Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Härliga rotfrukter

  • irrevirre 19 oktober 2010

    Nu är rotfrukterna härliga.
    Vad brukar ni göra med dom?
    Hur serverar och tillagar ni rödbetor?
    Jag ugnsrostar mest men vill gärna ha tips på variation!

  • amoz 19 oktober 2010

    Det är en av de saker jag gillar på hösten, alla dessa rotfrukter som man kan frossa i. Jag brukar både göraa gratänger med olika sorters rotfrukter och även ugnsbaka och då blandar jag friskt.

  • sva 19 oktober 2010

    {eat} Jag brukar bara koka rödbetorna mjuka och ta smör på dom medan dom är varma.
    Det tycker jag är gott. Prova så får du se vad du tycker.

  • MatAnders 20 oktober 2010

    Jag gillar verkligen ungsrostade gulbetor men så svårt att hitta undrar varför??

  • Mistys 20 oktober 2010

    Ugnsbakad butternut squash är jättegott. Finns fina nu på hösten. Detta är ju egentligen en pumpa.

  • sikaal 20 oktober 2010

    Skrivet av irrevirre den 19 okt 2010

    Nu är rotfrukterna härliga.
    Vad brukar ni göra med dom?
    Hur serverar och tillagar ni rödbetor?
    Jag ugnsrostar mest men vill gärna ha tips på variation!


    Dels lägger jag in rödbetor i ättikslag som vi använder som tillbehör till grytor eller till sylta. Dels gör jag rårakor av dem, bara grovriver 50/50 ca potatis och rödbetor, i pannan, lite salt och peppar, serveras med t.ex. stekt bacon. Ugnrostar är också gott.

  • FruAst 20 oktober 2010

    Koka rödbetorna först. All slags ost är gott på rödbetor. Getost är allra godast om man nu tycker om det. Ädelost är mer än helt okej. Jag skivar eller klyftar rödbetorna och lägger dem i en smord form och på med ost och gratinera och servera som tillbehör till kött o potatis. Kokta rödbetor klarar några dagar i kylen.

    Jag har gjort så här med rödbetor ett par år. Det var från början ett Arla recept, som var Mozzarella gratinerade rödbetor med kapris och knaperstekt bacon. Sen började jag göra gratinerade rödbetor i alla former. Jag tycker att det är hur gott som helst med varma rödbetor i alla former.

  • irrevirre 20 oktober 2010

    Det var många bra tips! Rårakor av rödbetor var helt nytt för mig. Spännande!
    Gärna mera tips:)

  • LEDIVO 20 oktober 2010

    Tycker mycket om att skiva upp och ugnssteka rotfrukter med olivolja och grovsalt.

    Korv är jag inte så glad för men den här grytan med rotfrukter och falukorv är verkligen god nu på hösten
    Korv- och grönsaksgryta

  • alindalinda 20 oktober 2010

    det senaste jag komponerade med rotfrukter är följande recept, som serverades med älgstek och kantarellsås.
    Rotfruktsgratäng


    Annars är ju soppor med rotfrukter mycket tilltalande.
    Just rödbetor är tacksamma som "fyllning" i vegetariska biffar/burgare, eller som ersättning för potatis... en sjysst sallad med kokta betor, couscous, persilja och fetaost är gött till en biff el dyl!

  • The_mama97mia 21 oktober 2010

    Andra rotsaker än rödbetor finns ju också nu -
    Glöm inte bort att testa palsternacka som råraka, antingen för sig själv eller blandat med potatis.
    Råriven morot och kålrot är en god råkostsallad.

    Palsternacksmos är också suveränt.

  • lelianda 21 oktober 2010

    Skrivet av irrevirre den 19 okt 2010

    Nu är rotfrukterna härliga.
    Vad brukar ni göra med dom?
    Hur serverar och tillagar ni rödbetor?
    Jag ugnsrostar mest men vill gärna ha tips på variation!


    Mycke rotmos med fläsklägg blir det så här års.
    Rödbetor är absolut godast kokta naturell, gärna ihop med lite getost, lite flytande honung och hackade valnötter gärna några salladsblad också. Underbart gott
    jag brukar lägga i klyftade äpplen i de rostade rotfrukterna ger en god brytning.

  • Cassiopeya 24 oktober 2010

    Rotmos, grönsakssoppa, kokta rödbetor med smör är några höstfavoriter :) Och som många andra skriver, ungsrostade. Häll över rikligt med olivolja, strö över timjan (gärna färsk), oregano, flingsalt och strimlade soltorkade tomater i olja, mums! {eat}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.