Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grytbitar av älg, - vad gör jag?

  • Mandelblom42 3 april 2009

    Hej alla matglada land och rike kring!
    Har just brynt en hög med grytbitar av älg (till en gryta är det tänkt) - jag ska bjuda skidglada vänner på den i påsk, men alla användbara recept är som bortblåsta.
    Hjälp mej, snälla, snälla, snälla ...

  • MalinJ 3 april 2009

    Jag brukar bryna grytbitar av älg med trattkantareller och klyftad lök. Kryddar med salt, grovmalen svartpeppar och rosépeppar. Häller på matlagningsgrädde och smaksätter med lite rödvin och vilt- och kantarellfond. Servera med klyftpotatis, pressad potatis eller ris och grönsallad. (Y)

  • Mandelblom42 4 april 2009

    Låter kanonbra! Tack för hjälpen. Det här receptet ska absolut prövas.

  • farmoringer 4 april 2009

    Här kommer mina förslag.

    Kakao-chili marinerad älggryta
    Vinmarinerad älggryta
    Älggryta
    Älgkalvsgryta

  • Mellanbellan 4 april 2009

    Jag brukar stoppa grytbitarna i en plastpåse med lite vetemjöl och skaka om så de blir panerade. Sen steker jag dem, häller över i en gryta med buljong, salt, peppar, lagerblad, lökklyftor och morötter i bitar och så får det puttra tills köttet är mört. Avsluta med grädde tills du har en lagom konsistens och smak. Det är också gott att smaksätta såsen med vinbärsgelé.

  • monfo 4 april 2009

    Jag gör alltid kalops av våra älggrytbitar, blir mycket godare än "vanlig" kalops

  • Tillberga 4 april 2009

    bryner bitarna tillsammans med lök och morötter och så i med vildfond och vatten och låt potatisen koka i de hela, krydda med enbär och lagerblad ja salt o peppar oxå förståss

  • anluk 4 april 2009

    Bryn bitarna, ha trattkantareller eller vanlgia gula kantareller i. En fint hackad gul lök i och sedan grädde. Salt peppar och soja. Mer behövs inte. super

  • Vixilia 4 april 2009

    Hej, jag brukar göra som Mellanbellan men jag har lingonsylt i grytan,gärna hemlagad.
    Det är jättegott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.