Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grönpeppar sås?

  • Virre85 29 december 2008

    Hej jag undrar om någon vet hur man gör grönpeppar sås med grönpepparost i istället för korn? Vet att jag åt det förra nyår men hittar inte något recept på det.. Undrar oxå om man kanske kan göra en sås med cantado 4 sorters peppar, hur gör man i så fall?

  • The_mama97mia 29 december 2008

    ujuj.. överkurs för mig haha... har bara gjort grönpepparsås på påse. hmmm... ser tacksamt emot förslag på hur man gör på riktigt...
    *rodnar och ler generat*

  • Angel-61 29 december 2008

    Hej! Grönpepparost finns tyvärr inte i alla mataffärer. I de affärer som har den får man oftast köpa den i lösvikt i charken. Smält osten i en gryta på lågvärme och späd med gradde. Jag brukar även tillsätta lite grönpepparkorn som fått stå några timmar i ett halvt glas mjölk för att smaken ska framträda bättre. Lite kinesisk soja i såsen brukar jag också använda både för sältan och färgens skull. Smaka av med salt. Till detta brukar jag ha fläskfile stekt i skivor som får puttra en liten stund i såsen. Rätten är godast om man tillagar den en dag innan. Lycka till Angel-61

  • grill 29 december 2008

    Du kan nog anväda detta recept men byt ut osten bara. Lycka till
    Kvibille gräddsås

  • zudette 30 december 2008

    Jag gör alltid en en vit grundsås som jag smaksätter med grönpeppar (efter smak) och buljong (pulver eller bit av tärning). Sätt färg med någon droppe coloritsoya om du vill ha mer färg! Brukar bli himla gott!!!! Cantadouost använder jag gärna i sås. Det enklaste är att koka ihop osten med en burk creme fraiche eller , ännu hellre, ett paket grädde av valfri sort! Annars gör man som med grönpepparen - en vit grundsås som du smaksätter med den ost du gillar bäst - mängd efter tycke och smak!

    LYCKA TILL!!!(Y)

  • matnjutaren 30 december 2008

    Ingredienser:

    1 msk Smör
    1 hackad schallottenlök
    2 msk krossad grönpeppar
    1 msk fransk senap
    1 dl köttsky ( från köttet som stektes)
    3 dl vispgrädde
    salt och peppar

    Gör så här:

    Håll stekskyn varm.
    Hacka löken.
    Smält smöret i en kastrull och häll sedan i löken.
    Låt löken fräsa ett tag på svag värme.
    Tillsätt grönpepparen, senapen, steksky och grädden under omrörning.
    Låt såsen koka under omrörning tills den fått lagom konsistens.
    Salta och peppra efter egen smak.

    Så här gör jag "vanlig" grönpepparsås plus att ofta tar jag och hackar 1dl färska champinjoner som jag låter "puttra" med när löken stekes.

    Sitter och "klurar" nu på om du inte kan ta detta receptet och modifiera det med din ost istället. :)
    Jag hade tagit bort 1 dl vispgrädde och grönpepparkornen och ersatt det, helt enkelt, med osten din.:)
    Du borde ju kunna göra på samma sätt med den andra ost-sorten med.:)

    Lycka till! (L)

  • matnjutaren 30 december 2008

    Skrivet av matnjutaren den 30 dec 2008

    Ingredienser:

    1 msk Smör
    1 hackad schallottenlök
    2 msk krossad grönpeppar
    1 msk fransk senap
    1 dl köttsky ( från köttet som stektes)
    3 dl vispgrädde
    salt och peppar

    Gör så här:

    Håll stekskyn varm.
    Hacka löken.
    Smält smöret i en kastrull och häll sedan i löken.
    Låt löken fräsa ett tag på svag värme.
    Tillsätt grönpepparen, senapen, steksky och grädden under omrörning.
    Låt såsen koka under omrörning tills den fått lagom konsistens.
    Salta och peppra efter egen smak.

    Så här gör jag "vanlig" grönpepparsås plus att ofta tar jag och hackar 1dl färska champinjoner som jag låter "puttra" med när löken stekes.

    Sitter och "klurar" nu på om du inte kan ta detta receptet och modifiera det med din ost istället. :)
    Jag hade tagit bort 1 dl vispgrädde och grönpepparkornen och ersatt det, helt enkelt, med osten din.:)
    Du borde ju kunna göra på samma sätt med den andra ost-sorten med.:)

    Lycka till! (L)




    Glömde ju...:p
    Vill du sen "lyxa" till den lite så slå i lite cognac med. Den höjer grönpepparsmaken.(Y):D

  • Kirunakocken 1 januari 2009

    annars kan man koka en vanlig grönpepparsås, sila bort pepparkornen i slutet, för smaken blir sååå mycket bättre med pepparkorn.. och sedan avsluta hela såsen med att mixa ned lite naturell färskost precis innan servering.

    //Johan kock

  • zudette 1 januari 2009

    Skrivet av Kirunakocken den 1 jan 2009

    annars kan man koka en vanlig grönpepparsås, sila bort pepparkornen i slutet, för smaken blir sååå mycket bättre med pepparkorn.. och sedan avsluta hela såsen med att mixa ned lite naturell färskost precis innan servering.

    //Johan kock


    Ursäkta men är det jag som läser galet eller???? Vad menar du? "...sila bort pepparkornen i slutet, för smaken blir sååå mycket bättre med pepparkorn.. " - Ska de vara kvar eller inte??? Kan du förklara hur du menar!!!!!! Pepparkornen kanske inte ska krossas som jag brukar göra eller???:'(

  • Kirunakocken 1 januari 2009

    hej igen.
    jag menade att om man inte vill ha kornen (som kan upplevas för starka i munnen) så silar man bort dem precis i slutet, sedan rör man ned färskosten för en fylligare smak, då får man all den goda smaken från grönpepparen ändå :)
    Man kan självklart krossa dem när man gör såsen och abslout bränna av dem med lite cognac också.

    Ha det gott


    //Johan Kock

  • zudette 1 januari 2009

    Okej!! Då tror jag att jag förstår! Jag brukar alltid krossa grönpepparkornen i en mortel när jag gör min sås och det funkar bra, men tack för tipset!

  • Virre85 1 januari 2009

    Tack för alla tips. Jag köpte cantadou 4 sorters peppar och smälte ner i grädde med lite soja och redning blev jätte gott tillsammans med fläskfile och potatisgratäng..

  • MalinJ 2 januari 2009

    Jag använder också pepparkorn, gärna i lag. Gott och enklet recept:
    Grönpepparsås

  • snuosm 2 januari 2009

    Jag brukar alltid göra såsen i stekpannan med allt gott (steksky) från de stekta fläskkotletterna, eller -filéerna kvar i pannan, oavsett om jag gör med grönpepparkorn eller med pepparost i. Smarrigt, nu blev jag sååå sugen på det :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.