Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp!!!

  • kajsa36 4 november 2009

    Hjälp..:'(
    Kollade kontot och kunde konstatera att denna månad blir tuff...
    Skulle behöva hjälp med maträtter som är dryga (räcker till många ) och framförallt billiga..:p

    Som tur är (Y) så är det inte helt ebb hemma kollade frysen och såg att vi hade bla... köttfärs, kycklingfile, falukorv, kassler, fläskfile, benfrikotlett , snitzel och frysgrönsaker .
    Skafferivaror finns lika så pasta,ris och potatis..

    Har ni några förslag på maträtter där jag kan andvända mig utav det jag har hemma och inte behöver handla så mycket vore jag jätte tacksam... KRAM (L)

  • Gnurf 4 november 2009

    Soppa är drygt, billigt, gott, nyttigt. Jag köpte 1,1kg nötbog för 45pix i förrgår och kokade köttsoppa på...totalkostnaden blev kring 65pix för 10 stora kroppsbyggarportioner :) så 6,50 per portion är väl ganska nice price!?? Ett hembakt bröd till det så slår dietisterna volter av glädjefnatt (Y)

    Istället för bog kan du använda köttfärs.(Y)

  • maria_wijk 4 november 2009

    T.ex.
    Korvstroganoff är drygare än vanlig stek korv.
    Köttfärssås kan drygas ut med morot utan att man förlorar i smak.
    Gryta av kycklingfilé och grönsaker räcker till fler än rena filéer.
    Frysta grönsaker går utmärkt att göra soppa på.

  • kajsa36 4 november 2009

    Tackar Tackar..(Y)

  • Erajscha 4 november 2009

    * Kasslerwok där man tar en påse wokgrönsaker (behöver inte vara den dyra sorten) kasslern strimlad och så wokar det och serverar med ris.

    * Korv stroganoff är ganska drygt sätt att använda falukorven

    * dryga ut köttfärssåsen (vilket också gör den mustigare och godare) med grovrivna morötter.

  • Schnitt 4 november 2009

    Jag kan verkligen rekomendera Linas matkasse!
    Hemlevarans av mat för 5 dagar med recept medföljande. Runt 400 kr första gången du beställer sedan runt 700 för en veckas rikrigt bra mat. Googla sidan och läs om den! =)

  • maria_wijk 4 november 2009

    Skrivet av Schnitt den 4 nov 2009

    Jag kan verkligen rekomendera Linas matkasse!
    Hemlevarans av mat för 5 dagar med recept medföljande. Runt 400 kr första gången du beställer sedan runt 700 för en veckas rikrigt bra mat. Googla sidan och läs om den! =)


    Idén är bra men funkar nog inte lika bra för oss utanför storstäderna. Just dessa har väl distributionsnät Stockholm?

  • frucaos 4 november 2009

    chicken-fried-rice ...
    Potatis- och löksoppa.
    Potatisbullar/plättar alt raggmunkar. Servera falukorv till, och lingonsylt. Ev lite strimlad vitkål - det är gott.

  • flingsalt 4 november 2009

    Använd kasslern i pastasås. :)

  • Snoops 4 november 2009

    Uj!
    Att ha lite pengar är min vardag. Jag vet precis hur det känns!

    Kål, lök och rotfrukter är det säsong på nu. De är billiga och nyttiga och man kan variera dem i oändlighet.
    Allt från Wok, grytor, soppor, stuvningar, ugnsrostat, pytt osv.

    Såg att man kunde köpa en 5 kilos säck med potatis på Maxi och 800g (ca 5 st) pangasius filéer för 29.90 på Willy's den här veckan,
    Potatis är en bra grund i soppor och grytor och den mättar.

    Lycka till.

  • PepsiLemon 4 november 2009

    Hej, Jag är ganska så ny här och har inte lagt upp några recpet eller så ännu. Har inte heller koll på "regelverket" eller vem som känner vem.

    Jag älskar att laga mat och så god mat som möjligt efter de förutsättningar man har. Det du har i frysen är ganska så likt det jag har och jag gör mycket grytor och soppor och gratänger.
    Till stor del för vi tycker det är jättegott, men också för att det går att förbereda och värma vilket är nog så viktigt när man har barn som idrottar mycket och vi kommer hem sent eller på olika tider.

    Kycklinggryta eller kycklingsoppa på dina filer. Jag har ett kanonrecept på en gryta med fläskfile, ska försöka lägga ut det. Den gryta utökar du med lite bacon och kanske svamp så blir den jättedryg.

    Falukorv kan man göra massor av förutom stroganoff, också lite grytaktigt. Dryga ut med grönsaker - wokgrönsaker och krossade tomater är jättegott till falukorv.

    Kassler är jag inte så jättebra på, eller har kört fast för min dotter vägrar att äta kassler men igår gjorde jag ett påhitte recept som inte alls var avancerat och det har jag sparat bland mina recept, kolla gärna. Jättegott tycker jag.

    Lycka till denna månaden!

  • kanelgumman 4 november 2009

    Skrivet av Schnitt den 4 nov 2009

    Jag kan verkligen rekomendera Linas matkasse!
    Hemlevarans av mat för 5 dagar med recept medföljande. Runt 400 kr första gången du beställer sedan runt 700 för en veckas rikrigt bra mat. Googla sidan och läs om den! =)


    Låter jätte bra, men en sak som "stör" mig är att det enbart är mat för fem dagar. Varför får man inte mat över helgen? En vecka består ju av sju dagar. :P

  • boz1965 4 november 2009

    Den här är både god, snabb och billig:

    Korv à-la Forsell

    Den här går inte heller av för hackor:

    Pollo Don Corleone

    Gillar du wok så kanske det här är nåt för dig, den kan göras på både fläskfilé och kycklingfilé - det är vad man känner för just då:

    Thailändsk sötsur chilifilé

    Lycka till! :)

  • Okänd 4 november 2009

    Brödpudding?
    Kommer ihåg mammas brödpudding, kanongott, men man visste att det var snålt om pengar när det serverades brödpudding.
    Tyvärr så vet jag inte hur hon bar sig åt, de recept som finns i dag stämmer inte överens med den brödpudding som hon gjorde.

    Eller varför inte pytt i panna, något måste väl finnas kvar, eller?
    Men av det som du hade kvar i frysen kan du ju laga rena rama lyxmaten,
    med lite tillbehör förstås!

  • kajsa36 5 november 2009

    Tack så mycket för alla tips (Y)
    .... fortsätt gärna.. (L)

  • Gnurf 5 november 2009

    Släng ihop en krämig Pastagratäng med kassler och wokgrönsakerna, kör en råkostsallad till det med vitkål, morötter och rödlök. Drygt, billigt och gott...(Y)

  • welma 5 november 2009

    har du ägg mjölk o mjöl hemma? gör ugnspannkaka (ev med bacontärningar i) eller omelett i ugn med grönsaks-, skink- eller svampstuvning.
    köttfärs - köttfärsgratäng med potatis, chiliconcarne, köttfärslimpa
    falukorv - korvpanna med ris eller pasta till
    benfri kotlett, fläskfilé, kassler o kycklingfilé - gör grytor o gratänger dryga ut med mycket rotfrukter o grönsaker.
    Raggmunkar eller rotfruktskaka med t ex köttbullar eller bacon till är rätt billigt
    Hemkunskapsklassikerna makaronipudding o fransk vardagssoppa är billiga altenativ.

    Lycka till !

  • LEDIVO 5 november 2009

    Gick igenom mina recept för att se vad du skulle kunna ha nytta av utifrån det du hade hemma.
    Har du ägg kan du göra ugnspannkaka någon dag - Det är billigt. Du hittar recept på det också hos mig om du inte har.
    Lycka till!
    Chili con carne på mitt vis
    Färspannkakerulle
    Korv- och grönsaksgryta
    Köttfärs och potatisgratäng med lök, tomat, morot och persilja
    Lasagne modell större
    Potatisgratäng med kassler, morötter och lök

  • Schnitt 6 november 2009

    Skrivet av Metalmaid den 4 nov 2009

    Skrivet av Schnitt den 4 nov 2009

    Jag kan verkligen rekomendera Linas matkasse!
    Hemlevarans av mat för 5 dagar med recept medföljande. Runt 400 kr första gången du beställer sedan runt 700 för en veckas rikrigt bra mat. Googla sidan och läs om den! =)


    Idén är bra men funkar nog inte lika bra för oss utanför storstäderna. Just dessa har väl distributionsnät Stockholm?



    Jag e inte helt säker men mamma o far bor utanför malmö o de får hemkörning..kolla hemsidan iaf! Tror inte de är så begränsade. E det hemkörnig så e det ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.