Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hackad eller pressad?

  • enAnnan 29 september 2008

    Hur föredrar du din vitlök?

    Hackar du eller pressar, och gör du det för smakens skull eller för att det är enklast?
    Eller använder du bara vitlökskrydda kanske?

    Har du vitlök i mycket eller är du en försiktig användare?

    Själv hackar jag min vitlök och har alltid gjort, äger inte ens en vitlökspress. Det gör jag både för smakens och enkelhetens skull, man hackar ju ofta lök eller annat också till middag.

    Och ja, jag har vitlök i mycket - mina barn är uppväxta på vitlök sedan bröstmjölken. :p

    Jag tycker att det är en underbar krydda!

  • anluk 29 september 2008

    Använder också mycket vitlök i maten. Pressar den oftast, men hackar ibland. Har ibland torkad vitlök (alltså inte pulver) istället, men färsk är ju bäst.

  • Ysi 29 september 2008

    älskar vitlök, det är en av favvo-kryddorna. det beror på vad jag lagar, men ibland pressar jag och ibland bara finhackar, smakar lika gott tycker jag!!

  • marwis 29 september 2008

    Använder mycket med vitlök:D River den alltid på ett litet rivjärn. Tycker den blir godast då, samt är rivjärnet väldigt lätt att diska!(Y)

  • gladavmat 29 september 2008

    Det är ju jättegott med vitlök!! Jag både pressar och hackar beroende hur stora de är, de största går ju inte ned i pressen. Dessutom tycker jag att det luktar gott om händerna när man hållit på med vitlök...knäppt eller hur :-))

  • piusamadeusmozart 29 september 2008

    Jag làgger den oftast pà bordet och slàr hàrt med handflatan sà skalet hoppar av och den blir làtt krossad. Fem sex klyftor gàr oftast àt varje gàng sà jag har inte tàlamod att stà dàr och skala och finhacka den.

  • Mellanbellan 29 september 2008

    Pressar oftast, inbillar mig att det ger mer smak. Använder även vitlökspasta när det är bråttom eller när vitlöken är torr eller slut. Det är tryggt att ha en sådan burk i kylen (Y)

  • MsChilly 29 september 2008

    Jag använder alltid vitlökspulver... mest för att jag tycker det är "obehagligt" med bitar i såser. Men har alltid en vitlök hemma iaf, bra att ha om man ska göra grytor liknande.... sen har jag vitlök i princip allt!

  • tantdrake 29 september 2008

    (L) på alla sätt....alltid....och i massor....jag vet att det sägs att vitlök kan dölja den mest misslyckade matlagning men för mej är vitlök ren och skär njutning! Jag äter lök i någon form varje dag. Ibland gör jag en liten ugnsform med gul lök, vitlök, purjolök och några skivor potatis med salt och någon pepparsort- underbart
    Ofta knäcker jag bara vitlöken som piusamadeusmozart gör, fast med knivens bredsida. Men jag river och hackar den lika gärna. Bara det är många klyftor :D

  • LaJefa 29 september 2008

    Jag älskar vitlök, men jag tycker inte om att man tar för mycket. Jag vill även känna av dom andra kryddorna och köttsmaken. Tycker att många överdoserar med vitlöken och även andra kryddor ibland.

    Tips!
    Jag har alltid en olja som jag steker i (använder den till det mesta, där har jag i ett par vitlöksklöksklyftor och torkad chili).

    Jag både river, hackar, pressar och skivar vitlök...beroende på vad jag gör för rätt. Måste säga att riva vitlöken "känns" som att man får bästa resultatet.

  • tantdrake 29 september 2008

    (Y) har också en liten flaska med olja och vitlök i....samt en annan med chilifrukter i...plus en med lime eller citron i, Man får se till att vara beredd :p

  • Jessika 30 september 2008

    Lat som jag är använder jag färdig pressad (köper billigt via jobbet), inte pastan som finns i tub. Den har samma smak som färsk eftersom den är färskpressad. Enda gången jag använder vanlig vitlök är om det ska vara små bitar.

  • JennyV 30 september 2008

    Jag älskar också vitlök, kanske till andras förtret ibland :o
    I 99% av fallen så pressar jag den ( 1 % hackar jag eller använder pulver)
    Har testat den färdiga på tub men tyckte den smakade konstgjort på nåt sätt?!!

  • Disen 30 september 2008

    Här blir det båda delarna, fast mest pressad. Är det egentligen någon skillnad i smaken oavsett om man hackar eller delar? Jag har ingen aning och känner nog ingen skillnad, men gott är det. :p:p

  • Prima 30 september 2008

    Vet inte hur det är m smakutdelningen beroende på hur man gör, men nog har jag hört att det går åt mer och blir mildare om man hackar...!?=

    Jag gillar vitlök, pressar för det mesta, finhackar nån enstaka gång, krossar aldrig (kanske man skulle testa i nån gryta - men det borde även här gå åt fler klyftor...eller?).

    Likaså har jag oftast i vitlöken i slutet av att rätten är slut om det är nåt m pasta. Är det en vanlig köttgryta el så har jag i den i långkoket, men det händer att jag pressar i en extra klyfta mot slutet.

    Sen har jag vitlök i köttbullar, köttfärslimpa o stroganoff med eftersom mina barn inte äter gula lökbitar, hur fint jag än försöker riva dom på rivjärnet.... :)

  • Lena 30 september 2008

    Jag före drar hackad vitlök(men i bland så pressar jag den beroende på vad jag gör)

  • Lena 30 september 2008

    Skrivet av Mellanbellan den 29 sep 2008

    Pressar oftast, inbillar mig att det ger mer smak. Använder även vitlökspasta när det är bråttom eller när vitlöken är torr eller slut. Det är tryggt att ha en sådan burk i kylen (Y)


    Vart hittar du vitlökspastan någonstans. (Låter himla enkelt att ha till hands)

  • babblis 1 oktober 2008

    Jag ÄLSKAR vitlök (L) å har i massor i maten å nästan varje dag.
    Ungarna älskar det oxå fast annan lök gillar de inte, men de får stå ut med att det finns i maten ändå:)
    Jag pressar den alltid. Köpte en dyr vitlökspress på Tupperware ¨men den gillar jag eg inte. Tycker de vanliga billiga är bättre!

  • Prima 1 oktober 2008

    Skrivet av babblis den 1 okt 2008
    Köpte en dyr vitlökspress på Tupperware ¨men den gillar jag eg inte. Tycker de vanliga billiga är bättre!


    Min favoritpress är Icas faktiskt. Man får med en utstansare till hålen för rengöring, jättesmidigt... Pressen är ganska snäv o häv"armen" ganska lång, avskyr när pressaren är för liten för behållaren så att det inte blir ordentligt pressat.

    det enda trista är att den blir ful i färgen, särskilt om man maskindiskar den...

  • babblis 1 oktober 2008

    Skrivet av Prima den 1 okt 2008

    Min favoritpress är Icas faktiskt. Man får med en utstansare till hålen för rengöring, jättesmidigt... Pressen är ganska snäv o häv"armen" ganska lång, avskyr när pressaren är för liten för behållaren så att det inte blir ordentligt pressat.

    det enda trista är att den blir ful i färgen, särskilt om man maskindiskar den...


    Ja de "vanliga" är bättre.. å särskilt de med utstansare.. Annars är de så tråkiga att göra rent. Det var just därför jag köpte den där dyrare för den går att fälla ut å göra rent. Men den är tjock å svår att få grepp om när man ska pressa samt att man måste ta i för kung å fosterland om det ska funka! NÄ fram för de gamla hederliga:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.