Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemgjord filmjölk och yoghurt

  • carinatl 15 juli 2008

    Jag har gjort egen yoghurt, men blev inte helt nöjd. Är det någon som har recept och eller erfarenhet på hemgjord filmjölk och yoghurt? Kan man använda "paketmjölk"? Vilken kultur är bäst? Hur noga är temperatur och tid? Tacksam för alla tips och recept.

  • carinatl 15 juli 2008

    Nu är det 47 stycken som tittat på "Hemgjord filmjölk och yoghurt" intresse finns tydligen av att kunna göra detta själv. Är det verkligen ingen som har recept eller tips. Den jag gjorde blev lösare än den köpta och smakar mindre.

  • brii 15 juli 2008

    hej....
    jag gör yoghurt själv men har en yogurt maskin.
    jag har frågat en kompis hur hon gör:

    du behöver:
    1 liters termos
    1 liter mjölk (spelar ingen roll vilken typ)
    125g vit yoghurt utan socker


    hetta upp mjölken, sedan låt svalna till fingertempartur.
    vispa i yoghurten.
    häll kokande vatten i termosen, skölj och häll ut igen.

    fyll termosen med mjölk/yoghurt blandningen och stäng väl.
    lägg en filt runt termosen och lät vila i 12 timmare.
    sedan häller du upp yogurten i en karaff eller små vasar och ställer kallt i kylskåpet
    ca 2timmar
    sedan är din hemmagjord yoghurt färdig!!!


    den andvänder du di egen yoghurt i blandningen, un matsked räcker.
    detta kan du göra ca 10ggr sedan blir yoghurten sur, och du börjar om igen.

    behöver du hjälp eller något är oklart, hittar du mig här.:)

  • systeryster 15 juli 2008

    Lustigt att frågan kommer upp igen för jag skrev in ett recept häromdagen i en annan tråd om filmjölk,Enligt vår kokbok gör man filbunke genom att ta en liter mjölk som man hettar upp till precis under kokpunkten , låter den svalna och tillsätter 1 dl av gamla filen.Vill man ha gräddskikt får man tillsätta grädde.Ska stå övertäckt i portionsskålar i rumstemperatur i ca ett dygn tills de stelnat.Kyl dem sedan.Gäller bara att spara 1 dl och fortsätta proceduren.

  • carinatl 16 juli 2008

    Tack så mycket!
    Receptet på yoghurt var nästan detsamma som det jag använde fast med mer yoghurt tillsatt och att det ska stå längre, mitt var 6 timmar eller över natten. Bra att veta att det "bara" går att använda samma kultur 10 ggr.

    Filmjölken ska jag prova, går det med vanlig filmjölk eller måste man tex ha a-fil?
    Kan man använda denna filmjölk i all oändlighet eller är det som med yoghurten tex 10 ggr?

  • systeryster 16 juli 2008

    Kan upprepas i det oändliga ,tror jag för i vår kokbok talar de om att man måste köpa ny yoghurt när den eget satta börjar ändra smak eller konsistens, men det står inget sådant på filbunken.

  • MrsC 16 juli 2008

    Här är mitt recept på Filbunke:
    http://www.matklubben.se/recept/filbunke_10568.html

    Ha en skön Somma :D

  • brii 16 juli 2008

    Skrivet av carinatl den 16 jul 2008

    Tack så mycket!
    Receptet på yoghurt var nästan detsamma som det jag använde fast med mer yoghurt tillsatt och att det ska stå längre, mitt var 6 timmar eller över natten. Bra att veta att det "bara" går att använda samma kultur 10 ggr.

    Filmjölken ska jag prova, går det med vanlig filmjölk eller måste man tex ha a-fil?
    Kan man använda denna filmjölk i all oändlighet eller är det som med yoghurten tex 10 ggr?





    viltiden är viktig.
    erik (son n. 1) som bor i Tyskland och gör sin egen yoghurt, han med...
    berättade till mig, att hans yoghurt måste stå i 14timmar, innan den är färdig.
    när du hittat "din" tid, håller du dig till den...det är lite jobbigt i början när man ska ha igång allting..
    sedan går det nästan av sig självt!! :D

  • jollo10 18 november 2010

    vad är det för fel på köpt yoghurt och vad är skillnaden på hemmagjord och köpt yoghurt?

  • soccermum 18 november 2010

    Skrivet av jollo10 den 18 nov 2010

    vad är det för fel på köpt yoghurt och vad är skillnaden på hemmagjord och köpt yoghurt?


    Det är säkert inget fel på den färdigköpta yoghurten men det är rätt kul att göra egen och mina barn gillar att jag gör det =) Se gärna andra medlemmars inlägg i denna tråden så får du se vad de tycker också :) Den är dessutom nyare än den här tråden du letat upp ;)

    http://www.matklubben.se/matprat/oenskelaadan_41/egen_yoghurt__10670.html

  • stenwasa 10 september 2013

    recepten på hemmagjord filmjölk är i mitt fall fullkomligt bortkastat bor i ett land som inte vet vad fil mjölk är och därför kan jag inte ta sista dec och jobba vidare på den finns inte bakterie kulturen i tablettform eller liknande så man utgå från det läget

  • svengelsk 10 september 2013

    Gör ibland yoghurt men tycker också att den blir tunn så jag brukar sila av en del vassla med hjälp av en bit muslintyg. Kaffefilter lär också gå bra. Det blir ju en del jobb och jag måste erkänna att jag mest köper färdig. Jag har gjort kefir det sista året och försöker att komma ihåg att dricka en skvätt varje dag. Det är emellertid en smak som man får vänja sig vid.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.