Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjorda halvfabrikat?

  • redd 17 mars 2010

    Tänkte kolla om det är några som har några förslag på bra "halvfabrikat" man själv kan göra som helst skall stå sig en vecka i kylen och ändå gå fort att göra iordning till en riktig måltid.
    Nu pratar vi om att mat för 2personer skall ligga i pannan på 2min och helst börja serveras inom 10-15min och inte smaka begagnat vilket uppvärmd mat lätt gör.

    Spontant tänker jag att pankkakssmet borde klara sig i kylen om man förvarar den lufttätt.

    Tärnat kött, lite krydda och Cream freshe blir ju perfekt till pasta.
    Samma ingredienser men med kall pasta i kylen och sallad borde bli en god pastasallad (rädda då lite av flintasteken, gör sig väldigt bra småtärnad i sallader)

    Vad har ni fler för livlinor när ni vet att ni kommer komma hem sent och vara vrålhungriga?

  • siggemums 18 mars 2010

    Jag har varit tvungen att hitta på massor av rätter som man kan snabbt trolla fram för att få ihop jobb, träningstider och hungriga växande barn.

    De flesta grytor blir nästan bara godare av att stå till sig en eller ett par dagar här finns det massor av recept att välja mellan. Du värmer upp grytan medan du kokar ris och gör sallad. Soppor går också bra att värma.

    Nästan varje helg lagar jag en kyckling i ugn det tar lite tid men är väldigt enkelt och när du har kryddat den och satt in den i ugnen så klarar den sig själv sedan du behöver bara hålla tiden om du inte kan ställa in ugnen på avstängning.Du gör en jättegod sås på skyn och detta tål att värmas.
    Mina ungdomar tycker om att woka tex kyckling i bitar tillsammans med ris och frysta grönsaker. Kryddningen kan du variera efter smak. Tex massor av curry och kanske lite sky som blev om du tillagade den själv. Det finns även färdiga woksåser. Aven spagetti kan du steka upp med grönsaker och men valfritt kött eller korv.

    Arlas färdiga fisksoppa, sätt till ett paket blandade frysta fiskbitar i kuber och frysta grönsaker eller färska broccoli eller sugarsnaps tex behover knappt kokas upp, servera ett gott bröd till och middan är klar på max 5 min.
    Egen pyttipanna gör du med frysta potatistärningar stek dem tillsammans med köttrester, korv mm servera med stekt ägg och rödbetor.
    Pannbiff och köttbullar går bra att värma utan att de smakar dåligt. Gör ett färdigt potatismos av kokta kalla potatisar.Lite pyssligt men det funkar.Eller gör hamburgare som du värmer. Servera med bröd och sallad.
    Pasta carbonara med spagetti, stekt bacon och en burk creme bonjour vitlök och örter.
    En fryst portionslaxbit i påse tillagar du 4 min i mickro servera med en sallad och kall sås gjord med turkisk yougurt , salt ,peppar och stenbitsrom.
    Av överblivet potatismos steker du snabbt potatisbullar som serveras med champinjonsås och stekt bacon.
    Du kan förbereda genom att steka köttfärs till en god röra och sen göra en pizza med färdigköpt pizzadeg eller servera i pitabröd eller gratinera i ugn med pasta och en färdig ostsås.

    Kokta ägg är bra att ha i kylen själv tar jag gärna ett par mackor med ägg och makrill i stället för middag när jag kommer hem. Du gör också snabbt en spenatsoppa med fryst hackad spenat servera med kokt ägg.

  • The_mama97mia 18 mars 2010

    Kokt tärnad potatis - suveränt att ha på lut i kylen. Antingen till ngn form av pyttipanna, eller gör en snabb stuvad potatis, eller värm i mjölk till potatismos.

    Begagnad mat - haha det lät roligt... Men visst är det så att nylagat är godast...

  • Glitterfia 18 mars 2010

    Stekt fläsk och kokta snabbmakaroner. Det brukar jag göra när jag inte vill lägga någon tid på matlagningen. Supergott och middagen är klar på 5 minuter.

  • Mistys 18 mars 2010

    Lasagne tycker jag blir godare om den får stå ett dygn eller två. Gör ofta en på söndagen som sen äts måndag eller tisdag.

    När jag köper mycket färs gör jag ibland hamburgare. Kryddar och tar ut rundlar med en form jag har sen fryser jag dom mellan smörpapper så har man färdiga klara att ta fram snabbt för stekning. Godare än köpta frysta.

    Jag steker också hel kyckling och gör som tipset här ovanför eller gör currysås. Rensar och bettar ner kycklingen i såsen, in i kylen. Håller 3-4 dagar utan problem eller fryser så, med sås och allt.
    Ofta gör jag detta också på söndagen så behöver jag bara koka ris sen på ex onsdagen.

  • boz1965 18 mars 2010

    Jag brukar göra storkok med 7-8 olika rätter ett par ggr i månaden och frysa in portionsvis.
    Hur enkelt som helst att stoppa in i micken och koka lite potatis, ris eller pasta till när man är hungrig. Tar några minuter bara.

  • maman 19 mars 2010

    Köp torra bönor, finns ju hur många olika sorters som helst, koka dom själv och frys i lagom stora förpackningar.
    Tina i mikron eller i vatten på spisen eller lägg direkt i gryta eller soppa.
    Det kan ju även göra underverk med "begagnad" gryta eller soppa som plötsligt blir en ny rätt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.