Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp för mkt peppar

• majamia 14 januari 2009

i chilicon carnen. Vad gör man då? Har redan försökt spä med mera bönor och övrigt.... råkade öppna fel sida på burken och trots att vi tog bor det mesta blev det för stark pepparsmak

• Lena 14 januari 2009

Prova att lägga i några råa potatisar.. Lycka till mvh Lena

• majamia 14 januari 2009

Skrivet av Lena den 14 jan 2009

Prova att lägga i några råa potatisar.. Lycka till mvh Lena

Tack för förslaget! :D

• Svesse60 14 januari 2009

Jag tror att enda sättet att få bort den starka smaken är, att ta bort så mycket av vätskan som möjligt och sen hälla på ny. (T ex krossade tomater) Jag har gjort samma misstag och då hällde jag upp maten i ett durkslag, så att det fick rinna av en stund, sen ersatte jag vätskan med en annan (beroende på vilken maträtt du gör).
    Lycka Till!
    /Eva

• matnjutaren 14 januari 2009

Håller med evaste här ovanför :)
    Råa potatisar är ju bra till att ta bort saltsmaken med, om det blivit för mycket.
    Men den "biter", tyvärr inte, på pepparen. :(
    Jag gjorde som evaste gjorde vid mitt misstag och det gick bra. (Y)

Lycka till!
    Mvh
    Marita

• Jonasg1 14 januari 2009

Lite socker brukar funka...(Y)

• Lilljeppe 15 januari 2009

Jag skulle också sila bort massa vätska och ha i ny vätska. Det är nog det enda sättet.
    Lycka till och berätta hur du gjorde och hur det blev.:)

• popik 15 januari 2009

Jag har också gjort samma misstag så jag gjorde en sats till men utan kryddor och blandade med den starka då blev det bra. Det går ju utmärkt att frysa det som blir över.

• Wombat04 15 januari 2009

Jag håller med om det där med en nypa socker. För en tid sedan gjorde jag en gryta där det blev på tok för mycket svartpeppar (mest p g a att jag behöver nya glasögon och inte såg hur mycket som föll från kvarnen). Jag spädde och kämpade men det blev inte bättre. Efter en snabb rådfrågning hos min kompis strödde jag i en nypa socker och det hela blev rent magiskt gott!
    (Y)(Y)(Y)

• systeryster 15 januari 2009

Jag skulle nog hälla det hela i ett durkslag och låta det rinna av för att sedan ha på nya krossade tomater. Kanske servera det till ris som typ gryta istället så att riset kan neutralisera lite av smaken. Gjorde något liknade med cayenpeppar en gång, anrättningen gick inte att rädda fast jag försökte göra det lite orientaliskt med kokos och russin, Tråkigt! :'(Gillar inte heller att kasta mat.

• anluk 15 januari 2009

Gjorde också samma misstag för lite sen och tog då som flera andra redan sagt socker och det funkade faktiskt helt ok.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.