Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hamburgerpress, bra eller dåligt?

  • Mistys 10 juli 2010

    Mums! Dom såg fantastiskt goda och fina ut. maxxess. Superläckra skulle jag vilja säga. Min son fnös åt hemgjorda burgare förr tills han smakade mina. Köpta från frysdisken smakar ju ingenting, konsistensen är hemsk, läser man inte innehållsförteckningen och köper det som heter annat än "hamburgare" så mår man illa när man ser vad dom innehåller och jag förstår inte att man lägger pengar på sånt när det är ganska enkelt att göra egna med eller utan press :) Numer får jag inte köpa burgare längre.

  • Lisa00 10 juli 2010

    Jag köpte en hamburgerpress i våras och den har verkligen "gått varm" här denna sommar. Grillar man mycket så är det väl värt en investering i en sådan. Hamburgarna håller ihop mycket bättre, snabbt att forma och blir dessutom snygga i formen. Superbra med onödiga prylar ibland (Y) Blandar man 1 dl mjölk med 2 brödskivor till 800 g blandfärs så håller de formen bra och blir saftiga och fina {lashes}

  • maxxess 11 juli 2010

    Skrivet av Lisa00 den 11 jul 2010

    Jag köpte en hamburgerpress i våras och den har verkligen "gått Blandar man 1 dl mjölk med 2 brödskivor till 800 g blandfärs så håller de formen bra och blir saftiga och fina {lashes}


    Jag hade 1,2 kg rostbiff och ett paket bacon för att få lite fett. Det blev väldigt magert allt som allt.

    Med fint mald färs behöver man inte ha extra saker. Jag kan verkligen rekommendera en köttkvarn om man har en assistent/köksmaskin.

  • Lisa00 11 juli 2010

    Skrivet av maxxess den 11 jul 2010

    Skrivet av Lisa00 den 11 jul 2010

    Jag köpte en hamburgerpress i våras och den har verkligen "gått Blandar man 1 dl mjölk med 2 brödskivor till 800 g blandfärs så håller de formen bra och blir saftiga och fina {lashes}


    Jag hade 1,2 kg rostbiff och ett paket bacon för att få lite fett. Det blev väldigt magert allt som allt.

    Med fint mald färs behöver man inte ha extra saker. Jag kan verkligen rekommendera en köttkvarn om man har en assistent/köksmaskin.


    Jag har både assistent och köttkvarn, men brukar tyvärr inte använda den så ofta. Menar du att man mal rostbiff och bacon ihop? Det låter spännande. Värt att prova eftersom jag tycker att köttfärsen blir sämre och sämre. Lite trist!

  • maxxess 12 juli 2010

    Skrivet av Lisa00 den 11 jul 2010
    Jag har både assistent och köttkvarn, men brukar tyvärr inte använda den så ofta. Menar du att man mal rostbiff och bacon ihop? Det låter spännande. Värt att prova eftersom jag tycker att köttfärsen blir sämre och sämre. Lite trist!


    Burgarna som jag länkade bild till på föregående sida går ej att få till med köpt färs, inte så tunna och jämna (dock kan man mala om köpt färs vilket jag också testat). En hamburgerpress är ett bra verktyg vet jag nu, men jag tror mig ha kommit fram till att finmald färs är själva poängen om man vill ha en fast och fin burgare som inte är snustorr. Och så vet man vad som finns i... Fram med kvarnen alltså :)

    Jag malde kött, lök och bacon på 9 mm insats först och sedan kryddade jag och malde på 3 mm (den finaste)

    Denna malning smakade lite väl mkt "kött" för min smak, baconet försvann tyvärr, det skulle varit mera bacon. Annars, trots det lilla fettinnehållet så blev det bra.
    Konsistensmässigt kan jag bara säga perfekt.

    Har läst många tips om grov färs och mycket fett, men jag gjorde tvärtom.

  • The_mama97mia 22 maj 2011

    Snubblade över denna tråd idag när jag är sjukt sugen på att grilla hamburgare.
    Har inte köpt ngn press, funderar på att vara lite kreativ fast kanske inte med PET-flaska. Ska se vad skåpen erbjuder.

  • enaw 22 maj 2011

    köpte en från tupperware men den används inte alls längre... i mitt tycke blev hamburgarna för små för att passa köpebröd samt att vi gärna vill ha lite större

    Däremot så finns det pepparkaksformat i olika storlek som vi köpt på nån marknad vilket gör att vi bakar brödet med hjälp av en som är ca 10 cm i diameter och trycker ut hamburgaren i en som är ca 15 cm (egenmald färs, finmald) och får jättebra hamburgare. gör dem något tunnare i mitten där de kan resa sig ibland och slipper knubbiga burgare.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.