Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Helstekt fläskfilé

  • fruhagelin 8 maj 2010

    Hur gör man helstekt fläskfilé i ugn? jag har ingen sån ungs termometer, så behöver lite tips på värme och tids inställningar.

  • Glitterfia 8 maj 2010

    Hej
    Bryn fläskfilén i en stekpanna, krydda med de kryddor du vill ha och lägg sedan i en ugnsform. Ugnstek i 125º i ca 15-20 min. (När du köpt termometer är 65º innetemp på köttet perfekt för en saftigt filé. Låt filén vila en stund inlindad i folie innan du skär upp den så rinner inte köttsaften ur)
    Hoppas det ger en liten vägledning i allafall.

  • jimboz 8 maj 2010

    Bryn den ordentligt runtom och krydda efteråt med peppar och annat gott, sedan skiljer jag mig lite från Glitterfia och steker den i 175 grader i cirkus 15 minuter.

    Jag brukar aldrig krydda mitt kött innan som jag skall bryna för då smakar det skit av dom brända kryddorna. Däremot brukar jag massera in lite soya och salt innan jag bryner.
    När det är dax för ugnen så gnider jag in den franska utsökta pepparkombinationen..Grönpeppar, rosépeppar, vitpeppar och svartpeppar om jag har allt detta hemma.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.