Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grönsaksblandningar?

  • allena 21 februari 2009

    Jag tycker mycket om att steka (eller grilla) mina egna grönsaksblandningar. Oftast brukar det vara vitkål, paprika, lök, champinjoner, men det kan variera och beror helt på vad jag har hemma. Jag häller över lite olja och kryddar beroende av vad det ska vara till, tex dill till fisk, vitlök till kött, osv.
    Nu undrar jag om någon vet om detta skulle vara möjligt att frysa in? Det skulle vara så bekvämt att ha allt färdighackat i frysen och bara ta fram och hälla i stekpannan.
    Hur blir vitkål, paprika, lök, champinjoner om man fryser in? Är det ens möjligt?

  • frucaos 21 februari 2009

    Får du inget ordentligt svar här så tycker jag att du testar med en liten sats. Men det borde ju gå -man kan ju köpa färdiga grönsaksblandningar i frysdisken ... Det är väl möjligen löken som jag tvekar lite om, men jag vet faktiskt inte.

  • LaJefa 21 februari 2009

    Det går bra att frysa dem, men förväll dem i lättsaltat vatten ett par minuter först.
    Jag älskar Romanesco, en blandning mellan blomkål och broccoli. Den säljs bara på vintern här så jag brukar köpa massor och förvälla och frysa in.

    Lycka till!

  • allena 21 februari 2009

    Skrivet av LaJefa den 21 feb 2009

    Det går bra att frysa dem, men förväll dem i lättsaltat vatten ett par minuter först.
    Jag älskar Romanesco, en blandning mellan blomkål och broccoli. Den säljs bara på vintern här så jag brukar köpa massor och förvälla och frysa in.

    Lycka till!

    Tack för era svar!
    Låter bra det här, men kan jag göra blandningen och förvälla tillsammans eller måste jag ta var sort för sej?

  • monac 21 februari 2009

    klart det blir frächast och godast färskt. men jag ser inga hinder att frysa???:o möjligen champinjonerna då som antagligen blir väldigt sladdriga oförvälda....frys inte dem råa...svamp innehåller för mycket vatten.


    lycka till!:)

  • LaJefa 21 februari 2009

    Du kan använda samma vatten , men jag rekommenderar att du förväller dem var för sig beroende på "hårdheten" i grönsaken. Smartast är att man förväller grönsakerna så att dem i slutändan har samma tillagningstid och tuggmotstånd. Vet att kineserna gör så, därför är all mat färdig samtidigt utan att något är överkokt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.