Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp köttfärssåsrester men ingen ugn

  • jamli 22 mars 2011

    Bostaden kom och plockade min trasiga ugn idag (iofs positivt) och jag har ingen aning vad jag ska göra med min köttfärsås som blev över från gårdagens spaghetti och köttfärsås.

    det enda som poppar upp i mitt huvud är paj, gratäng, pizza och enchiladas och för det behöver jag en ugn. :(

    Några förslag?

    Ska kanske tillägga att jag ska hämta hungriga barn från fsk.

  • Lunchdax 22 mars 2011

    Har du micro så kan man tillaga nästan allting som går i vanlig ugn, men det kanske du inte har tillgängligt?

    Annars i nödfall kanske en slags kall pastasallad med härliga valfria grönsaker inuti och färska örter som timjan (mycket!) Kanske lite soltorkade tomater eller oliver om ni gillar det, piffar upp det. Men det kanske inte barnen uppskattar.. :)

    Svårt att tänka ut något om maten inte kan värmas.... Kanske smörgås med köttfärssås, ost och sallad går bra? Eller varför inte ta en liten picnic ute så känns inte kall mat lika "enkel" utan mer som utflykt! Tycker jag är härligt iallafall. :)

  • The_mama97mia 22 mars 2011

    Svårt läge, har du inte ens en vanlig spisplatta? Hoppas du inte behöver vara utan ugn så länge!

    Med tanke på kf såsen undrar jag om du har en "mack-grill"?

    Ni kan väl inte behöva äta kall mat flera dagar nu bara för att ugnen pajat?

  • Kamfjord 22 mars 2011

    Har man ingen "mack-grill" går det lika bra med våffeljärn.

  • elleave 22 mars 2011

    Har du nån spisplatta kan du ju göra massor av saker med köttfärssås, tex soppa

    Har du micro kan du tex göra en ugnsomelett och lägga köttfärssåsen på....

    En annan variant är att äta köttfärssåsen med tex pita eller tunnbröd med grönsaker...

  • Mistys 22 mars 2011

    Qesadillas! Red av köttfärssåsen så den inte blir så tunnflytande. Bred ut på tortilla bröd. Toppa med ost och valfria grönsaker ex paprika och lök ( eller ha det på sidan om) Lägg ett till tortillabröd uppepå. Stek i stekpanna på medelvärme tills osten smält och dom blivit knapriga. Skär upp som en tårta!

  • MosterNettan 22 mars 2011

    Spara köttfärssåsen, frys in tills du har ugn igen!

  • Cilla71a 22 mars 2011

    Har du rostebröd hemma kan du fixa mackor med ost/köttfärs/ost & sen steka på järnet, lägg på ett lock efter ett tag så att osten smälter, sen servera med lite sallad.

    Annars så hade jag nog fryst in köttfärsen till en annan dag eller ev gjort köttfärssoppa.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.