Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hemgjord pommes non frites

  • The_mama97mia 13 mars 2008

    vill ha tips på hur man gör den bästa hemgjorda pommes frites - utan att fritera!!!!

    Hur gör ni???

  • tina62 13 mars 2008

    Kolla denna länken.

    http://www.matklubben.se/recept/hemfrites_18712.html

  • The_mama97mia 13 mars 2008

    tack för det... jag undrar också rent allmänt om detta med ibland lägga potatis i vatten innan. för att dra ut stärkelse. Ska man det när man vill göra egna pommes?
    När ska man göra det?
    *~)

  • guacamole 15 mars 2008

    Jag brukar göra klyftor istället för pommes i ugnen. Men sak samma - det är ju bara en annan form på potatisen:)

    Behåller skalet på och delar potatisen i smala klyftor.
    Oljar en ugnsplåt, på med potatisen och sedan saltar och kryddar jag med grillgrydda. (Låter man bli att ha olja "ovanpå" potatisen blir det mycket krispigare)

    För några dagar sedan provade jag den "Asiatiska laxen" härifrån. Till detta serverade jag potatisklyftor (utan skal) med olja, kummin, citronpeppar och salt. Det var en riktigt lyckad blandning!

  • farmoringer 15 mars 2008

    När jag gör potaisklyftor har jag både olja och lite flytande margarin...

  • evaldo 15 mars 2008

    Jag brukar strimla eller finklyfta potatisen och lägga på en plåt och stänka över olivolja, salt och pommesfriteskrydda ( ev. lite vitlökspulver) och röra om lite. Sen kör jag i ugnen på 225 grader tills potatisen börjar bli lite brun och knaprig. Rör om ibland så det blir jämnt brynt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.