går inte att grodda de skalade frön vi säljer eftersom skalningen gjort dem oförmögna att gro""

    Det står att man inte kan grodda skalade frön, jag tror att det jag har är oskalade men originalpåsen är trasig och kastad så......
    Dom är visseligen bruna och inte vita som det stod att skalade var( wikipedia) så kanske de är oskalade då {dont-know}

    Tack för era svar iallafall, att ni orkar leta svar i värmen {sweat}

  • The_mama97mia 27 februari 2012

    Nu vänner puffar jag upp den här tråden.
    Jag har nu med gott resultat groddat alfalfa och mungbönor igen, och det är så himla gott och känns extremnyttigt!
    Våga prova säger jag bara, som en del annat jag rekommenderar så - om det går åt pipsvängen är det i a f inte så dyrt att kasta...

  • Hilmer54 27 februari 2012

    Oj vad jag blev sugen på en macka med keso,groddar och örtsalt.

    Måste nog igång igen det var ett tag sen sist.

    Har någon provat grodda torkade gröna ärtor?

  • The_mama97mia 10 april 2012

    Puffar här -
    jag har groddat ett tag nu igen, är lite periodare där, erkännes!
    Mungbönor gror fint, men blir lätt förstörda och - problem med skalen??? Försöker skölja i mkt vatten o liksom skumma bort dom.
    Hur gör ni?

    Alfalfa är min trognaste groddvän.
    Nu har jag köpt en del andra frön, smörgåskrasse som jag sår på - håll i er o kräks inte - trosskydd!!! Hade ingen bomull hemma och hush papper tycker jag torkar ut för fort... haha... Alla sätt är bra utom de tråkiga!

    Funderar på att grodda rädisfrön, det lär nog bli gott.
    Har fortfarande inte hittat rätt sorts solrosfrön, längtar så efter solrosskott, finns inget godare på frukostmackan!

    Mera tips från groddare runt om i riket???

  • soccermum 10 april 2012

    Skrivet av The_mama97mia den 11 apr 2012

    Puffar här -
    jag har groddat ett tag nu igen, är lite periodare där, erkännes!
    Mungbönor gror fint, men blir lätt förstörda och - problem med skalen??? Försöker skölja i mkt vatten o liksom skumma bort dom.
    Hur gör ni?

    Alfalfa är min trognaste groddvän.
    Nu har jag köpt en del andra frön, smörgåskrasse som jag sår på - håll i er o kräks inte - trosskydd!!! Hade ingen bomull hemma och hush papper tycker jag torkar ut för fort... haha... Alla sätt är bra utom de tråkiga!

    Funderar på att grodda rädisfrön, det lär nog bli gott.
    Har fortfarande inte hittat rätt sorts solrosfrön, längtar så efter solrosskott, finns inget godare på frukostmackan!

    Mera tips från groddare runt om i riket???


    Ang mungbönor/böngroddar:
    Välj i första hand mungbönor som inte behöver förvällas innan beredning. Skölj noga ett par matskedar torkade bönor. Blötlägg dem i cirka 10 timmar. Häll av vattnet, skölj bönorna i ljummet vatten. Låt rinna av. Lägg bönorna i en vid, stor glasburk,skål eller groddlåda. Ställ burken i mörkt utrymme, täck över med en luftig duk om du inte har groddlådan. Utvecklas bäst i värme 25°C. Låt gro i 3-4 dagar. Skölj dem två gånger per dag i ljummet vatten. Plocka bort hårda, icke grodda bönor. Ställ dem ljust i några timmar, så blir toppbladen gröna och vitaminrikare.

    Jag har hört (men inte provat) att ruccola och senapsfrö ska vara gott att grodda-någon som testat?
    Billiga fröer efterlyses för att köpa så-frön blir inte så ekonomiskt :(

    Alfalfa är annars det som groddas här hemma varje vecka *mums*

  • The_mama97mia 10 april 2012

    tack för tips!
    Jag kör mungbönor från Saltå Kvarn, tror jag det är, o groddburk med tre våningar.
    Mitt problem är när de börjar gro o liksom kryper ur skalet? Jag vill bli av med den gröna kapslen liksom.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.