Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp ang frysning

  • Nina1987 27 mars 2010

    Hej!
    Jag undrar ifall man kan frysa pajer som man har gjort med äggstanning och ost ovanpå??
    Jag behöver hjälp med det för att jag vill inte misslyckas med att göra pajerna sen fryser jag in dem och sen går dem inte att äta..
    Därför frågar jag er här..
    Tacksam för svar så fort som möjligt..
    Mvh: Nina

  • ThomasP 27 mars 2010

    Jo det går men är godast om man fryser bara skalet och gräddar senare// Mvh Thomas

  • Nina1987 27 mars 2010

    Ok.. Fast man har mjölk i äggstaningen??
    Mvh: Nina

    Skrivet av ThomasP den 27 mar 2010

    Jo det går men är godast om man fryser bara skalet och gräddar senare// Mvh Thomas

  • Erajscha 27 mars 2010

    Ja det har jag gjort flera gånger. Det funkar.

  • Nina1987 27 mars 2010

    Ok.. Tackar så hjärtligt.. ;)

    Skrivet av Erajscha den 27 mar 2010

    Ja det har jag gjort flera gånger. Det funkar.

  • Gnurf 28 mars 2010

    Mjölken är inget problem, snarare ägg/mjölk-blandningen. Jag skulle inte frysa äggstanning, det går säkert att äta efter upptining men med en klar kvalitetsförändring...tror jag...{dont-know}

  • Nina1987 28 mars 2010

    Ok.. Hur ska man göra då om man inte ska ha äggstanning i??

    Skrivet av Gnurf den 28 mar 2010

    Mjölken är inget problem, snarare ägg/mjölk-blandningen. Jag skulle inte frysa äggstanning, det går säkert att äta efter upptining men med en klar kvalitetsförändring...tror jag...{dont-know}

  • boz1965 28 mars 2010

    Äggstanningen kan bli lite grynig om man har otur. Men på det stora hela brukar det funka ganska bra. Men det innebär ju alltid en viss kvalitetsförändring när man fryser saker.

  • Nina1987 28 mars 2010

    Ok.. För jag tänkte så här.. Om man gör färdigt pajerna ´helt och sen låter dem svalna och sen fryser in dem för att sedan ta upp dem eftersom man ska äta.. ;)

    Skrivet av boz1965 den 28 mar 2010

    Äggstanningen kan bli lite grynig om man har otur. Men på det stora hela brukar det funka ganska bra. Men det innebär ju alltid en viss kvalitetsförändring när man fryser saker.

  • Bumbis 28 mars 2010

    Dom flesta frysta pajer man köper i butiken har äggstanning i sig och där är det ju inga problem så det borde det ju inte vara med hemlagade heller. Jag har flera gånger fryst in bitar som blivit över och dom har varit lika fina och smakat lika gott.

  • Nina1987 28 mars 2010

    Ok.. Men dem som är i affären har ju massa konserveringsmedel i sig.. ;)
    När vi gör det hemma så har vi ju färskvaror.. ;)
    Men det ska funka tror jag med..
    Tackar så hjärtligt för svar.. ;)

    Skrivet av Bumbis den 28 mar 2010

    Dom flesta frysta pajer man köper i butiken har äggstanning i sig och där är det ju inga problem så det borde det ju inte vara med hemlagade heller. Jag har flera gånger fryst in bitar som blivit över och dom har varit lika fina och smakat lika gott.

  • Gnurf 28 mars 2010

    Jag säger inte att det inte går, bara att det nog blir en kvalitetsförändring. Pasta, ris, ägg är sådant jag undviker att frysa. Men prova...ät någon färsk...å sen någon upptinad. Återkom med Rapport. De lärde tvista ju...som du märker...:)

  • Nina1987 28 mars 2010

    Ok.. Jag testar och ser.. Dem flesta säger att det går.. ;)
    Tackar för att du har hjälpt mig.. ;)

    Skrivet av Gnurf den 28 mar 2010

    Jag säger inte att det inte går, bara att det nog blir en kvalitetsförändring. Pasta, ris, ägg är sådant jag undviker att frysa. Men prova...ät någon färsk...å sen någon upptinad. Återkom med Rapport. De lärde tvista ju...som du märker...:)

  • jimboz 28 mars 2010

    Jag har fryst in makaronilåda och visst blir det lite grynigt men i det stora hela är det en förlust jag gärna tar...

  • Nina1987 28 mars 2010

    Ok.. Ja det gör man ju om det blir grynigt.. Man känner ju inte det heller pga allt annat som är i.. ;)

    Skrivet av jimboz den 28 mar 2010

    Jag har fryst in makaronilåda och visst blir det lite grynigt men i det stora hela är det en förlust jag gärna tar...

  • Roskerstin 28 mars 2010

    Hej, jag fryser ofta in pajer, eftersom jag älskar pajer och det är absolut inga problem. Tänk bara på att när du tinar den så antingen långsamt i kylen och värm försiktigt i micron eller om du använder pajen fryst direkt i micron så börja med svag värme på kort tid och öka successivt med högre värme men fortfarande korta tider, så hoppas jag att du blir nöjd. Jag har då aldrig känt någon kvalitetsförsämring utan tycker att den är i alla fall nästan lika god som nygjord. Oftast gör jag skink- och ostpaj och den funkar jättebra. Lycka till!

  • Nina1987 29 mars 2010

    Ok.. Tackar.. Jag älskar pajer oxå.. Jag testar att frysa in dem..

    Skrivet av roskerstin den 28 mar 2010

    Hej, jag fryser ofta in pajer, eftersom jag älskar pajer och det är absolut inga problem. Tänk bara på att när du tinar den så antingen långsamt i kylen och värm försiktigt i micron eller om du använder pajen fryst direkt i micron så börja med svag värme på kort tid och öka successivt med högre värme men fortfarande korta tider, så hoppas jag att du blir nöjd. Jag har då aldrig känt någon kvalitetsförsämring utan tycker att den är i alla fall nästan lika god som nygjord. Oftast gör jag skink- och ostpaj och den funkar jättebra. Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.