Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hårdkokt kålrot

  • knyppeltanten 7 december 2011

    Jag håller på att koka kålrot. jag har skurit den i tunna skivor och delat dem så det är tunna fina bitar. De har kokat en timme snart och är fortfarande väldigt hårda, inte som man vill att de ska vara, mjuka och fina. Jag ska göra rotmos och korv.
    Men är kålrot så himla hårdkokad? Jag har kokat flera gånger förr och det är lika hårdkokt. Eller gör jag något fel? Har vatten och så lite salt.

  • ingja17 7 december 2011

    Jag gjorde själv rotmos för en tid sedan och har varit med om precis samma sak. Kommer inte ihåg om det var likadant förr, det var säkert 20 år sedan jag gjorde rotmos.
    :p:p

  • Lenael 7 december 2011

    Har kokt rotmos många gånger men har aldrig råkar ut för det.
    kålrötter tar längre tid att koka än potatis men inte så lång tid.

  • goggy 8 december 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 7 dec 2011

    Jag håller på att koka kålrot. jag har skurit den i tunna skivor och delat dem så det är tunna fina bitar. De har kokat en timme snart och är fortfarande väldigt hårda, inte som man vill att de ska vara, mjuka och fina. Jag ska göra rotmos och korv.
    Men är kålrot så himla hårdkokad? Jag har kokat flera gånger förr och det är lika hårdkokt. Eller gör jag något fel? Hej undra hur du gör , för jsg skalar&tärnar dem i sockerbitstorlekar till stuvning &skalar skär tunna skivor till mos kokar upp dem när de börjar koka slår från dem låter de stå kvar ca 45 min sen hur mjuka som helst stuvningen räcker 1/2timme, mvh Ekologisk famare

  • evaldo 8 december 2011

    Kålrötter kan variera i hårdhet beroende hur, och var de växer.
    Otur om man råkar få för hårda, Kanske prova med små rötter,och ta några fler om det finns.

  • husmusen88 8 december 2011

    Är de för hårdkokta så är de ju som träbitar och osmakliga. Som evaldo säger, de kan variera beroende på hur och var de växer.

  • knyppeltanten 8 december 2011

    Tack, då vet jag att det inte är mig eller rötterna det är fel på utan att de är hårdkokta!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.