Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hackad eller pressad?

  • enAnnan 1 oktober 2008

    Jag som aldrig använder press måste ju fråga - går det inte att pressa med skalet på så blir den enklare att rengöra?

    Precis som jag gör när jag pressar potatis. Enda gången jag kokar potatis med skal på :)
    eftersom skalet fastnar så fint i pressen och det bara är att plocka ut och skölja av.

  • annelieberggren 1 oktober 2008

    Vit lök är ju en krydda som kan vara till nästan allt... :p jag trycker till klyftan med kniven, sen plockar jag bort skalet. Trycker till en gång till hårdare, sen hackar jag den fint. Då får man den både hackad och pressad (Y) i valfri storlek...

  • boz1965 1 oktober 2008

    Skrivet av Prima den 30 sep 2008

    Vet inte hur det är m smakutdelningen beroende på hur man gör, men nog har jag hört att det går åt mer och blir mildare om man hackar...!?=


    Visst blir det mildare när man hackar. Det blir också, IMHO, en finare och godare vitlökssmak. Dessutom har vitlök en tendens att bli besk om man pressar den.

  • Kicki8 1 oktober 2008

    Pressar oftast med icas vitlökspress.Hackar ibland. Och mosar till med kniven i marinader då man silar bort den senare.

  • Glitterfia 1 oktober 2008

    Jag älskar vitlök (L) Har det i nästan allt som det går att använda vitlök i.
    Jag river oftast min vitlök, finhackar den ibland och pressar någon gång bara.

    Köpte ett smidigt rivjärn på ikea billigt (rött skaft med en vit topp) som används flitigt till både vitlök och ingefära.

  • Almondy 1 oktober 2008

    :@ blää vitlök!

  • stepp567 1 oktober 2008

    (L) vitlök , pressar den oftast, händer enstaka gånger att jag hackar vitlöken.
    Använder vitlökspress eller hackar den med kniv, har inga problem med att
    ta av skalet på vitlöken, skalar vitlöken som jag skalar andra lökar, går hur bra som helst.

  • jas65 2 oktober 2008

    Jag slicar den med hjälp av knvibladet och blandar den med någon droppe matolja, och gör den till vitlöksmouse. Detta ger det bästa resultatet enligt mig.
    Mvh
    Höfta på med alla vitlökar
    Anders

  • angee 2 oktober 2008

    Jag har en vitlökskrossare när jag ska t.ex. steka vitlöken. Gör jag tzatsiki så pressar jag dock för att inte få några klumpar.

  • zonale 2 oktober 2008

    För mild vitlökssmak lägger jag ner hela klyftor, skivar eller hackar för kraftigare smak. Pressar den sällan och i så fall endast till aioli och liknande vitlökssåser.

  • frucaos 2 oktober 2008

    Skrivet av gladavmat den 29 sep 2008

    Det är ju jättegott med vitlök!! Jag både pressar och hackar beroende hur stora de är, de största går ju inte ned i pressen. Dessutom tycker jag att det luktar gott om händerna när man hållit på med vitlök...knäppt eller hur :-))


    Jag älskar också lukten av vitlök på fingrarna!(L)
    Krossar den under kniven, och hackar den sen. Men ibland händer det att vitlökspressen kommer fram. Har hört att hackad ska bli godast, men har inte provat hackat och pressat parallellt, så jag vet inte ...

  • boz1965 2 oktober 2008

    Skrivet av frucaos den 2 okt 2008

    Skrivet av gladavmat den 29 sep 2008

    Det är ju jättegott med vitlök!! Jag både pressar och hackar beroende hur stora de är, de största går ju inte ned i pressen. Dessutom tycker jag att det luktar gott om händerna när man hållit på med vitlök...knäppt eller hur :-))


    Jag älskar också lukten av vitlök på fingrarna!(L)
    Krossar den under kniven, och hackar den sen. Men ibland händer det att vitlökspressen kommer fram. Har hört att hackad ska bli godast, men har inte provat hackat och pressat parallellt, så jag vet inte ...


    Mjaeee... Jag använder helst handskar när jag hanterar lök öht, precis som när jag har fisk på menyn. Har också en speciell skärbräda till löken. Ska jag skiva vitlöken, och inte hacka den, använder jag helst mandolin.

  • Bok_Choy 3 oktober 2008

    Äter någonting med vitlök nästan varje dag, det är så gott.
    Jag brukar pressa ner vitlöken i soppor och grytor och liknande så att smaken framträder lite mer, men om jag ska steka eller ungnsbaka fisk eller kyckling brukar jag hacka och strö över för att det inte bara ska bli en vitlöksbomb utan smaka annat också.

  • monac 7 oktober 2008

    king solo-vitlökar(Y) kolla efter dem.
    då slipper man stå och pilla med att skala klyftor.
    Hackar eller river...beror på vad de skall vara till.

    vitlökspress går bort!(N)

  • gottgris 7 oktober 2008

    jag hackar alltid vitlök(Y)

  • Babzan 7 oktober 2008

    Pressar oftast klyftorna så slipper jag stå och hacka. Fast sen får jag ju tillbringa en stund med rengöringen men vad gör det.. Vitlök är ju bara så gott i nästan allting!:p

  • Okänd 16 oktober 2008

    Jag använder vitlökspressare, mycket enklare och snabbare. Jag använder vitlök i de flesta rätterna .

  • babbs 16 oktober 2008

    Jag använder mycket vitlök, mest hackad. Köper på burk eller hackar själv och lägger i en burk med lite olja, håller sig jättebra i kylen, då har man vitlök alltid.

  • kickiekblad 16 oktober 2008

    Älskar vitlök både pressar å hackar den

  • stepp567 23 oktober 2008

    Jag ÄLSKAR oxå vitlök(L) har i maten varje dag
    Använder oxå röd eller gul lök i maten.

    Pressar vitlök gör jag alltid:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.