Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp, jag har för mycket tomater!

  • Akinna3 16 oktober 2008

    Jag är ute efter recept där det ingår många tomater (har fått av grannen) allt utom soppor. Tycker tomat är väldigt gott på en ostmacka men får stora munsår av syran i tomaten.
    Tacksam för alla recept.

  • babbs 16 oktober 2008

    Torka dem!. sätt ugnen på 50-75 grader beroende på hur din ugn är. Halvera tomaterna eller dela dem i fyra delar om de är stora. Lägg på lpåtpapper och sätt in i ugnen. Låt stå tills de är sega och inte blöta. Se upp så att de inte blir för torra.
    Sedan kan du förvara dem svalt i en burk, eller gör som jag, frys dem så är du säker på att de inte möglar.

  • Oxygenious 16 oktober 2008

    Hej! Kan heller inte äta för mkt rå tomat, får jätte ont i munnen, så jag brukar göra gratänger av dom ist! Det finns jätte gott recept i rutiga vegetariska kokboken (är inte själv vegetarian men tycker det är så gott med det!) som heter Tomat och Broccoligratäng. Om jag kommer ihåg rätt så går det följande;

    6-8 skivade tomater
    ca 300-500 gram broccoli (brukar ha fryst som jag kokar upp så det blir mjukt och lätt att skiva i mindre bitar)
    2-3 msk Olja
    1-2 Vitlök
    (persilja)
    Salt, peppar
    Ost efter tycke

    1. Smörj en ungsform, lägg i broccoli hackad i mindre bitar (behöver inte vara små, men något mindre), lägg på skivade tomaterna.
    2. Blanda olja och pressad vitlök, ev även persilja. Häll över broccolin och tomaterna. Salta och peppra.
    3. Toppa med riven eller skivad ost, jag brukar lägga på parmesan ost för att få lite starkare ost smak, men vilken ost som helst passar hur bra som helst.

    In i ugnen ca 10 min på 200-225 grader! Den är hur god som helst till kött, har stekt kassler till det en gång, en annan gång hade jag korv osv.

    Hoppas det löser sig med tomaterna!:)

  • MatAnders 16 oktober 2008

    Du skulle kunna göra tomatpure och kanske ha i chili om du gillar och frysa i mindre formar att bara ta fram. Hacka fint och låt sjuda i typ 20 min och mot slutet ta en handmixer eller matberedare och köra en stund, sen kan man ha chili,vitlök och spiskummin i så blir det god kebabsås.

  • barabbas 16 oktober 2008

    Hej jag tycker du skall baka
    Tomatlimpa som jag har lagt in ett recept på .
    Den är mycket god .
    Själv odlar vi tomater i stora växthus.

  • Nallemamma 16 oktober 2008

    :)kör dem i matberedaren o gör krossade tomater,, frys sen,,, bra o ha!!!
    Lycka till!!(Y)

  • Akinna3 16 oktober 2008

    Oh, så glad jag blir för alla era tips(Y)
    Tar tacksamt emot fler om ni har(Y)(Y)

  • zudette 16 oktober 2008

    Prova gärna den här pajen!!
    Tomatpaj

    Senast jag åt den hade jag den som tillbehör till grillad kyckling, men den funkar absolut som ensamrätt!

  • Oxygenious 16 oktober 2008

    En annan tomatrecept som jag brukar använda är att jag skär tomaten i bitar, ca 10, sätter i en kastrull låter koka upp med lite vatten. Brukar smaksätta med salt, peppar, basilika. Sen när pastan är klar och tomaten kokat ihop sig och blivit mjukt har jag i skuren mozzarella så det hinner smälta sådär ljuvligt! :D

  • ros 16 oktober 2008

    :)Ett snabbt tillbehör när man har mycket tomater:
    Bryn pressad vitlök och tomatskivor i lite olja, krydda med salt, svartpeppar och klipp ner lite persilja.
    Det är färdigt när tomaterna mosas sönder.
    Det passar till det mesta: kött, kyckling, fisk(Y)(Y)(Y)

  • Okänd 17 oktober 2008

    Du kan göra soltorkade tomater och sen lägga det i olja med kryddor (basilika, timjan, vitlök). Tomatpaj,

  • Nallemamma 20 januari 2015

    Hej kör dem i mixern och gör chili con carne av dem!!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.