Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hamburgerpress, bra eller dåligt?

• maxxess 19 juni 2010

Jag var liten sugen på att köpa en hamburgerpress men stod över.. Att burgarna blir fina till formen är det ju ingen tvekan om men det som jag inte kunnat finna svar på är om konsistensen förbättras? Dvs håller burgaren/pannbiffen ihop bättre?

Vi har ju rätt grovmald färs i Sverige.

Länk till pressen jag funderade på:
    http://www.smartasaker.se/hamburgerpress-p-719-c-140.aspx

• The_mama97mia 19 juni 2010

Tjadu, tror nog mest att det hamnar under avdelningen onödiga prylar. Men jag har inte provat!

• jimboz 19 juni 2010

Jag skulle nog vilja vända på frågan..Behöver du en press för pannbiff..Jag tycker nog att halva tjusningen är kontakten med maten så jag sluter upp upp ordet onödiga prylar..Jag lägger köttet mellan 2 bakplåtspapper och kavlar ut färsen tunnt som jag anser en hamburgare skall vara..Jag brukar frysa in burgarna sedan för då är dom lättare att handskas med .

Jag vet att vi har olika syn på Burgares form här på MK och det är ju ballt men jag anser att jänkarna alltid ska överdriva proportionerna på sina prylar "less is more" är mitt motto.

• maxxess 19 juni 2010

Lite mer info..

Alltså, den färs man köper är rätt grov, när man grillar så är den lite skör. Det jag undrar är ifall en press liksom "limmar ihop" färsen bättre.

Köpta "biffar" innehåller 99% kött och de hänger ihop mkt bra (går ej sönder vid grillning).
    Hemgjorda biffar innehåller 95% kött och kanske 5% lök. Hänger ej ihop bra.

Min fråga är alltså egentligen om en press påverkar konsistensen?
    Eller skall man köpa en köttkvarn till assistenten och mala om färsen med lite lök? (ett tips som jag sett)

Vore kul att höra från nån med en hamburgerpress! :)

• Pinglan52 19 juni 2010

Jag köpte en hamburgerpress nån gång på 80-talet, onödig pryl, men har använt den jättemkt, och använder den fortfarande, tycker att biffarna håller ihop bra när jag använt den!

• maxxess 19 juni 2010

Härligt, det är sådant vi prylsugna vill höra :-)
    (eller de som köper exvis ICA.s nötfärs på 2.2 kg när det är extrapris)

Vilken press använder du?

• redd 19 juni 2010

Om du har i hakad lök så är det troligen en orsak till att dom går sönder, annars brukar man ha i andra saker som "limmar" ihop när man har i lök och dylikt.

Men var lite kreativ, offra en pet-flaska för att få en rund form och hitta sedan en mugg, glas eller dylikt att testa att pressa med. Tycker du det blir bättre köp pressen, ingen skillnad, skit i det. (och dubbelkolla så du har plats i skåpen för den innan du beställer ;)

• maxxess 19 juni 2010

Jag har riven lök.
    Hur jag än bär mig åt så blir det "knubbiga" biffar av det jag gör.
    Konsistens blir inte alls som en "köpeburgare". Inte för att de är goda, men jaq skulle vilja uppnå samma konsistens och form med min egen kryddning.

• jimboz 19 juni 2010

Om du tillsätter ett ägg samt kavlar ut burgaren så blir den pressad...

• Gnurf 19 juni 2010

Bara onödigt...

• Bumbis 20 juni 2010

Jag har en press och är jättenöjd med den. Den är bra pga det den heter, den pressar och därför håller burgarna ihop. Tjockleken bestämmer man själv beroende på hur mycket färs man använder. Jag använder inga tillsatser utan bara kryddor och vatten eller olja beroende på hur fet färsen är.
    15 % fett är perfekt, då blir dom saftiga och goda och jag brukar göra dom som 90 gr, då passar dom bra till både vuxna och barn och blir lagom tjocka.

• Clacke 20 juni 2010

Köpte en för att testa förra året.
    Måste säga att jag är väldigt nöjd.

Den fungerar bra till kött men lika bra om du vill göra tex lax- eller kyckling-hamburgare.

Jag rekommenderar ett köp.

• Pinglan52 29 juni 2010

Pressen jag har heter Albertini, made in Italy (Milano), inköpt på NK Hamngatan i Stockholm.
    När jag gör hamburgare så lägger jag bara i färsen och pressar ner den en gång, snurrar ett halvt
    varv och pressar igen. Steker dom i teflonpanna utan fett och kryddar med salt och svartpeppar
    när de är färdigstekta.

• MatAnders 29 juni 2010

Jag har hört att om man snittar dom med några snitt så reser dom sig mindre.

• Mistys 29 juni 2010

Jag har Tupperwares hamburgerpress och är mycket nöjd. Använder den jämnt till burgare. Jag kryddar bara min färs. Inget ägg eller annat onödigt ( då blir det ju pannbiffar). Tycker att dom håller sig platta och fina bättre sen man tryckt dom i hamburgerpressen än innan. Onödig pryl...? ja det är det säkert men jag är nöjd med min i allafall.

• Bianca 29 juni 2010

Skrivet av Pinglan52 den 19 jun 2010

Jag köpte en hamburgerpress nån gång på 80-talet, onödig pryl, men har använt den jättemkt, och använder den fortfarande, tycker att biffarna håller ihop bra när jag använt den!

Jag håller med Pinglan. Själv köpte jag min press via Tupperware för hundra år sen, då jag sålde själv, och har använt den supermycket. Onödig? näääääää....{eat}

....och biffarna håller ihop jättebra om man blandar ett ägg i köttfärsen.

• lisbethv 29 juni 2010

Även jag har en hamburgerpress från Tupperware som står i skåpet o tar plats.Onödig tycker jag.Har inte använt den på flera år Främst för att jag tycker de blir för små till köpta bröd. Nä jag fortsätter nog att köpa färdiga burgare att lägga på grillen{beauty}

• maxxess 3 juli 2010

Jag skall prova att mala om nötfärsen man köper med 3mm insats och se om den blir som "köpe".
    Då kan man krydda, ha i hackad lök mm och få ut allt i en smet.
    Återkommer när maskinen som den inköpta köttkvarnen passar i anländer.. (min gamla assistent fick R.I.P., inga tillbehör passar så det fick bli en ny Kenwood KM020 :-)

Dyra burgare det här.... hehe

• maxxess 6 juli 2010

Jakten på den sammanhängande burgaren..

Nu har jag provat att mala om köpt köttfärs med min nya assistent. Jag hade ca 350g blandfärs (hade ingen nötfärs hemma tyvärr), kryddor, en kvarts stor lök och ett halvt paket torrsaltad bacon. Malningen gick som en dans på ett litet kick. Färsen som kom ut var mkt mkt mera lättformad (lite torr dock), betydligt finare än den köpta.

Själva burgarplattandet var dock rätt träligt och slabbigt, jag "kavlade" ut färsen och tog ut rundlar.. Det får nog bli en press om man vill göra egna burgare i större mängd för infrysning.

Burgarna från ommald färs (ca 4mm tjocka) höll formen perfekt. Det var ett bra tips alltså, att mala om färsen med det man vill ha i.

Med köttkvarnen kan man nog mala ihop en hel del intressanta smaker, baconsmaken när allt är blandat genom malning var mycket mycket fin..

• maxxess 10 juli 2010

Nu har jag testat Clas Ohlssons billiga press ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149178567 ).

Det går att pressa (hårt) upp till 120g, mer än så och färsen rinner över om man trycker till rejält. Trots teflonyta så penslade jag grillolja i botten och topp för de sitter rätt rejält märkte jag. Man får vända upp&ned på botten och knacka/klappa innan burgaren trillar ut - även med oljad yta.

Resultatet blev tunna och jämna burgare, något man inte skulle fått till för hand så lätt. Vad mer kan man begära för 150 kr?
    På bilden är det egenmald färs vilken är mera finmald än i de flesta butiker.
    http://img120.imagevenue.com/img.php?image=34994_hamburgerpress_122_521lo.jpg
    (det kanske kommer reklam på ovan länk, går ju ej att bifoga bild i forumdelen..)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.