Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjorda hamburgare

  • majamia 20 februari 2009

    I morgon ska vi bjuda våra kompisar på bio hemma och har gjort en liten kiosk där man kan köpa godis, detta är sonen mest intresserad av :D:D:D:D

    Tänkte bjuda på hemmagjorda hamburgare efteråt. Hur kryddar ni era? jag brukar ha i grillolja när man grillar men det är kanske inte så bra när man steker.

    Vi ska ha klyftpotatis och bröd till, coleslaw
    lök, ketchup, bostongurka, sallad, tomat, ost, gurkmajonäs, dressing, torkad lök, har jag glömt något??

    Tacksam för tips! :D

  • dystraior 20 februari 2009

    Hej

    själv brukar jag krydda mina med lökpulver, vitlökspulver, salt, peppar och en buljongtärning som jag löser upp i vätska, beroende på hur många du ska göra, men ungefär 1 dl vätska till 5hg färs. Sen så skulle jag rekommendera majonäs då jag älskar detta på burgare.

    Ior

  • majamia 20 februari 2009

    Skrivet av dystraior den 20 feb 2009

    Hej

    själv brukar jag krydda mina med lökpulver, vitlökspulver, salt, peppar och en buljongtärning som jag löser upp i vätska, beroende på hur många du ska göra, men ungefär 1 dl vätska till 5hg färs. Sen så skulle jag rekommendera majonäs då jag älskar detta på burgare.

    Ior


    Tack för svaret, jag har tagit fram 2 kg nötfärs och hoppas att det räcker till 8 pers varav 4 barn

  • majamia 20 februari 2009

    Skulle även bli glad för kul tips på passande dukning, tycker att dukningen är minst lika viktig som maten (Y)

  • Okänd 20 februari 2009

    Ditt koncept är jättebra!
    Det är tydligen bara själva burgarna som som du inte "vet" hur du skall krydda.
    Salt, peppar, kanske lite vitlök, ett ägg, det är allt som behövs i en riktig hamburgare av nötfärs.
    Stek/grilla sakta, inte för hög värme, gärna lite svagt rosa antydning inuti.
    Servera med de tillbehör som du tänkt och succén är given!
    Happy Meal önskar:
    Janne-G & Lillan

  • majamia 20 februari 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 20 feb 2009

    Ditt koncept är jättebra!
    Det är tydligen bara själva burgarna som som du inte "vet" hur du skall krydda.
    Salt, peppar, kanske lite vitlök, ett ägg, det är allt som behövs i en riktig hamburgare av nötfärs.
    Stek/grilla sakta, inte för hög värme, gärna lite svagt rosa antydning inuti.
    Servera med de tillbehör som du tänkt och succén är given!
    Happy Meal önskar:
    Janne-G & Lillan


    Tack! :D så jag ska inte ha tex någon hp-sås i biffarna?

  • s-80 20 februari 2009

    Jag brukar använda en smaksättare som heter Bullfighter finns på Maxi att köpa

  • The_mama97mia 20 februari 2009

    Jag brukar vilja ha mina hamburgare ganska peppriga, men har ingen särskilt krydda annars. Ungarna är glad i färdigköpt hamburgerdressing från MAX.
    2 kg köttfärs till 8 pers! 250 grammare? Det måste ju räcka!!!! (Y)

  • bakakaka 20 februari 2009

    När mina barn var små så brukade jag ha en vit pappersduk på bordet när dom hade barnkalas, sen fick dom små gästerna själva rita och måla fina motiv på duken. Det brukade dom gilla.

  • majamia 21 februari 2009

    Tack för alt tips (Y):D
    Det ska bli kul med bio och hamburgerkväll hemma. Det är så roligt att planera och fixa med. Jag har gjort en väldigt glittrig och fin kioskskylt där man kan köpa popcorn i strutar och klubbor, tablettaskar, små choklad och smågodis mm! :D
    Vi har även skickat hem egengjorda biobiljetter till familjen som ska komma. Så idag blir det fokus på dukning och matlagning och städning som inte alls är lika kul tycker jag även om jag gillar när det är rent och snyggt, men man kan ju inte gilla allt lika:p
    Trevlig helg! :D

  • pytte24 21 februari 2009

    När jag gör hamburgare så brukar jag ha i dijonsenap, det blir kanon!

  • The_mama97mia 6 juni 2010

    *puffar upp förra årets tråd*
    jag ska grilla hamburgare ikväll och tänker att det kan bli mkt grillade burgare i sommar om vi har tur.

    Jag ska ha i extra röksmak i min hamburgerfärs, har tagit upp 6 hg nötfärs, kör nog utan ägg, men ska ha i ngn BBQ sauce, lite rökessens och peppar förstås.

    Har ni ngn favorit v g hamburgerdressing? Tänkte försöka gör en liten smalare variant baserad på yoghurt?

  • boz1965 6 juni 2010

    Skrivet av mama97mia den 6 jun 2010

    *puffar upp förra årets tråd*
    jag ska grilla hamburgare ikväll och tänker att det kan bli mkt grillade burgare i sommar om vi har tur.

    Jag ska ha i extra röksmak i min hamburgerfärs, har tagit upp 6 hg nötfärs, kör nog utan ägg, men ska ha i ngn BBQ sauce, lite rökessens och peppar förstås.

    Har ni ngn favorit v g hamburgerdressing? Tänkte försöka gör en liten smalare variant baserad på yoghurt?


    Den här funkar fint att göra med turkisk yoghurt som har fått rinna av ett par-tre timmar i kaffefilter, det är bara att byta ut majonnäsen:

    Hamburgerdressing med tryck

  • MatAnders 6 juni 2010

    Här e några bra knep för att få dom perfekta hamburgarna
    http://www.youtube.com/watch?v=GAibKAtImGs

  • The_mama97mia 6 juni 2010

    Tack Boz, har sparat dina recept!
    Tack Anders för inspiration!

  • The_mama97mia 6 juni 2010

    ...man... those burgers were gooooood....

  • jimboz 6 juni 2010

    Här har vi en till synes god kryddblandning på burgare med senap och annat nice..Jag plattar alltid ut mina burgare till max, jag gillar inte pannbiffstora burgers....
    http://www.youtube.com/watch?v=HBgb3vvq_x4&feature=related

  • boz1965 6 juni 2010

    Skrivet av jimboz den 6 jun 2010

    Här har vi en till synes god kryddblandning på burgare med senap och annat nice..Jag plattar alltid ut mina burgare till max, jag gillar inte pannbiffstora burgers....
    http://www.youtube.com/watch?v=HBgb3vvq_x4&feature=related


    Tjocka och rejäla burgare (burgare under 150g är barnmat :D) och rosa i mitten, ska det vara här. Men smaken är ju som baken :D

  • The_mama97mia 6 juni 2010

    hmmmmmmmm... ja var o en har ju sin smak.
    Jag var nöjd med mina knubbiga burgare idag. Smaken var *wow*
    Jag äter aldrig på McD mer

  • jimboz 6 juni 2010

    Man har ju lite olika referenser när det gäller burgare...Jag är uppväxt med Sibyllas 150gr så det är såna jag försöker efterlikna när det gäller burgare. Men det kan ju vara så att jag inte är tillräckligt bredkäftad för pannbiffsmodellen :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.