Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med rödbetor!

  • ditolina 24 september 2010

    Jag har aldrig lagat till eller ätit rödbetor (bara inlagda till pytten)
    Men nu har jag köpt en kasse med rödbetor. Och har lite ångest, vad ska jag göra?!
    Jag håller på koka grytbitar av älg med morötter, lök osv. Kan jag koka rödbetor och ha till? Eller ska jag lägga rödbetorna i?
    Det är inte nödvänigt att ha rödbetorna just till grytbitarna, jag kan gärnalaga betorna en annan dag, men tips vill jag gärna ha :D

  • Okänd 24 september 2010

    vill du lägga in rödbetorna, alltså koka, skiva och lägga i burkar?

  • The_mama97mia 24 september 2010

    jag gör gärna rödbetor som rotsaker i ugn, Tvätta dom så gott det går, dela ev om stora, kör i ugn på bakplåtspapper, ringla olja över o salt...

    Ska du ha dom i gryta så bör du väl skala först o dela i bitar, tips _ använd handskar - rödbetor färgar både utan på o innapå liksom..

  • kattgnag 24 september 2010

    Nykokta varma rödbetor med örtsalt på och en klick smör - det är en delikatess som lätt slår färskpotatisen, enligt min mening! HELST ekologiska :-)
    Tycker man får fram den goda smaken bäst om man serverar dem bredvid ngn maträtt, som ett tillbehör. De tar lite längre tid att koka, jämfört med t.ex. potatis, så börja i tid. Numera ångkokar jag dem och har då delat på dem för att förkorta koktiden.
    Suveränt gott är det iallafall!

  • ditolina 24 september 2010

    Skrivet av danniella den 24 sep 2010

    vill du lägga in rödbetorna, alltså koka, skiva och lägga i burkar?


    Jag tänkte inte lägga in dom, utan funderade på kokta, eller i ugnen eller i ngn gryta.
    Jag har aldrig ätit färska så det skulle vara så kul att testa något annat :D

  • ch3 24 september 2010

    Koka rödbetorna med skalen på tills de blir mjuka.
    Låt dem kallna.Skala och skär i skivor. Smula över Fetaost i större bitar och lägg på skivor av rödlök eller gräslök. Droppa över lite balsamvinäger och olivolja eller bara olivolja med citronsmak och ev.lite kryddsalt t.ex rosmarin,

    Det är också mycket gott med ljumma nykokta rödbetor med en sås av creme fraiche och pepparot och lite örtsalt. Servera rostat bröd eller hårt bröd till eller ha det som en liten maträtt med ägg till.

  • barabbas 24 september 2010

    (Y)Hej jag tycker att du skall prova mina inkokta rödbetor.Dom är mycket omtyckta.Berits inkokta rödbetor.

  • Ulrika91 24 september 2010

    Du kan tvätta, halvera och rosta i ugnen. Sedan när det är fem minuter kvar, strö över smulad chevré/feta. När du tar ut det så ringla över flytande honung och rostade pinjenötter. Servera som tillbehör eller i en sallad med färsk spenat och gurka :) Lycka till

  • helodi 24 september 2010

    Gör en sallad av kokta rödbetor, postar upp ett familjrecept senare under kvällen =)

  • maxxess 24 september 2010

    Det är väldigt gott att äta kokta rödbetor som beskrivits tidgare; salt och smör.

    Det är också riktigt gott att äta ljumna rödbetor som badats lätt med en vinäger, exvis risvinsvinäger.
    Då blir det nästan som att äta färsk rödbeta/inlagd/kall/varm på en enda gång.

    Kanske inget man provar första tillagningen, men senare..?

    Ett tips: rödbetor färgar av sig något otroligt, var försiktig med var du hanterar dem.

  • Saffransblomman 24 september 2010

    Det är jättegott att bara skölja rödbetorna, lägg på en saltbädd (grovsalt), sätt in i ugnen på 225 gr (tid beroende på storlek och om det är primörer), känn med sticka.
    Sedan servera rödbetorna varma som förätt eller tillbehör med lite smör eller en klick cremefraiche. Det är lätt att dra bort skalet när de ligger på tallriken.

  • boz1965 24 september 2010

    Ska du koka rödbetor till inläggning så tvätta bort all jord, men var försiktig så att du inte skadar skalet eller roten, sedan ska de kokas med skalen på och "rotbiten" intakt och gärna ngn cm kvar på blasten så håller de färgen fint. Annars "blöder" de och blir dassiga i färgen. Inte så trevligt om man ska lägga in dem.

    Spara kokspadet!

    När de är ljumna skalar du dem med bara fingrarna (använd engångshandskar om du inte vill ha röda fingrar i en vecka efteråt) skalen är mycket lätta att få av utan att man behöver använda verktyg av nåt slag.

    Har du små rödbetor så går det alldeles utmärkt att skiva dem med äggskivaren. Roten tar du såklart bort nu, den behövs inte längre.

    Därefter gör du i ordning en vanlig 1-2-3-lag, men använd silat (filtrerat genom kaffefilter är ännu bättre) kokspad istället för vatten, och kryddar upp med antingen hel kryddpeppar eller hel kryddnejlika efter smak (4-5 pepparkorn eller 3-4 kryddnejlikor per burk brukar vara lagom, använder man mer så tar kryddorna lätt över i smaken). Sen är det bara att fördela upp i steriliserade burkar. Ställ burkarna på en våt, dubbelvikt kökshandduk så spricker de inte när du slår över den sjudande lagen. Lägg också i ett par cm-tjocka pepparrotsskivor i varje burk så håller det längre utan att man behöver använda artificiella konserveringsmedel. Skruva åt locken medan spadet fortfarande är varmt så att det blir vakuum i burken när spadet kallnar. Förvaras svalt så håller det i månader.

    Det finns betydlig mer komplicerade recept än så här, men detta ger ett fullgott resultat enligt mina smaklökar iaf ;).

    Blir du trots allt röd om fingrarna så gnugga händerna med köttsidan på en halv citron så bleknar färgen.

    Edit: Förtydligade en mening.

  • boz1965 24 september 2010

    Förtydligande: 1-2-3-lag: 1 del ättiksprit 12%, 2 delar socker och 3 delar vatten (eller kokspad i det här fallet). Kokas upp och får sjuda under omrörning tills sockret löst sig.

  • amoz 24 september 2010

    Detta receptet har jag serverat som förrätt och det är supergott!

    Mozzarellagratinerade rödbetor

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.