Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp en allergiker!!

  • Lilla_Mymlan 27 april 2011

    Fick ganska nyligen besked om att jag är allergisk mot både det ena och det andra, eller iallafall att jag ska vara utan de mest 'vanliga' ämnena i 3 månader, dvs sommarn for åt pipsvängen matmässigt. Hjälp mig hitta bra recept! Sådant jag inte får äta är t.ex
    mjölkprodukter
    jäst
    kakaobönor
    ägg
    vete
    råg
    havre
    lök
    majs.

    Såna saker. Hjälp mig att hitta bra och goda recept utan dessa saker i!

  • Thrill 27 april 2011

    Oj! Det var mycket du inte får äta. Synd på majsen, för oftast om man utesluter vanliga spannmål pga gluten så kan man äta bröd, kex osv bakade på majs. Behöver du gå ner i vikt kan jag rekommendera LCHF diet, för bortsett från att du inte får äta ägg passar deras meny dig perfekt eftersom alla andra livsmedel på din lista är på "nej" listan. Annars kan du googla på deras recept i alla fall men lägg till potatis/ris så har du bra middagar.

    Tror du ändå haft "tur i oturen" då sommaren väl är den årstiden då det finns mest färska grönsaker och härliga alternativ. Har själv multiallergier i familjen och det var mest jobbigt första veckorna, sen kom man in i det. Idag är matlagningen inget problem här hemma. Det vi utesluter är: ägg, senap, nötter, gluten, kokos- och solrosprodukter och palmolja (den är lurig då den inte står utmärkt i alla innehållsförteckningar) samt är väldigt försiktiga med salt. Förut fick vi även utesluta kyckling, fisk och alla livsmedel med mycket färgämne såsom tomat, röd paprika och spenat.

    Mitt trick för att få ihop middagar är att oftast laga från en vanlig maträtt men bara utesluta sånt som inte fungerar längre. Du kanske är sugen på köttfärssås och spagetti. Gör då en tomatbaserad köttfärssås och ta lite färsk chili i för smak och krydda som annars kommer från löken. Pasta fungerar ju inte heller så ta då antingen ris istället eller så kokar du potatis som du skivar och varvar med köttfärssåsen och getost och gräddar i ugnen en stund för en svensk mosakka.

    Något som är gott på sommaren är ju sallad. Så gör en matigare kyckling eller räksallad med linser i. Gillar du ost och vill bli riktigt mätt kan du välja en getost. Finns flera bra fetaostar gjorda på getmjölk t ex.

    Grilla är ju också något man gör mycket på sommaren, så gör det och gör ett gott kryddsmör till samt grillade grönsaker.

  • idea_ 27 april 2011

    Såg att korn inte fanns med bland de sädeslag du inte fick äta, bikarbonat fanns inte heller med, så förslagsvis kan du baka bikarbonatbröd på korn. Bikarbonatbröd behöver någon syra och filmjölk är ju uteslutet men det finns soygurt (eftersom soya inte heller stod på undvika listan) eller soyamjölk/vatten med lite citrus, vinäger eller ättika. Vet inte vad din läkare säger om dinkel/spelt, det är ju ett ursprungsvete med annan glutensort än vete, fråga läkaren om det är tillåtet för där har du en utmärkt ersättare till havregrynsgröten, dinkelflingegröt. (för att inte tala om att göra scones med dinkelmjöl). Då du inte får äta mjölkprodukter finns det (om man inte ska se till får och getmjölksprodukter) Soya margarin, tofu (soya) ost, Tofuglass, Soygurt, och soyamjölk. Inte billigt men sätter en guldkant på vardagen. Sen vet jag att veganerna använder en äggersättning som jag har för mig är gjord på alger, värt att kolla upp. Du kan också testa göra din egen surdeg på korn (eller dinkel om du får använda det) om du längtar efter "riktigt bröd" finns en bra tråd att läsa på om här på MK. Lycka till med dina påtvingade matexperiment.
    /Kari (idea_)

    (korigerat stavfel)

  • Thrill 27 april 2011

    No Egg är nog den äggersättningen du tänker på idea. Fungerar bra att baka på faktiskt. Finns i allergihyllan på de flesta större mataffärer.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.