Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp fjällsemester

  • matkrukan 3 mars 2010

    Kan ni hjälpa mej! Snart bär det iväg upp till fjällen och jag ska göra 3 färdiga middagar till två familjer. Älggryta och en rätt till har jag löst. men just nu har jag 2 kycklingar i ugnen som jag tänkte göra något med. antingen en gryta eller ta med strimlat kött och röra i hop något på plats. Men i denna samling folk har jag en lökhatare en svamphatare och en mjölkproteinallergiker.
    Jag letar och letar men får ingen bra ide. Har ni några lätta smarta tips?
    Mvh. Idetorka

  • saxa 3 mars 2010

    Har ni tillgång till stuga eller möjligheterna till uppvärmning??

  • matkrukan 3 mars 2010

    Ja, spis och ugn och allt sånt det är bara ideerna som tagit slut!

  • saxa 3 mars 2010

    Ok, jag ska fundera vidare eftersom jag tycker det är enklast om alla äter samma. Första tanken var någon lasagne men det är ju mjölkprotein-bekymmer. Tänker vidare.

  • helenamittbena 3 mars 2010

    Om du har kyckling så är det ju inga problem. Kör endera en wok med Hoisin-sås eller liknande, Blue Dragon har ju mängder av goda såser, de flesta passar till kyckling. Man kan ju göra själv, men i fjällen är det ju skönt med lite enklare. Wokgrönsaker också förstås, frysta då.
    Eller så köper du soya-creme fraiche och en burk mango-chutney + wokgrönsaker på burk, eller valfri mängd av böngroddar, bambuskott, minimajs osv. Dela upp kycklingen, skyffla i alla ingridienser och servera med ris. Jättegott.
    Eller en pastagratäng med kycklingen, spenat, feta och nåt gott bröd till? Havre- eller soyagrädde gör det laktos- och proteinfritt.
    Eller, wokgrönsaker, cocosmjölk och en burk röd currypasta, ris till det.
    I alla exempel funkar det ju att utesluta både lök och svamp, och creme fraiche finns som sagt som soyavariant - men kanske inte på lilla ica i fjällvärlden, så det måste nog tas med hemifrån. :)

  • MatAnders 3 mars 2010

    Fried rice eller paella med kyckling och lite gott i det går att variera i oändlighet.

  • saxa 3 mars 2010

    Jag har inte tänkt på din kyckling för jag fattade som det var en rätt till, kanske missuppfattat dig.

    Om det är en rätt till har jag till förslag:
    Köttfärssås
    Något med tonfisk till pasta (fick ni ju fisk denna vecka också)
    eller andra goda pastasåser

    Ha en trevlig semester!

  • MatAnders 3 mars 2010

    Då missförstod jag men ska se om jag kommer på något annat smarrigt. :)

  • matkrukan 3 mars 2010

    Tack så mycket permalänk för alla tips.
    Jag har själv varit inne på min vanliga med röd currypasta, cokosmjölk och grönsaker men brukar göra det med kycklingfileer. När det är hela kycklingen i bitar blir det liksom inte den där spänstiga wookkänslan på det hela. Men kanske man skulle satsa på nåt kladdigt där med mango chutney i som man bara kan slänga in i ugnen. Antar att jag nu fryser in kycklingen i småbitar och har en smidig snabb lösning efter fjällturen.

  • matkrukan 3 mars 2010

    haha nu sitter jag och skäms, det var liksom första gången detta. Tack till alla er som naturligt vis inte heter Permalänk.

  • Gnurf 3 mars 2010

    Stek på några ägg och bacon, låt svalna och strimla upp. Koka lite bulgur, låt svalna. Hacka upp sallad, tomat, gurka, avocado, majs....rödlök och svamp men håll dessa on the side. Blanda ihop allt till en vidunderlig Kycklingsallad. Currydressing till det. Valfri dryck.

    {cowboy}

  • matkrukan 3 mars 2010

    Det lät smarrigt!

  • svensbyn 3 mars 2010

    Kycklingtacos....

  • The_mama97mia 3 mars 2010

    hoho, gör en mega pizza med fyllning av kycklingbitar, tomatsås, ev currysås på påse (allvarligt det blir kanon!) o ost då, mättande o gott o så har du förstås en stor vitkålssallad till.

  • jimboz 3 mars 2010

    Club Sandwich är ju gott

    Club Sandwich


    Clubsandwich med grillad kyckling och sallad

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.